Gilera runner valt uit en start moeilijk

Goededag forummensen,

Om te beginnen heb ik een ruim maandje geleden een gilera runner gekocht. Een 50cc 2t DD sp uit 1997. Bij de aankoop is mij gevraagd hoe snel ik ongeveer wou dat hij liep, omdat dit moest van mijn ouders heb ik gezegd dat hij legaal moest lopen. Vervolgens heeft de beste meneer er twee varioringen ingezet waardoor hij wel nogal veel overtoeren maakte. Maar buiten dat startte het beestje altijd goed, altijd met één kick al stond ie een week stil. Hij stond stil omdat ik gisteren pas mijn rijbewijs heb opgehaald. Toen ik gisteren voor het eerst echt mee heb gereden(omdat ik daarvoor simpelweg niet van mn ouders erop mocht rijden tot ik mijn rijbewijs had).

Onderweg op dat eerste ritje(naar school) is het volgende gebeurd. Ten eerste viel me op dat ie toch wel heel veel overtoeren maaktte en ik kon dan ook niet harder dan 45km/h. Maar verder reed hij wel gewoon. Na een kwartiertje gereden te hebben heb ik getankt. Toen ik hem na het tanken weer wou starten ging dit moeizaam. Moeizamer dan normaal in ieder geval, met zo'n 4 kickjes. Terwijl hij daarvoor dus koud met 1 kick startte. Maar hier houdt het helaas niet op. Toen ik ongeveer nog een kwartier verder was na het tanken. Is de scooter uitgevallen. Eerst merkte ik dat hij kracht verloor vervolgens wat stotterde en daarna uitviel. Toen ik de scooter weer probeerde te starten lukte dit niet. Vervolgens heb ik er een heel stuk mee gelopen en na een tijdje startte hij uiteindelijk wel weer met de tankdop eraf. Toen durfde ik er niet meer op te rijden uit angst dat ik alleen maar meer kapot zou maken.

Na helemaal naar huis gelopen te zijn(10 kilometer) is hij nog wel een keer vrij makkelijk gestart. De opeenvolgende dag (vandaag) ben ik samen met mijn vader het één en ander gaan sleutelen. Zo hebben we gekeken of de bougie vonkt, dat deed ie. En hij was wat aan de zwartere kant maar niet pikzwart. Vervolgens hebben we gekeken of er benzine de carburateur inging en dit zag er ook goed uit. De carburateur eraf halen hadden we nu niet genoeg tijd en ook kennis voor.

Toen we dit allemaal hadden gecontroleerd wouden we wel weer proberen hem te starten. Dit ging heelll moeilijk. Tankdop open, tankdop dicht. En na een hele tijd kicken is de scooter wel gestart met de tankdop dicht. Toen liep hij verrassend mooi stationair, en na ongeveer 2 minuten stationair gelopen te hebben (zonder te gassen) viel hij uit zich zelf uit. Hierna weer heel vaak gekickt en toen startte hij weer. Toen wat gas bijgegeven en eigenlijk op het moment dat we gas gaven viel hij weer uit. Met zo ongeveer hetzelfde geluid als toen die uitviel tijdens het rijden.

Na een hele tijd is ons opgevallen dat er een flinke scheur zit in de luchtbuis van de voorkant van de runner naar het luchtfilter. Dit zou dus ook maar zo er iets mee te maken kunnen hebben.

En als laatste wil ik daar graag nog aan toevoegen, dat voordat ik erop reed de kickstart een heel klein beetje bovenaan niet terugveerde. Maar nu helemaal onderaan blijft hangen.

Ik hoop ten harte dat iemand mij kan helpen want dit is niet wat je wilt tijdens je allereerste ritje op je nieuwe scooter.

met vriendelijke groet,

Aron
 
Advertisement - register to remove this

1: is de Oliepomp nog aangesloten ? zo nee ,, dan moet je zelf mengen / 2-takt Olie in de benzinetank erbij gooien als je getankt heb (juiste hoeveelheid)
2 : is de Oliepomp nog wel aangesloten ? zit er nog 2-takt Olie in de Tank, en werkt de Oliepomp nog ?
 
De oliepomp zit er nog wel in, vorige eigenaar heeft verteld dat hij er nieuwe olie in had gedaan. Is er een simpele manier om te kijken of er nog olie in zit en om te zien of die nog werkt?
 
Normaal gaat je Olie lampie branden , de Tank zit onder je zadel.
De Oliepomp zit achter de Kickstartkap , en word aangedreven door een klein Vsnaartje, dat zou gebroken kunnen zijn .
 
Olielampje is alleen aan als je net de sleutel omdraait, dat is normaal toch? Ik weet inderdaad waar de tank zit maar er gewoon met een lampje inschijnen en kijken of je olie ziet dan?

En als de carter eraf is en ik dat v snaartje zie en vrij draait dan is het goed?
 
Olielampje is alleen aan als je net de sleutel omdraait, dat is normaal toch? Ik weet inderdaad waar de tank zit maar er gewoon met een lampje inschijnen en kijken of je olie ziet dan?

En als de carter eraf is en ik dat v snaartje zie en vrij draait dan is het goed?
Pomp moet draaien , en ... er moet olie doorgepompt worden natuurlijk.
En ik zou zo wie zo FF Testen zonder die Vario ringen .
 
varioblokkeersleutel is besteld, zou vandaag aankomen maar is nog niet binnen. Dus komt dan denk ik morgen. Dus kan morgen ook pas de varioringen eruit halen. En hoe kan ik dan merken of de olie doorpompt?
 
Slangetjes zijn doorzichtig ... De Olie heeft een kleurtje toch ?
Van de Tank gaat er een slangetje naar de Pomp , en vanaf de Pomp gaat er een slangetje naar de Carburateur.
 
ik heb meteen even gekeken. De kleur van mn olie is geel en de buisjes zijn ook geel. dus lijkt erop dat er wel olie in de buisjes zit. Morgen kan als de carterkap er toch af is voor de varioringen kan ik even dat vsnaartje controleren. En als de kap er weer op zit het oliebuisje uit de carb halen en dan kicken en kijken of er olie uitkomt toch?
 
Update: ik heb vandaag het carter eraf gehaald, kickstart ingesmeerd met olie volgens filmpje van joey schaar. De varioringen heb ik ook verwijderd. En na heel wat kicken, heb ik de scooter weer werkende gekregen. Hij startte net met één kick en een klein klikje op de e start zoals ervoor. Echter heb ik ook gevonden dat waar de luchtslang de carburateur in gaat. Of omheengaat eigenlijk. Niet zon klem zit met een schroef eraan. En ik kan me dan ook voorstellen dat die niet helemaal goed afsluit. Is dit erg? Zou dit misschien nog wel in combinatie met de scheur in de andere buis de oorzaak zijn??

Ik zal nog even een foto toevoegen, ik kan het niet helemaal goed op foto krijgen.

Update van de update: heb hem net proberen te starten. Uiteindelijk start hij wel na net ongeveer 6 kickjes. Maar dus nog niet zo makkelijk als voor dit alles
 

Attachments

  • 05927751-0618-459A-A7DC-FE2A18D58B73.jpeg
    05927751-0618-459A-A7DC-FE2A18D58B73.jpeg
    123.2 KB · Views: 14
Last edited:
Back
Top