Gilera runner lekt benzine uit luchtfilter

Goeiedag,

Ik heb sinds een tijdje problemen met mijn scooter en ik ben er onderhand vrij zeker van dat het door mijn carburateur komt. Ik heb zelf een weber 12mm op mijn verder ook standaard 50cc runner.

Wat er gebeurd: hij start sowieso een tijdje vrij slecht, en wanneer hij wel start komt er veel rook uit de uitlaat. Lijkt er dus op dat hij teveel benzine krijgt als ie probeert te starten en het vervolgens in 1 keer allemaal verbrand. Maar daarnaast lekt de scooter wanneer hij een tijdje stil heeft gestaan, benzine uit het luchtfilter op mijn carter. Deze benzine lijkt uit de carb te komen door mijn luchtslang van het luchtfilter te stromen en vervolgens bij de aansluiting van het luchtfilter te lekken.

Ik heb al andere forums gelezen maar kon er nog niet erg wijs uit worden.

Ik hoor graag van jullie
 
Advertisement - register to remove this

Denk dat je Membraan kapot is . (klepjes)
Zou je kunnen beargumenteren waarom je dit denkt? Ik begrijp nog niet helemaal waarom namelijk
Post automatically merged:

Kijk je vlotter/vlotternaald werking van je carburateur na en of het vacuumkraantje wel volledig afsluit als de motor niet loopt.
Ik heb de carb net uitmekaar gehad en alles nog even langs gelopen. Het lijkt goed te werken en de naald lijkt goed te sluiten.

Echter heb ik heel het vacuum verhaal eigenlijk nooit gesnapt. Zou je dat uit kunnen leggen?
Post automatically merged:

Na even wat rondgelezen te hebben, denk ik dat ik wel iets nuttigs heb ontdekt.

Een andere keer dat ik mijn carb uit elkaar had, en ik de vlotter liet zakken kwam er helemaal geen benzine uit dat gaatje waar normaal je vlotternaald in gaat.

Maar toen ik dat nu deed kwam er wel benzine uitstromen. Kan dit erop wijzen dat er iets mis is met het vacuum? Omdat zo ver ik begrijp van wat ik lees, is dat door het vacuum wanneer de scooter stilstaat er geen benzine bij de carburateur zou moeten komen.
 
Last edited:
Klopt , het vacuüm zuigt aan de benzine kraan , hier zit een membraam in , die een klepje opent , waardoor benzine door de kraan naar de carb stroomt . Maar ook al zou deze stuk zijn , moet toch de vlotternaald , leeg lopen voor komen . Ook zit er meestal aan die kraan , een filter in de tank . Is deze ook schoon ?
 
(ook) als de vlotternaald goed afsluit, maar je membraan-benzinekraan niet, kan er langzaam, zoals je zegt, na een tijdje stilstaan benzine uit je vlotterklamer lekken: benzine zet uit als deze opwarmt, loopt dan over, ergens uit de carb. in jouw geval dan terug naar je luchtfilter.
vervolgens krimpt de nog aanwezige benzine in je vlotterkamer, daalt het vlotterniveau, opent vlotter, verse benzine erbij. dit druppelsgewijs, maar "over langere tijd"..
beetje afhankelijk van waar je scooter staat natuurlijk, maar dit is een theorie die me hierbij te binnen schiet.
 
Oke heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ben nu van plan om: eerst proberen dat vacuumkraantje te fixen. Ik begrijp dat als zou het vacuumkraantje het probleem zijn, de vlotternaald alsnog benzine tegen moeten houden. Maar als dat vacuum werkt, kan ik gewoon de carb open maken en schoonmaken zonder mn muil vol benzine te hebben. En dan hoop ik dus dat ik iets van viezigheid uit het vlotternaald gat te krijgen.

Is het het nog waard om dat vacuumkraantje proberen te maken, of zal ik gewoon een nieuwe bestellen?

Aangezien ik een weber carburateur heb en hier heel slecht onderdelen (sproeier maar ook een vlotterrevisiesetje) voor te vinden zijn. Stel dat dit alles niet mag baten, ben ik van plan een dellorto te kopen ook aangezien je daar wel onderdelen voor kunt kopen.


Klinkt dit als een goed plan??
 
Kan je niet openmaken , zit allemaal om gefelst. Plan is puik , als hij zo op je spruitstuk , en je de luchtfilterslang aan kan sluiten
Oke top dan weet ik dat.
Post automatically merged:

ik heb de zijkap er nu af en het volgende valt me op. Ik heb 2 vacuumpompen. Zo’n rechthoekige en een ronde. De vierkante gaat van de onderkant van mijn benzinetank naar de reservetank denk ik, en haalt het vacuum uit het spruitstuk.

De ronde zit dan weer onderaan de reservetank en loopt met een slang naar mijn carb en haalt daar tevens het vacuum vandaan lijkt het.

Het lijkt mij dat dit tweede, ronde, vacuumpompje kapot is toch? Als immers dat rechthoekige pompje kapot zou zijn, zou de reserve tank alleen overlopen ofzo.

Heeft er iemand ervaring met twee vacuumpompen?
 
Oke daar ben ik weer, nadat ik even samen met mijn vader heb gekeken lijkt het mij dat de tweede ronde vacuumpomp (eigenlijk meer kraan) kapot is. Aangezien deze ervoor zorgt dat de benzine wel of niet van dat kleine tankje naar de carb komt. Waarschijnlijk is deze dus kapot waardoor ook als er geen vacuum is, de benzine van het kleine tankje naar de carb kan stromen.

Ik zo’n nieuw pompje bestellen en hoop dat ik m er morgen al op kan zetten. In ieder geval heel erg bedankt voor alle antwoorden
 
Het leek me nog even zo handig om terug te koppelen hoe het is gelopen. Nou ik heb dus die nieuwe vacuumkraan erin gezet, ging overigens makkelijker dan ik had verwacht. Toen ik dat had gedaan merkte ik inderdaad dat als de vlotterbak eraf lag er geen benzine meer uit kwam stromen wat dus betekend dat het vacuum alleen maar werkt wanneer de motor draait (De bedoeling natuurlijk).

Echter is er nu wel iets anders geks aan de hand. De scooter start al een heel stuk beter (nu in ongeveer 3 kickjes (kan zeker nog beter want voorheen deed ie het altijd in 1)). Maar wanneer hij dan gestart is, loopt hij gewoon stationair, maar wanneer ik dan gas wil geven hoor je m uitvallen of hij valt ook echt uit. Nadat ie ongeveer 20 seconden ofzo stationair heeft gelopen kan ik wel gewoon gasgeven en rijden.

Er kwam meteen in me op omdat er nu geen benzine meer in de vlotterbak stroomt wanneer de motor uit staat, het misschien betekend dat de vlotterbak gewoon lek is en het ergens uitstroomt ofzo. Ondanks dat mijn vlotterbak volgensmij lekvrij is, zou dit kunnen toch?

Ik hoor ook heel graag als jullie nog een ander idee hebben.

In ieder geval al heel erg bedankt voor de reacties hiervoor, die hebben me enorm geholpen en heb ik het eerste stukje van de puzzel al op kunnen lossen. Dankjulliewel
 
Een frisse elektriche Choke is nix mis mee , 2 van mijn Runners hebben ook een elektrische choke .
Ja ik heb inderdaad ook gekeken naar een nieuwe elektrische kopen, maar ik dacht een handchoke lijkt me wel fijne want dan weet ik gewoon 100% zeker dat ie het doet of niet.

Weet jij dan trouwens ook waar de connector zit van dat draadje van de elektrische choke? Ik heb lopen zoeken maar ik kon m niet vinden. Weet jij of die dichtbij de choke zelf zit of juist helemaal onder de kappen?
 
Echter is er nu wel iets anders geks aan de hand. De scooter start al een heel stuk beter (nu in ongeveer 3 kickjes (kan zeker nog beter want voorheen deed ie het altijd in 1)). Maar wanneer hij dan gestart is, loopt hij gewoon stationair, maar wanneer ik dan gas wil geven hoor je m uitvallen of hij valt ook echt uit. Nadat ie ongeveer 20 seconden ofzo stationair heeft gelopen kan ik wel gewoon gasgeven en rijden.
dit vind jij gek? ik vind dat doodnormaal.
jij kan ook niet meteen uit je bed de straat uit sprinten of wel?
 
dit vind jij gek? ik vind dat doodnormaal.
jij kan ook niet meteen uit je bed de straat uit sprinten of wel?
Nee ik sprint niet de straat uit nee, ik rij m altijd even rustig warm. Maar het is niet doodnormaal dat als je het kleinste beetje gas geeft je scooter uitvalt. En daarnaast het feit dat hij alsnog lastig start vergeleken met voorheen
 
Back
Top