Gilera runner start niet meer na blok revisie

mixampo

New Member
Hallo,
ik heb afgelopen week mijn blok laten reviseren. Hierbij zijn de krukaslagers, keerringen, alle pakkingen en de waterpomp vervangen. Nu heb ik een probleem, namelijk: heb gister het blok er onder gelegd. Alles is in orde en correct gemonteerd. Heb een klein testrondje gemaakt, hij reed vrij goed alleen na een minuutje of 5 bouwde de scooter in toeren af en viel hij langzaam uit. Sindsdien is het me niet meer gelukt om hem te starten.
de volgende dingen heb ik al geprobeerd:

- Grotere sproeier ingezet (van 60 naar 64)
- proberen te starten zonder luchtfilter
- proberen te starten met hand op de carb. (luchtfiltergat)
- benzine rechtstreeks in de kop gooien d.m.v. het in het bougiegat te gooien.
- bougie vervangen
- remreiniger in de carb. gespoten en proberen te starten.
- vacuüm slang nagekeken.
- kijken of de gasschuif goed gemonteerd zat

de bougie vonkt goed. Ook is de bougie nat als ik hem er uit draai.
Heel af en toe start de scooter als ik gas geef tijdens het kicken, alleen valt hij dan na een paar seconden weer meteen uit. Als ik geen gas geef tijdens het kicken start hij helemaal niet.

Het gaat om een Gilera runner SP nieuw model uit 2008 met een origineel motorblok

Zou iemand me hiermee kunnen helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Misschien een warmloper gehad...

Maak eens een foto van je bougie.. Misschien moet je wat aan de afstelling van de carburateur veranderen.

Dat de bougie goed vonkt zegt niks.. Is het een sterke vonk of een zwakke vonk? Is de kleur mooi blauw achtig of heeft deze een andere kleur.?

Heb je gebruikte onderdelen terug gemonteerd op dit nieuwe blok. Ik lees nergens dat je een nieuwe cilinder hebt gemonteerd.. Het is een beetje raar om je blok te reviseren en dan zou je oude cilinder er weer terug erop te zetten> Heb je wel de zuigerveren en eventueel zuiger vervangen?

Ik had op ze minst een nieuwe cilinder erop gedaan, en of de oude gecontroleerd op de status ervan.
En toch dan wel minimaal de zuigerveren vervangen.. Als het zuigertje vol met krassen zit gelijk een nieuwe zuiger erin gedaan...

Je moet een oude cilinder in de boring eerst opmeten in een kruis.. Zo kan je zien of dat er een afwijking is ontstaan (de boring hoort netjes rond te zijn en niet ovaal)

En dan de zuigerveren van de zuiger halen en zo met de kale zuiger in de boring plaatsen.
Als je die boven naar beneden beweegt dan moet je kunnen voelen waar de zuiger er strakker er door gaat, en waar het heel soepel gaat. Ook de zuiger naar alle zij kanten bewegen.. Zit de zuiger er netjes in zonder enige vorm van speling dan zit je goed.. Heeft de cilinder wel speling, dan kan je het volgende doen;

- In het geval dat de boring mooi rond is een overmaat zuiger zoeken die er precies erin past.

- In het geval dat de boring ovaal is geworden dan kan de cilinder in de vuilbak.. Uit honen is het kwa prijs niet waard als het een hele goedkope cilinder is.. Alleen als je zeer moeilijk aan een andere kan komen of de prijs voor een nieuwe originele is strontduur, zou je uithonen kunnen overwegen.

Dus de zuiger mag in de cilinder niet gaan rammelen..

Past de cilinder netjes bij de zuiger dan een nieuw setje veren is voldoende om een goede cilinder te hebben.
 
Last edited:
aazIPB.jpg
LfGNJa.jpg
RX1yGF.jpg
Y5jLCi.jpg
TSONhQ.jpg
73gPRC.jpg
o51OGH.jpg
http:
XyhYU4.jpg
FJoDtc.jpg
Misschien een warmloper gehad...

Maak eens een foto van je bougie.. Misschien moet je wat aan de afstelling van de carburateur veranderen.

Dat de bougie goed vonkt zegt niks.. Is het een sterke vonk of een zwakke vonk? Is de kleur mooi blauw achtig of heeft deze een andere kleur.?

Heb je gebruikte onderdelen terug gemonteerd op dit nieuwe blok. Ik lees nergens dat je een nieuwe cilinder hebt gemonteerd.. Het is een beetje raar om je blok te reviseren en dan zou je oude cilinder er weer terug erop te zetten> Heb je wel de zuigerveren en eventueel zuiger vervangen?

Ik had op ze minst een nieuwe cilinder erop gedaan, en of de oude gecontroleerd op de status ervan.
En toch dan wel minimaal de zuigerveren vervangen.. Als het zuigertje vol met krassen zit gelijk een nieuwe zuiger erin gedaan...

Je moet een oude cilinder in de boring eerst opmeten in een kruis.. Zo kan je zien of dat er een afwijking is ontstaan (de boring hoort netjes rond te zijn en niet ovaal)

En dan de zuigerveren van de zuiger halen en zo met de kale zuiger in de boring plaatsen.
Als je die boven naar beneden beweegt dan moet je kunnen voelen waar de zuiger er strakker er door gaat, en waar het heel soepel gaat. Ook de zuiger naar alle zij kanten bewegen.. Zit de zuiger er netjes in zonder enige vorm van speling dan zit je goed.. Heeft de cilinder wel speling, dan kan je het volgende doen;

- In het geval dat de boring mooi rond is een overmaat zuiger zoeken die er precies erin past.

- In het geval dat de boring ovaal is geworden dan kan de cilinder in de vuilbak.. Uit honen is het kwa prijs niet waard als het een hele goedkope cilinder is.. Alleen als je zeer moeilijk aan een andere kan komen of de prijs voor een nieuwe originele is strontduur, zou je uithonen kunnen overwegen.

Dus de zuiger mag in de cilinder niet gaan rammelen..

Past de cilinder netjes bij de zuiger dan een nieuw setje veren is voldoende om een goede cilinder te hebben.


ik heb foto's bijgevoegd van de zuiger, cilinder en de bougie. de zuiger ziet er na mijn idee nog prima uit, hetzelfde geld voor de cilinder. De cilinder is in 2015 vervangen, er lag eerst een 70cc onder en nu een originele piaggio 50cc. Dus mij lijkt dat de zuiger en de cilinder niet hoeven worden te vervangen. Ook heb ik de bougie getest en deze geeft een blauwe vonk. Daarnaast heeft de scooter voor de revisie nog zonder problemen gereden en gestart. De dag voordat ik hem liet reviseren startte hij gewoon nog prima.
 
Wanneer de scooter niet eens start wanneer je benzine in de cilinder gooit zou ik toch gaan kijken naar de staat van de cilinder en zuiger. De cilinder ziet er imo nog vrij goed uit, de zuiger is aan vervanging toe in mijn ogen. Gezien de verkleuring aan de zijkant van de zuiger lijkt het er toch op dat er mengsel weg lekt tussen de zuiger cq zuigerveren en de cilinderwand wat resulteert in minder compressie en dus het slecht of niet starten zou kunnen veroorzaken.

Om dit uit te sluiten adviseer ik het vervangen van de zuiger+zuigerveren en uiteraard de voet+koppakking. Dit zijn de kosten niet.
 
Ik zie dat de zuiger veren af zijn, en dit meen ik 100%.. Dat zwarte van de verbranding mag namelijk niet onder de lijn van de zuigerveren komen.. Als je goede zuigerveren had dan was dat zwarte nooit eronder gekomen.. De zuiger ziet er ook wat geschaaft uit.. Al is dit wel minimaal... Dus ik zou een nieuwe bougie gebruiken... En de zuigerveren van de zuiger halen en dan de oude zuiger even passen in de cilinder.

Als er geen zijwaardse speling is.. En de zuiger past er netjes in.. Dan de zuiger even nameten en nieuwe zuigerveren monteren.. Die zuiger even schoonmaken zodat al die troep eraf gaat..

Heb je wel zijwaardse speling met die kale zuiger, dan zal je de boring van de cilinder na moeten meten en daarbij een passende overmaat zuiger zoeken..

zuiger.jpg


Deze zuigerveren zijn wel goed..

zuiger.jpg


Deze veren zijn oo nog goed.. Alleen de zuiger is zo geschaaft dat de ribbeltjes weg zijn waar normaal de 2-takt olie aan vast blijft zitten. Je zou er nog mee kunnen rijden, alleen zou het raadzaam zijn om de komplete zuiger te vervangen..


JRT%20zuiger%20na%202700%20km.jpg


Deze zijn zwaar versleten.
 
Last edited:
Het ziet er allemaal niet fris uit ,lijkt mij sterk dat de cilinder en zuiger pas geleden aangepakt zijn ( Cilinder Honen, en nieuwe zuiger ).
 
Ben naar een scooterzaak geweest met de cilinder en zuiger. De zuiger was aan vervanging toe, dus heb een nieuwe gekocht. De cilinder was nog te gebruiken, dus deze ga ik gewoon weer gebruiken. Ga vandaag het hele zaakje weer in elkaar schroeven. Hopen dat hij dan weer rijd, zo niet dan laat ik het weten.
 
Ik heb alles gemonteerd. Alleen nu zag ik dat op de spanningsregelaar een kabeltje in de multistekker los zit (gele draad). Ik zat zelf te denken dat dit draadje van de choke afkomt, zou dit kunnen? Dat zou dan verklaren waarom de scooter niet start. De scooter startte net wel eventjes nadat ik wat remreiniger in de carb. had gespoten, echter na zo'n 10 seconden viel de scooter weer uit. Wel als ik echt vol gas geef tijdens het kicken start hij wel maar valt hij meteen uit zodra ik het gas iets verminder. Zou het probleem met de scooter iets te maken kunnen hebben met het losse kabeltje in de spanningsregelaar?
 
Ik heb vandaag even de choke getest of deze nog werkt. Ik heb de plusdraad op een 12v bron gehouden (scooter accu) en de mindraad aangesloten gelaten. De choke stond in de open stand. Na 3 minuten was de sproeiernaald nogsteeds niet gezakt. Ook heb ik geprobeerd om zowel de plus als de min draad op de accu te houden, jammer genoeg had ook dit geen effect. Kan dit de oorzaak zijn dat mijn scooter niet meer start?
 
De scooter is nog steeds dood, heb even een andere carburateur (PHVA 17.5) en CDI geprobeerd. Niks werkt, de scooter doet helemaal niks. Wat me opvalt is dat de bougie droog blijft. Dit is raar want wanneer ik aan de vacuüm slang zuig komt er gewoon benzine uit de slang, ook loopt de vlotter gewoon vol en het membraan is ook nog in orde (ben er mee naar een scooterzaak geweest). Zou iemand mij misschien verder kunnen helpen. Want na mijn idee heb ik echt alles nagekeken. Heb de hoop een beetje opgegeven want hij zou gewoon moeten starten
 
Ik heb alles gemonteerd. Alleen nu zag ik dat op de spanningsregelaar een kabeltje in de multistekker los zit (gele draad). Ik zat zelf te denken dat dit draadje van de choke afkomt, zou dit kunnen? Dat zou dan verklaren waarom de scooter niet start. De scooter startte net wel eventjes nadat ik wat remreiniger in de carb. had gespoten, echter na zo'n 10 seconden viel de scooter weer uit. Wel als ik echt vol gas geef tijdens het kicken start hij wel maar valt hij meteen uit zodra ik het gas iets verminder. Zou het probleem met de scooter iets te maken kunnen hebben met het losse kabeltje in de spanningsregelaar?

Er mogen geen kabeltjes los hangen uit de fabriek, nu ook niet. Kan zomaar een choke probleem zijn.
 
Back
Top