Geld en op jezelf wonen

Originally posted by Bart Nrg Mc2
Mij lijkt het persoonlijk afschuwlijk om op kamers te zitten... Op mezelf wonen zou ik geen problemen me hebben, maar niet in m'n studietijd... Ik wist wel wat ik deed Erik, al was ik nooit thuis weggegaan :D

Zolang je goed met je ouders op kan schieten, is er geen beter hotel dat je ouderlijk huis :*

bumpstk2.gif

Sjah...

Ik zou dolgraag in mijn eentje willen wonen. Echter wel dicht bij de ouders. Dit heeft namelijk voordelen:

- Bij geld tekort, kan je bij je ouders eten. Eventueel kan je aan je ma vragen, wat te bewaren, wat je kan meenemen naar je eigen kamer/huis.

Voor de rest zou ik zeggen:
- Neem een vaste baan (20 u ofzo), met vast inkomen!!!

- Gewoon zo goedkopie winkelen als maar kan.

- eventueel in de weekenden dus thuis eten. 4 x Avondmaaltijd meenemen van thuis, zodat je niet hoeft te koken/winkelen.

- Probeer eens wat mee te nemen van thuis.."effe een flesje fris, etc"

- Lenen bij de IB-groep?

Ik zou gewoon bij Dirk boodschappen doen :D

Maarja, als je school even dichtbij is binnenkort als het huis van je ouders, is imo de keuze snel gemaakt..

In welk stadsdeel woon je btw. ?

Bart, houdt nou eens je smoel in dit soort topics man, we weten nu wel dat je nog verre van zelfstandig bent;)

Verder, zelf kom ik makkelijk rond. Ik vind 50 euro boodschappen in de maand besparen nogal wat, is toch 600 euro in een jaar. Probleem met uitgaven zit waarschijnlijk ook veelal in incidentele uitgaven als kleding ed. Das nou eenmaal voor sommigen duur:P Nou ben ik een sloeber, dus dat valt voor mij wel mee:)

Ik denk idd dat je het daar moet zoeken...Als ik een maand geen kleding koop of wat dan ook, hou ik ook ineens meer als de helft over :)

Ik woon nu al 3kwart jaar op mezelf, ongewild welliswaar maargoed.
Dan pas ga je merken dat het leven echt duur is, ik ben elke week wel 50 á 60 euro aan boodschappen kwijt, dan nog je vaste lasten zoals huur, tel.abbo en je koopt wel ens wat leuks, wat kleding een spelletje. Er gaat wel ens wat stuk aan apparatuur.
Het is echt ruk, ik heb al een half jaar geen nieuwe kleren gekocht omdat ik kotsziek word als mn rekening weer richting het rood gaat. tis echt niet cool.
Mijn advies: blijf zo lang mogelijk bij je ouders wonen dat is echt het chillste!!!

50 a 60 e aan boodschappen? Ik ben voor rond de 10 e per week wel klaar denk ik. Ik moet er trouwens wel bijzeggen dat ik niet elk weekend op mijn kamer blijf, maar dan nog.

Kweet niet of je vaak alleen eet, maar samen eten is vaak goedkoper, want je kunt grotere potten (groente vaak) halen of drinken dat in de aanbieding is wanneer je er 5 flessen van koopt dan wel binnen halen. Scheelt een klein beetje maar t helpt wel.
En vlees dat verpakt is is vaak bestemd voor meerdere personen.

En sja huren in A'dam is duur.......weet verder niet wat je aan huur betaald, maar misschien is huursubisidie iets voor je??

Lening zou kunnen, maar daar ben ik zelf ook geen voorstander van, zolang je zonder kunt moet je dat doen vind ik.

Een vast budget samen stellen voor een bepaalde periode, bijv. een maand/4 weken.

Ik zelf leg elke week samen met kameraad €30 opzij voor voedsel, drinken en chips e.d (daar zit ook het bier bij)
Heb elke maand €35 aan abbo kosten en €200 huur per maand.
Dit komt neer op €335 aan vaste kosten.

Per maand "krijg" ik ong. €300 loon (soms hoger soms lager) en €220 stufie én €40 zakgeld8P, wat neerkomt op €560 euro per maand aan opbrengsten.

Ik hou dan €225 over voor kleding en uitgaan e.d
Ik spaar zelf nix maar hou elke maand zeker wel geld over zodat ik iets "groots" kan kopen.
Maar merk ik dat ik niet ga uitkomen dan bespaar ik meestal op voedsel en drinken door geen bier te halen, weinig drinken en geen chips en kleine maaltijden eten. Of ga een keer extra thuiseten.

Last edited:
Ik woon alweer sinds mei vorig jaar op mezelf. Ik huur een kamer en ik moet zeggen, dat op jezelf wonen kost zeker flink wat geld. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor woonruimte je hebt en zo. Je kan natuurlijk een kamer huren vanaf 150 tot en met de 400 euro. Hetzelfde geld voor huizen/appartementen......
Iets waar ik geld op bespaar is door drinken en dat soort dingen gewoon bij de aldi te kopen. Ik doe natuurlijk ook regelmatig boodschappen bij de AH en de Edah. Ik merk dat de Edah en trouwens ook de C1000 flink wat goedkoper zijn qua merkproducten. In die dagelijkse boodschappen en kleine dingen zoals snacken en zo zit ook best wat geld!!! En dan met name qua boodschappen zoals bier, fris, chips, beleg en dat soort dingen. Als je die basis dingetjes bij de Aldi haalt bespaar je toch best wat!

Wat GiGi zegt klopt trouwens wel. Als je wat grotere porties kan kopen en/of samen kan koken zal dat veel geld schelen.... Mja ik heb het geluk dat ik de beschikking over een vriezer heb. Dus als ik een keer iets in de aanbieding zie dan koop ik het gewoon en vries de rest in....

Alleen maar aanbiedingen kopen bij de hoogvliet, edah, AH

Bv flessen cola, 3 halen 2 betalen, neem je gewoon 6flessen mee. Heb je er 2 gratis en kan je een hele week van drinken. Bespaar je wel zo 3 euro.
En als je dat met alles doet, kom je redleijk uit geloof ik

Ga in het weekend gewoon naar je ouders terug en eet daar mee. Bespaar je wel 4 maaltijden mee. En als je zondag teruggaat kun je misschien wat groente of een paar flessen drinken meenemen van je ouders:)

Eten moet je gewoon 1 keer in de week halen. Ga de ene week naar de Appie en de volgende week naar de Aldi. Let ook altijd op aanbiedingen.

Originally posted by PowerFreak
ALDI zuicht
Doe mij maar appie heijn
Je hoeft echt niet als een sloeber te leven
appie heijn heerscht

Ik vind dit een hele domme opmerking
ALDI leverd gewoon kwaliteit spul. Ga maar eens in duitsland rondkijken.

En je bent een sukkel als je bij de appi gaat shoppen als je je dat eigenlijk niet kan veroorloven.

imo ben je een kortzichtig figuur dat niet door heeft hoe t werkelijke leven in elkaar steekt

Naar Aldi gaan vind ik geen probleem, tis alleen niet genoeg denk ik. Huursubsidie kan niet omdat ik onderhuur. Maar tis nu zo'n 250 euro per maand wat ik extra moet betalen en ik wil dat gewoon niet betalen.

Ga het volgende maand weer even in het rustige Maarssen proberen, als het te doen is met school kan ik daar ook best leven.

hmm... tja het ligt ook vooral of je hetzelf aankunt...
ik bedoel, leef nu weekends wel bij mn ouders maar heb hier steeds minder trek in.

ik woon met 2 vrienden samen in een flatje in groningen, en dat trek ik makkelijk, al zou ik graag al zelf op zoek gaan naar een leuk huisje, woonkamer met 1 a 2 slaapkamers en een keuken+douche ofzo.
qua huur/eten/vaste lasten trek ik et makkelijk, het zijn de incidentele uitgaven die het duur maken. Uitgaan en dergelijke zijn gewoon duur, en kleren enzo. Wil je dat ook nog onbeperkt blijven doen, moet je echt erbij werken.
heb nu gelukkig een baan erbij van 18 uur in de week parttime die ik kan combineren met mn studie, dus dat gaat wel lukken, kan er straks zelfs een auto'tje op nahouden.

enne, over dat probleem qua roodstaan, dat heb je zelf in de hand, ik ken het probleem ook maar al te goed, en ik zet gewoon bij de bank mn limiet terug, dat ik max 300 ofzo kan roodstaan, voor noodgevallen... of 200. want de tijden dat ik 1000 roodstond, zijn meer dan vaak voorgekomen... en hoe komt et allemaal dat dat begonnen is? juist... scooters, en onderdelen enzo..

Extra's maken het leven duur.

Back