Bij auto's worden dit soort dingen inderdaad ook wel eens gebruikt. Meestal als er een gare katalysator onder zit. Dat zorgt voor een foutmelding, waar je ook niet mee door de apk komt. Als je dan zo iets gebruikt, op de 2e (!) sensor meet die sensor niet zo goed meer, dus is meestal de foutmelding weg.
Maar, dat is dus een systeem met 2 sensoren. 1 meet voor de kat, 1 achter de kat. Als dat te veel gaat afwijken, krijg je de foutmelding, en is de kat dus (zo goed als) kapot.
Scooters hebben volgens mij (nog) geen 2 sensoren, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet precies. Eigenlijk geen ervaring met moderne scooters.
Als je zo iets op je 1e lambda sensor zou zetten, gaat het echt niet goed komen. Dan zijn de waardes die de motor krijgt helemaal verkeerd.
En ja, dan zal hij inderdaad misschien veel meer benzine in gaan spuiten, maar hij gaat er echt niet beter van lopen. Dat zeker niet.
De ECU gebruikt die lambda om de motor aan te sturen. Als je zo iets gaat doen is het gewoon alsof hij permanent in een soort van noodloop zit.
Op een bepaald toerental zal het misschien wel leuk lopen, omdat je dan precies de juiste hoeveelheid benzine hebt. Ga je bij wijze van spreken 100RPM hoger of lager zitten, loopt het voor geen meter meer.
Nee dat gaat gewoon niet werken.
Injectie is inderdaad eigenlijk gewoon een hartstikke leuk systeem. Als je er zelf controle over hebt.
Je kan een motor echt perfect afstellen. Veel beter als een carburateur oid. Bij alle toerentallen, temperaturen, en bij alle soorten last. Je kan precies afstellen hoe veel benzine je inspuit, en op welk moment.
Bij auto's heb je aftermarket ECU's, dan kan je er ook zelf mee spelen etc. (Megasquirt, Haltech, je hebt tegenwoordig zelfs ECU's die gebaseerd zijn op Arduino.)
Ik heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept, maar zo'n systeem moet volgens mij ook prima werkend te maken zijn op een scooter. Of het nou 2 of 4 takt is.
Ik denk dat de markt voor scooters gewoon niet groot genoeg is voor een tuner om zich er echt in te verdiepen. Helemaal met zo veel verschillende soorten ECU. Of misschien vinden de meeste tuners carbs wel gewoon prima.