Geen vonk

geen vonk

  • bobine

    Votes: 1 50.0%
  • spark plug

    Votes: 1 50.0%

  • Total voters
    2

Hans van Gestel

Well-Known Member
Hallo,


Ik heb een Peugeot Vivacity snor.

Volgens kentekenplaatje is hij uit 2005 maar volgens mij is hij ouder.

Sinds kort heb ik regelmatig geen vonk. Als ik hem elektrisch probeer te starten dan gooit hij de motor wel goed rond maar hij slaat niet aan. Ik heb toen de (nieuwe) bougie eruit gehaald en merkte dat ik geen vonk had.

De bobine is het niet want ik heb een andere goed werkende bobine geprobeerd en toen had ik nog steeds geen vonk.

Hier en daar wat liggen morrelen en een paar dagen later had ik ineens onverwachts wel vonk. Vraag me niet wat ik heb gedaan want dat zou ik niet precies terug kunnen halen. Daarna heb ik nog wel eens een enkele keer gehad dat hij elektrisch niet startte maar dan startte hij met de kickstart wel. Hoe dat kan ??

Sinds vanavond weer helemaal geen vonk, ook met de kickstart niet.

Het lijkt erop dat ik ergens een los of slecht contact heb maar begin maar eens te zoeken.

Bij de fietsenzaak in ons dorp dachten ze misschien aan het contactslot. Is dat vaak een probleem bij een Vivacity.

Wat/waar zou het probleem kunnen zijn ??


Groeten,

Hans
 
Advertisement - register to remove this

Laatst ook voorgehad. Bleek dat er een fiche aan de bobine slecht contact gaf. Koppel alles is los en zorg dat alles proper is. Shuur desnoods je fiches is op moesten deze wat vuil op hebben.
 
Raad je aan om bij 10.000km even het vliegwiel te demonteren.. Bij die peugeot vertikaal blokjes komt vaak nogal erg veel zand / stof /fijn zand / modder in het vliegwiel blijft hangen..
Dit koekt steeds meer aan naar gelange de tijd. Daardoor is probleem 1 meteen uitgesloten als die schoon word gemaakt, plus de magneten even een beetje schoon schuurt.

Je hoofd probleem is dat je geen vonk hebt naar de vonk.

1. Het simpelste is de blauw witte draad te controleren achter je voorkap, als deze onderbroken is heb je geen vonk meer.. Deze kabel hoort goed verbonden te zijn aangezien dit de draad is om de motor uit te schakelen via het contact slot.. (dus ook als zit hier bijvoorbeeld een kroonsteentje tussen, direct de verbinding dus verbeteren zodat alles echt goed vast zit..

2. Probleem kan ook door een defecte CDI komen..

Als deze half verrot is zal je vaak nog wel kunnen rijden onder hele slechte omstandigheden.

- Is zeer moeilijk te starten en dit duurt normaal vrij lang.
- Kan spontaan gaan stotteren / vonken overslaan / niet op toeren willen komen.

Is de CDI echt dood (dat een interne verbinding defect is) dan heb je ook geen vonk meer. Want de puls van je ontvanger op de stator word niet meer overgebracht naar de CDI die het signaal oplaad in de bobine..
 
Back
Top