Peugeot Looxor heeft geen vonk

Jeroen_Sp

Active Member
Ik heb voor weinig een lelijke looxor scooter kunnen kopen. De scooter loopt op dit moment niet.

Voordat ik de scooter netjes ga maken wil ik deze eerst goed laten lopen. Maar ik heb op dit moment geen tot nagenoeg geen vonk. Met moeite krijg ik de scooter heel soms tot lopen. Draait dan 10 a 15 sec stationair en dan is het over

Bougie op blok geeft 1x een vonk en dan is het over. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Heb er al een nieuwe bougie in. Ook andere getest. Bobine doorgemeten. Zowel primaire spel als secundair geven goede waardes. Mijn vermoede gaat nu uit naar cdi.

Iemand een ander idee?
 
Advertisement - register to remove this

Heeft je blok een goeie massa?
Even meten tussen een blank stukje blok en de min-pool van de accu dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik en met alle connectoren van de stator uitgetrokken.
 
De CDI krijgt spanning van/via de opwekspoel van de stator.
Deze spanning wordt opgeslagen in de CDI en zodra de strip van het vliegwiel langs de pick-up komt wordt deze opgeslagen spanning naar de bobine gestuurd. Maar dit wist je ongetwijfeld al.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het probleem zich in de stator of CDI bevindt.
Of er is ergens een massalek o.i.d.
 
By the way, ik heb net even in het schema van de Looxor gekeken en zie dat de "Saddle actuator" ook in serie staat met de laadspanning van de cdi.
Waarschijnlijk is dit een schakelaar die detecteert of je buddy dicht zit.
Dus als je buddy open staat of niet goed dicht zit, voorkomt deze "Saddle actuator" dat je de scooter kunt starten omdat deze schakelaar de laadspanning van de cdi onderbreekt en je dus geen vonk hebt.
Misschien kun je ook hier even naar kijken of de twee draden van deze schakelaar even tijdelijk met elkaar kortsluiten.
 
Die laatste zou wel eens de hoofdprijs kunnen zijn. Dat was nieuw voor mij. Mijn zadel heeft een probleem en de grijper staat open.

Viel me op dat de actuator ook een mogelijkheid heeft tot aansluiten van 2 stekkers hoewel er maar 1 op zit. Daar duik ik morgen eens in.

De actuator zelf werkt niet meer. De 12v vanaf contact schakelt wel op de stekker als ik die meet.

Mocht het zadel open staan. Wordt dan de vonk of de startmotor onderbroken? Want de startmotor gaat bij mij wel rond
 
Ik heb mij vergist en de verkeerde draadjes gevolgd, dus vergeet mijn verhaal aangaande deze actuator.
Deze actuator heeft niks te maken met de ontsteking dit is vermoedelijk om de buddy elektrisch te openen via het contactslot.
 
Ah jammer. Was goede hoop en klonk realistisch. Maar goed. Verder zoeken dus.

Antwoorden op andere vragen: ik heb een startkabel van massa blok naar min accu gelegd. Geen verschil. Weerstand daarvan heb ik nog niet gemeten.

Bij de plaatselijke sloop hebben ze een vivacity staan. Ik zal daar eens de cdi van af halen. Kijken of dat iets doet. Anders stator etc maar eens meten.
 
Als je een extra massa het gelegd en dit brengt geen verschil, zit het probleem niet in de massa van je blok en hoef je de weerstand ook niet te meten.

Zo zit het in elkaar:

1. als het vliegwiel draait wordt er in de ontsteekspoel een hogere spanning opgewekt.
2. deze hogere spanning loopt van je stator via de rood/zwarte draad naar je contactslot.
3. als het contactslot ingeschakeld is, loopt deze spanning via de zwart/witte draad naar je cdi en laadt de condensator in je cdi op.
4. als het verhoogde plaatje op het vliegwiel langs de pickupspoel draait, geeft de pickupspoel via de geel/blauwe draad een signaaltje naar de cdi.
5. in de cdi wordt de thyrister open gestuurd en de lading van de condensator in de cdi wordt ontladen over de zwart/gele draad via de primair spoel van de bobine.
6. de bobine transformeert deze spanning naar een aantal kilo-Volt en de bougie vonkt.

Dus ik zou om te beginnen ook eens de wisselspanning meten op de rood/zwarte draad bij draaiend vliegwiel.
Verder de weerstand meten van de zwart/rode draad tussen de statorconnector en het contactslot.
Ook meten of het contactslot een goeie verbinding maat tussen de zwart/rode draad en de zwart/witte draad als het contactslot ingeschakeld staat.
En de weerstand meten van de zwart/witte draad tussen je contactslot en de cdi-connector.
 
Als ik het goed begrijp is het in feite dus een wisselspanning systeem zonder spanningsregelaar? Heb je toevallig het elektrisch schema voor mij?
 
Als ik het goed begrijp is het in feite dus een wisselspanning systeem
De CDI is een AC-CDI oftewel een CDI die wordt opgeladen via die meestal die wit of zwart omwikkelde spoelen op je stator achter het vliegwiel.
Maar je hebt wel een spanningsregelaar die het licht en je 12V boordspanning verzorgt.

Hieronder het schema toegevoegd als bijlage.
 

Attachments

  • elektrical diagram looxor cdi.pdf
    401.2 KB · Views: 5
Thnx voor de datasheet! daar kan ik wat mee. Meteen even op A3 geprint

ja ik bedoelde inderdaad ook het ontsteking systeem. Zag de spanningsregelaar voor de rest al hangen onder de cdi. Zo een AC ontsteking is toch even wennen voor me. Werk normaal veel met autos en daar zie je dat eigenlijk niet, werkt net anders

ik ga denk ik toch maar eens een CDI bestellen, kost de wereld ook niet.
 
Ik ben weer iets verder. Heb er een andere cdi in zitten. Heb nu een heel minimaal vonkje maar het is echt weinig. Zo weinig dat de motor er nog niet mee start. Dus nu maar eens wat kabels en zo gaan meten
 
Even wat ik nu meet:

Over de blauwe/gele draad en de wit/zwarte draad uit de stator (via contactslot) meet ik 88 volt wisselspanning (en ja die voel je ook, haha).

Rest van de draden op weerstand gemeten en die is maximaal 0.5 ohm

Op de groene en gele draad van de bobine meet ik 2.1 volt wisselspanning bij starten. Dit met een (goede) voltmeter. Dat is natuurlijk een heel stuk minder dan de 88volt die ik uit de stator meet. De pick-up doet het wel want anders wordt de spanning niet vrij gegeven neem ik aan.

O wacht. Verkeerde cdi. Had de oude er nog op. Met de nieuwe cdi heb ik 25volt. Maar op het doosje staat dat deze cdi voor een peugeot fox is.

Maar ook met 25 volt op de bobine geen vonk op de bougie. Heb ook een andere nieuwe bobine getest (ook maar gekocht) maar daar ook geen vonk
Wat zie ik over het hoofd
 
Ok weer iets verder. Ik meet dus ongeveer 25 volt wisselspanning op de 2 draden welke op de bobine gaan. Tot daar lijkt het hele proces goed te gaan.

Echter meet ik alleen 25 volt op de lossen draden. Eigenlijk over de gele draad en over massa. Sluit ik die draden aan op de bobine dan is het klaar met de spanning. Dan blijft er 0 volt over. Daarom dat er dus geen vonk is.
 
Zelf eens over nagedacht en wat gelezen. Ik denk dat er ergens een lek naar massa zit (wat hierboven door jullie ook was aangegeven). Ik meet namelijk ook een gelijkspanning van 0.7v in rust en iets van 6v bij starten op de losse kabels

Maar aan de andere kant, de groene draad vanuit de bobine is massa.....dus? Waarom heb ik wel wisselspannijg als ik de gele draad niet aansluit en valt deze weg zodra ik de stekker op de bobine doe.

Ik ben niet zo sterk met e-delen
 
Wat je meet is een lekspanning.
Aan sich is dit oke, als je die draden dan belast door er de primaire spoel aan te sluiten van de bobine, kukelt die spanning gelijk in elkaar, dit is normaal.

Ik krijg de indruk dat je cdi niet wordt aangestuurd door de pickupspoel.
Meet eens de weerstand op de losgetrokken cdi-connector tussen de groene en de geel/blauwe draad en nog eens tussen de groene draad van de cdi-connector en de min-pool van de accu.

Verder even controleren of het opgelastte stripje op je vliegwiel kort genoeg langs je pickupspoel draait.
 
Over de groene en geel/blauwe meet ik 114 ohm

Over de groene en de min pool meet ik 0.2 ohm

Stripje van pick-up moet ik nog even bekijken
Post automatically merged:

Los van dat het allemaal wat vliegroest heeft ziet het er wel goed uit. Speling lijkt me ook klein genoeg 20230420_204520.jpg
 
Last edited:
Over de groene en geel/blauwe meet ik 114 ohm
Dit zou de pickupspoel kunnen zijn.
Kijk eens bij de connector van je stator of dit een blauw/witte of een blauw/gele draad is.
In het schema zouden het twee blauw/witte moeten zijn wat ik nogal onlogisch en verwarrend zou vinden.
Is de draad bij de statorconnector blauw/geel dan is de pickupspoel ook oke.

Over de groene en de min pool meet ik 0.2 ohm
De massaverbinding van de cdi is dus oke.
Stripje van pick-up moet ik nog even bekijken
Zo te zien op de foto zit deze er kort genoeg op, misschien wel te kort, raakt het stripje op het vliegwiel de kern van de pickupspoel niet?
Is je vliegwiel nog wel magnetisch?
 
Pick up spoel heb ik gemeten. De hall sensor werkt. Ik krijg een kleine meetbare spanning van enkele milivolt als ik de strip voorbij de sensor draai.

ik heb ook nog steeds tegen de 80 volt wissselspanning van de spoel bij draaiende motor. De spoel zelf heeft een weerstand van ongeveer 540 ohm. Dat lijkt ook goed.

contactslot werkt want ik heb de draden achter het slot overbrugd volgens schema om het slot zelf uit te sluiten. En dat had geen verandering.

De cdi zelf is niet te meten. Maar ik heb er 3 en geen van alle geeft een goede vonk.

Voor de zekerheid ook de andere bobine geprobeerd maar dat maakt ook geen verschil.

Het begint er meer en meer op te lijken dat alle 3 de cd's die ik heb stuk zijn. Of dat ik ergens een massa lek heb. Want het blijft vreemd dat als ik de draden van op de bobine los meet ik een wisselspanning meet en zodra ik de draden aansluit die spanning meteen weg.
 
Last edited:
Back
Top