Geen vonk AM6 blok

Bartdegraaf

New Member
Hallo ik heb een Yamaha dt 50 die een tijd geleden een vastloper heeft gehad dus er is een nieuwe cillinder opgegaan maar de ontsteking was los gekomen en heeft een beetje tegen het vliegwiel aan geschuurd maar nu vonkt de bougie niet meer ook als ik het contact aanzet geeft die niks meer aan op de display elektrische start slaat ook niet meer aan.
De brommer heeft een tijd stil gestaan dus de accu kan leeg zijn maar dan zou die nog alsnog moeten starten
Heb ook al nieuwe bougie geprobeerd

Iemand die een idee heeft wat het kan zijn ?
 
Advertisement - register to remove this

Stator controleren op aanloop sporen.. Kan zijn dat een van de spoelen beschadigd is.. En dan heb je een nieuwe stator nodig.
 
Bart,

ik zou beginnen met het controleren van je zekering(en), dit omdat je display plots niet meer werkt en de elektrische start niet meer werkt.

Het vliegwiel hangt namelijk aan massa en als er iets beschadigd is tijdens het schuren met "de ontsteking" kan het zijn dat je een sluiting hebt gemaakt!

Doet het remlicht, de knipperlichten en claxon het wel nog?

Staat de kill-switch in de juiste positie?

Je zegt het vliegwiel heeft tegen de ontsteking geschuurd, wat bedoel je met ontsteking, de bobine?

Want ontsteking is een verzamelwoord van de verschillende componenten die ervoor zorgen dat de bougie kan vonken.

Is de beschadeging diep van het component dat tegen het vliegwiel heeft geschuurd, maw is er iets elektronisch beschadigd of alleen het omhulsel?
 
Als ik het contact aanzet doet niks het meer.
Ik weet dat er een zekering uit me accu komt die er nog wel heel uitziet maar weet voor de rest geen zekering te zitten.
Killswitch is niet aangesloten sluit gewoon altijd het contact uit.
de spoelen hebben tegen het vliegwiel aangeschuurd (zie foto’s)
 

Attachments

  • 665B3D5A-B05B-46C1-8EFD-1B23B2F7C36E.jpeg
    665B3D5A-B05B-46C1-8EFD-1B23B2F7C36E.jpeg
    145.1 KB · Views: 28
  • CCC471CB-4D6F-4E5B-8A2B-18D1A2AAACC6.jpeg
    CCC471CB-4D6F-4E5B-8A2B-18D1A2AAACC6.jpeg
    125.4 KB · Views: 29
  • 6C8EED91-BE6B-4C8C-B8F0-6494A8C1DA55.jpeg
    6C8EED91-BE6B-4C8C-B8F0-6494A8C1DA55.jpeg
    148 KB · Views: 26
  • AA87F4CA-8AB6-4753-A5B0-6A83188D0573.jpeg
    AA87F4CA-8AB6-4753-A5B0-6A83188D0573.jpeg
    186.7 KB · Views: 26
  • 59176D43-6E61-49F1-BF8B-BF779D8A8108.jpeg
    59176D43-6E61-49F1-BF8B-BF779D8A8108.jpeg
    126.6 KB · Views: 24
Een zekering die er op het oog goed uitziet hoeft niet altijd goed te zijn, daarom altijd meten met een multimeter.
Verder ook maar eens de accu meten want als de motor niet loopt zijn de dingen, die het nu niet doen, afhankelijk van een goed geladen accu.

De stator en de pickupspoel zien er inderdaad niet goed uit, hier is het 1 en ander gesmolten en heet geweest, verder is de isolatie van de aansluitdraad van de pickupspoel geschaafd en ligt blank.

Kortom een beetje een zooitje, dat als het mijn brommer was, gelijk zou vervangen.

Aan de andere kant hoe kan het vliegwiel de stator raken???

Was het niet goed gemonteerd of scheelde er iets met de magneten van het vliegwiel of is de krukas krom?
 
De draad van de pickup is beschadigd evenals en de 2 spoelen.. Dat word een nieuwe of andere stator.. Zoals ik al eerder opmerkte..

Ik had zo`n probleem ook bij een stator van een tomos (brommer die ik van iemand had overgekocht)
 
Een zekering die er op het oog goed uitziet hoeft niet altijd goed te zijn, daarom altijd meten met een multimeter.
Verder ook maar eens de accu meten want als de motor niet loopt zijn de dingen, die het nu niet doen, afhankelijk van een goed geladen accu.

De stator en de pickupspoel zien er inderdaad niet goed uit, hier is het 1 en ander gesmolten en heet geweest, verder is de isolatie van de aansluitdraad van de pickupspoel geschaafd en ligt blank.

Kortom een beetje een zooitje, dat als het mijn brommer was, gelijk zou vervangen.

Aan de andere kant hoe kan het vliegwiel de stator raken???

Was het niet goed gemonteerd of scheelde er iets met de magneten van het vliegwiel of is de krukas krom?
Dan komt er gewoon een nieuwe op en zal in de tussen tijd nog is een nieuwe zekering erin doen
Dit is gebeurd doordat de 3 boutjes van de grondplaat los gekomen zijn waardoor de grondplaat los achter het vliegwiel lag.
 
Bartdegraaf said:
Dit is gebeurd doordat de 3 boutjes van de grondplaat los gekomen zijn waardoor de grondplaat los achter het vliegwiel lag.

De verklaring dat de stator het vliegwiel heeft geraakt is dan logisch, beter dan iets met je krukas.

Controleer even goed of de magneten in het vliegwiel niet beschadigd zijn anders loop je kans de nieuwe stator ook weer te beschadigen.
 
Iedereen bedankt voor de hulp ik heb een nieuwe ontsteking besteld maar nou vraag ik me af of ik de cdi,bobine enz kan testen met een voltmeter?
En zo ja hoe ?
Dat ik zeker weet als die ontsteking erop gaat alles het weer doet.
 
Waarom zou je dat door gaan meten als je weet dat de grondplaat was los gekomen en de spoel heeft kapot gemaakt..
Dat is de oorzaak toch? Dus hij zou het gewoon moeten doen.. Anders als hij als nog niet werkt kan je hem achteraf nog altijd doormeten.
 
De CDI kun je in principe niet doormeten.
In sommige repair manuals staat hier wel eens een tabel voor welke weerstandswaardes je tussen de verschillende pennen moet meten maar ook dit is maar een benadering, ook al meet je alle waardes goed toch kan de cdi defect zijn of kuren vertonen.

Bepalen of een CDI defect is doe je op 2 manieren:

1. je sluit alles erom heen uit en het kan niks anders meer zijn dan de cdi.
2. je vervangt hem gewoon met een reserve of eentje die je geleend hebt en probeert of de ontsteking het weer doet.

Een bobine kun je wel in beperkte mate doormeten.

De primaire spoel zal heel laag zijn van weerstand meestal een paar tiende Ohm.
De secundaire spoel zul je een aantal kilo Ohm moeten meten.

De primaire spoel meet je met een multimeter op het laagste Ohm bereik, met de ene meetpen op de aansluiting van de bobine waar normaal de CDI zit aangesloten en de andere meetpen op de massa-aansluiting van de bobine.

De secundaire spoel meet je door de multimeter op een kilo Ohm bereik te zetten, met de ene meetpen op de kern van de bougiekabel en de andere meetpen op de massa-aansluiting van de bobine.

Hieronder een voorbeeldje van de waardes van een ontsteking van een Peugeot Ludix

IGNITION
Ignition unit: CDI
Spark plug: NGK CR7EB
Electrode gap: 0.6 to 0.7 mm
Ignition advance: fixed 17°
Ignition coil: TEC MP11 or T11C X7A
Primary coil resistance: 0.26 Ω ± 20 %
Secondary coil resistance: 3 kΩ ± 20 %
Spark plug cap resistance: 5 kΩ ± 20 %
Pick-up resistance: 120 Ω ± 10 %
Ignition coil resistance: 550 Ω ± 20

Voor de meeste scooters met een AC-CDI kloppen deze waardes vrij aardig, voor de AM6 weet ik echter niet.

Voor scooters met een DC-CDI kloppen deze waardes ook aardig echter de ignition coil resistance is daar dus niet voorhanden omdat deze scooters deze spoel niet hebben en de CDI zijn laadspanning voor de condensator krijgt van de Accu.
 
Nieuwe ontsteking zit erop en de brommer rijd weer maar nu doen mijn dashboard en elektrische start het nog steeds niet er zit een nieuwe zekering in en dit hielp dus ook niet....
 
Toch maar even een multimeter erbij halen om te meten.
In dit geval is een lampje met twee draden eraan ook al voldoende.

Of zo'n ding:
8890385498142-424-424.jpg
 
Dashboard en elektrische start deden het eerst wel? Het lijkt mij overigens vreemd dat de stator iets van doen heeft met de startmotor.. Want voltage word van de accu ontnomen.. Misschien is de accu nou wel slecht, of de startmotor is gewoon versleten..

Dashboard probleem misschien iets van doen met een probleem in de kabelboom zelf?
 
Men neme een multimeter, schakel deze op het meetbereik 20V gelijkspanning.

1. Sluit de zwarte meetpen op de minpool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen hieronder.
2. prik met de rode meetpen op de pluspool van de accu en noteer de waarde, deze moet ongeveer 12,x volt zijn.
3. prik met de rode meetpen op de aansluiting van de zekeringhouder die richting accu wijst, noteer de waarde, ook hier meot je de accuspanning meten. (zekering wel in de houder laten.
4. prik met de rode meetpen op de andere aansluiting van de zekeringhouder die richting de verbruikers wijst, noteer de waarde, ook nu weer moet de spanning nagenoeg gelijk zijn aan de accuspanning.
5. prik met de rode meetpen op de rode draad bij de spanningsregelaar, noteer de waarde, ook hiet moet de spanning nagenoeg gelijk zijn aan de accuspanning.
6. prik met de rode meetpen op de rode draad bij het contactslot, noteer de waarde, ook hiet moet de spanning nagenoeg gelijk zijn aan de accuspanning.
7. prik met de rode meetpen op de bruine draad bij het contactslot, noteer de waarde, hier meet je geen spanning met het contactslot op "off" en nagenoeg de accuspanning met het contactslot op "on".

Herhaal de punten 1 t/m 7 met het contactslot "on" en op "off" en laat de waardes weten.
 
Back
Top