Oud hoeft niet altijd te betekenen dat het versleten is.
Maar tijdens het rijden versluiten de tandwielen en rekt de ketting.
Als de ketting gerekt is loopt deze ook niet meer perfect over het nieuwe tandwiel waardoor dit ook binnen no time weer verslijt.
Daarom adviseert men ook bij versleten gelijk het hele setje te vervangen.
Dus tandwiel voor en achter en de ketting.
Ketting dusdanig spannen zodat er nog wat ruimte zit en niet gespannen staat als een snaar.
Want als de brommer dan door de veren gaat wordt de ketting veeeel te strak met de nodige wrijving ten gevolge, maar dat weet je neem ik aan.
Krijg toch het idee aan je beschrijving dat de overbrenging te lang is voor het aantal pk's wat je cilinder kan leveren.
Vooral als je het motorblok in de lagere versnellingen wel lekker door kunt trekken.
Je moet niet vergeten, naar mate je in een hogere versnelling komt hoe langer de totale overbrenging wordt tussen krukas en achterwiel.
Hoeveel tanden had je oude tandwiel voor en had je dit probleem toen ook al?