Geen powerband

Kaasje

Member
Hi ik ben flink bezig geweest met me rieju maar ik ben aan het afstellen maar ik krijg hem maar niet in ze powerband sproeier 110-138 loopt die het best maar hij gaat gewoon niet die power band in.
Setup:
Stage6 77cc alu
70/80 voca onderlangs
26mm pwk Dellorto met malossi filter
Mezoly racing membraam
Tandwielen 14/50
 
Advertisement - register to remove this

Hi ik ben flink bezig geweest met me rieju maar ik ben aan het afstellen maar ik krijg hem maar niet in ze powerband sproeier 110-138 loopt die het best maar hij gaat gewoon niet die power band in.
Setup:
Stage6 77cc alu
70/80 voca onderlangs
26mm pwk Dellorto met malossi filter
Mezoly racing membraam
Tandwielen 14/50
Volgensmij heeft powerband met rolletjes te maken en niet met je sproeier. Dus probeer die is aan te passen
 
Tandwielverhouding niet te zwaar?
Wat doet het toerental als je de brommer/motor in z'n vrij laat staat en je geeft even kort gas?
Lijkt me niet dat 14/50 te zwaar is voor zo dikke cilinder. En als die neutraal staat en ik geef gas reft die gewoon heel hard en als ik los laat gaat die gewoon weer normaal lopen
Post automatically merged:

Houd hij in bij het wegrijden of vol gas?
Niet persee in ze 1 trek die aardig in de toeren
 
Lijkt me niet dat 14/50 te zwaar is voor zo dikke cilinder.
Als de overbrenging te zwaar is merk je dat gelijk aan het toerental voornamelijk in de hogere versnellingen.
In plaats van goed te versnellen bereik je steeds moeilijker het toerental om hem naar de volgende versnelling te schakelen.
Als je dan overschakelt wil hij niet meer sneller en valt hij soms zelf terug in toerental bij de minste weerstand (heuveltje op, windje tegen) waardoor je steeds terug moet schakelen om het toerental een beetje op peil te houden.
In de hoogste versnelling ben je dan steeds heen en weer aan het schakelen bij de minste tegenwind of kleine heuveltjes.

Maar misschien kun je eens uitleggen wat je bedoelt met "geen powerband" en wat je ervaart tijdens het rijden?
 
Als de overbrenging te zwaar is merk je dat gelijk aan het toerental voornamelijk in de hogere versnellingen.
In plaats van goed te versnellen bereik je steeds moeilijker het toerental om hem naar de volgende versnelling te schakelen.
Als je dan overschakelt wil hij niet meer sneller en valt hij soms zelf terug in toerental bij de minste weerstand (heuveltje op, windje tegen) waardoor je steeds terug moet schakelen om het toerental een beetje op peil te houden.
In de hoogste versnelling ben je dan steeds heen en weer aan het schakelen bij de minste tegenwind of kleine heuveltjes.

Maar misschien kun je eens uitleggen wat je bedoelt met "geen powerband" en wat je ervaart tijdens het rijden?
Ik zet hem in ze 1 trek weg schakel naar ze 2,3,4 dan krijg ik die toeren al niet meer om hoog en dan 5,6 trek die helemaal niet meer door. Ik zie overal filmpjes van mensen die met nog langere vertanding rijden. Nu moet ik wel zeggen heb alleen voor tandwiel vervangen de Keting en achtertandwiel zijn wel beetje oud
 
Oud hoeft niet altijd te betekenen dat het versleten is.
Maar tijdens het rijden versluiten de tandwielen en rekt de ketting.
Als de ketting gerekt is loopt deze ook niet meer perfect over het nieuwe tandwiel waardoor dit ook binnen no time weer verslijt.
Daarom adviseert men ook bij versleten gelijk het hele setje te vervangen.
Dus tandwiel voor en achter en de ketting.
Ketting dusdanig spannen zodat er nog wat ruimte zit en niet gespannen staat als een snaar.
Want als de brommer dan door de veren gaat wordt de ketting veeeel te strak met de nodige wrijving ten gevolge, maar dat weet je neem ik aan.

Krijg toch het idee aan je beschrijving dat de overbrenging te lang is voor het aantal pk's wat je cilinder kan leveren.
Vooral als je het motorblok in de lagere versnellingen wel lekker door kunt trekken.
Je moet niet vergeten, naar mate je in een hogere versnelling komt hoe langer de totale overbrenging wordt tussen krukas en achterwiel.

Hoeveel tanden had je oude tandwiel voor en had je dit probleem toen ook al?
 
Oud hoeft niet altijd te betekenen dat het versleten is.
Maar tijdens het rijden versluiten de tandwielen en rekt de ketting.
Als de ketting gerekt is loopt deze ook niet meer perfect over het nieuwe tandwiel waardoor dit ook binnen no time weer verslijt.
Daarom adviseert men ook bij versleten gelijk het hele setje te vervangen.
Dus tandwiel voor en achter en de ketting.
Ketting dusdanig spannen zodat er nog wat ruimte zit en niet gespannen staat als een snaar.
Want als de brommer dan door de veren gaat wordt de ketting veeeel te strak met de nodige wrijving ten gevolge, maar dat weet je neem ik aan.

Krijg toch het idee aan je beschrijving dat de overbrenging te lang is voor het aantal pk's wat je cilinder kan leveren.
Vooral als je het motorblok in de lagere versnellingen wel lekker door kunt trekken.
Je moet niet vergeten, naar mate je in een hogere versnelling komt hoe langer de totale overbrenging wordt tussen krukas en achterwiel.

Hoeveel tanden had je oude tandwiel voor en had je dit probleem toen ook al?
Nee ik had meteen tandwiel 14 er op gezet toen ik de cilinder er op had ik kan wel mijn oude tandwiel 12of11 monteren en kijken hoe dat loopt
 
ik kan wel mijn oude tandwiel 12of11 monteren en kijken hoe dat loopt
Ik zou eerst de 12 tands proberen en als je dan merkt dat hij overtoeren maakt in de 6de versnelling kun je nog altijd een 13 tands proberen.
Heeft de brommer echter moeite met het vasthouden van de toeren in de hoogste versnelling 1 tandje minder.
 
Last edited:
Ik zou eerst de 12 tands proberen en als je dan merkt dat hij overtoeren maakt in de 6de versnelling kun je nog altijd een 13 tands proberen.
Heeft de brommer echter moeite met het vasthouden van de toeren in de hoogste versnelling 1 tandje minder.
12/50 geprobeerd maar zelfde verhaal hij maakt wel iets meer toeren maar nog steeds niet echt denderend nog steeds iets van Max 50 en op het toerentellertje staat ook dat ik amper toeren maak met me 50cc reed ik heel dat toeren balkje vol en nu kom ik niet eens tot 1-4de
 
Hi ik ben flink bezig geweest met me rieju maar ik ben aan het afstellen maar ik krijg hem maar niet in ze powerband sproeier 110-138 loopt die het best maar hij gaat gewoon niet die power band in.
Setup:
Stage6 77cc alu
70/80 voca onderlangs
26mm pwk Dellorto met malossi filter
Mezoly racing membraam
Tandwielen 14/50
Wat mij opvalt is het volgende :
Je heb een ;leuke Set Up met kwaliteit spullen , echter maak je gebruik van een... mezoly ? Racing Membraan ?? wie weet gaat het daar mis , waarom daar op bezuinigd ??
 
Wat mij opvalt is het volgende :
Je heb een ;leuke Set Up met kwaliteit spullen , echter maak je gebruik van een... mezoly ? Racing Membraan ?? wie weet gaat het daar mis , waarom daar op bezuinigd ??
Ik had eerst standaard membraam maar die door gang was zo klein als ik weet niet wat dus eerst geprobeerd helemaal uit tefrazen maar was als nog neit erg groot dus toen had ik maar dit membraam gekocht aangezien me bankrekening bijna op rood staat ;) maar als het daar aan zou kunnen liggen bestel ik nu meteen een malossi membraam.
 
Is de carburateur ook niet wat erg groot?
Set-up moet op zeker wel lekker kunnen lopen, ook i.c.m. de voca uitlaat.

Vroeger op de AM6 motorblokken toch (meestal) wel genoeg gehad aan 19 of 21mm carburateurs.
Dit was echter wel met de gietijzeren cilinders welke niet heel veel toeren draaiden.
Is die stage 6 cilinder middel of hoogtoerig?

Het lijkt erop of dat de powerband in elkaar stort als je de 4e versnelling bereikt hebt aangezien 5 en 6 niet veel meer doen.
Of het aan het membraan ligt betwijfel ik, aangezien deze goed kan meekomen (kleppen sluiten en openen goed) en genoeg mengsel op tijd doorlaat kan het niet ineens mis gaan na de 4e versnelling.
 
Is de carburateur ook niet wat erg groot?
Set-up moet op zeker wel lekker kunnen lopen, ook i.c.m. de voca uitlaat.

Vroeger op de AM6 motorblokken toch (meestal) wel genoeg gehad aan 19 of 21mm carburateurs.
Dit was echter wel met de gietijzeren cilinders welke niet heel veel toeren draaiden.
Is die stage 6 cilinder middel of hoogtoerig?

Het lijkt erop of dat de powerband in elkaar stort als je de 4e versnelling bereikt hebt aangezien 5 en 6 niet veel meer doen.
Of het aan het membraan ligt betwijfel ik, aangezien deze goed kan meekomen (kleppen sluiten en openen goed) en genoeg mengsel op tijd doorlaat kan het niet ineens mis gaan na de 4e versnelling.
24mm carb was aangeraden maar ik kon van een vriend een 26mm kopen en zoveel zou dat niet schelen dacht ik.
En deze cilinder is heel hoog toerig als goed is daarom vind ik het raar dat ik hem niet door die toeren kan draaien. En neeeee ik schakel niet tevroeg want al zit ik in ze 5 en geef ik vol gas trek die gewoon niet door
 
Te vroeg schakelen is bijna onmogelijk aangezien er 6 versnellingen zijn dus je moet wel, maar dit was niet mijn vraag!
Ik vind het nogal vreemd dat het instort als je doorschakelt naar een hogere versnelling.

Enige wat ik kan bedenken is dat de carburateur toch iets te groot is, of de CDI gaat haperen als het toerental toeneemt en boven de limiet uitkomt. Is de CDI nog standaard?
 
Te vroeg schakelen is bijna onmogelijk aangezien er 6 versnellingen zijn dus je moet wel, maar dit was niet mijn vraag!
Ik vind het nogal vreemd dat het instort als je doorschakelt naar een hogere versnelling.

Enige wat ik kan bedenken is dat de carburateur toch iets te groot is, of de CDI gaat haperen als het toerental toeneemt en boven de limiet uitkomt. Is de CDI nog standaard?
Ja cdi is gewoon de standaard
 
Back
Top