Foppen van de ECU/Lambdasonde...

Stoyanov

Active Member
741920465_max.jpg

Volgens zeggen zou je, door dit tussen de uitlaat en de lambadasensor te monteren, de ecu kunnen foppen. Deze zou een te schraal mengsel detecteren, en meer benzine gaan inspuiten, waardoor je injectiescooter iets rijker gaat lopen, en dientengevolge iets sterker zou worden/ beter zou gaan rijden...
Wat is hiervan waar? Graag een onderbouwd antwoord.
 
Advertisement - register to remove this

Misschien kun je deze vraag aan de verkoper en/of fabrikant stellen..
Ik ben er in ieder geval niet bekend mee wat dat betreft!

Toevallig ook een linkje van dit onderdeel?
 
Last edited:
Wat ik zo op het internet had gevonden was dat deze wordt geïnstalleerd wanneer de katalysator is verwijderd.
Het gaasje op de "spacer" wordt dan de nieuwe katalysator
 
Misschien kun je deze vraag aan de verkoper en/of fabrikant stellen..
Ik ben er in ieder geval niet bekend mee wat dat betreft!

Toevallig ook een linkje van dit onderdeel?
Er staat een berg van deze dingen op AliExpres.
Post automatically merged:

Wat ik zo op het internet had gevonden was dat deze wordt geïnstalleerd wanneer de katalysator is verwijderd.
Het gaasje op de "spacer" wordt dan de nieuwe katalysator
Dat is inderdaad de insteek van het hele verhaal. Maar klopt de theorie? Het lijkt mij dat het gaasje de luchtstroom dusdanig ontregelt, dat de lambadasonde een andere meting doet. Zoiets als het SLS-systeem, wat schone lucht toevoegt aan de uitlaatgassen. De hamvraag is of een ECU is ingericht op een dergelijke situatie. Gaat die daadwerkelijk meer benzine doorlaten, of gaat het hele circus in noodloop? En is dat laatste schadelijk voor je scooter?
 
Het lijkt mij dat het gaasje de luchtstroom dusdanig ontregelt, dat de lambadasonde een andere meting doet
wat ik denk, en dit is puur theorie

de katalysator zorgt ervoor dat de rookgassen zoveel mogelijk bestaan uit water en CO2. (noem dit even 'zuiver')
de O2-sensor is gemonteerd na de katalysator, dus als de boel warm is en de katalysator zijn werk doet, dan meet de O2-sensor een zuiver gas
die spacer die tussen de uitlaat en O2-sensor komt, die dezelfde functie heeft als een katalysator, zal er ook voor zorgen dat de O2-sensor een zuiver gas meet.
dus de rookgas gaat uit de uitlaatpoort richting de eerste katalysator en gaat naar de spacer katalysator voordat deze in de buitenlucht komt
ofwel, wat ik denk, is dat het geen verschil zal uitmaken, mits je de uitlaat katalysator laat zitten.

een voetnoot: de uitlaat katalysator (ziet er uit als een honinggraad) zal wel een restrictie zijn
 
Ken dit wel uit de auto wereld. Beetje een beun manier van je uitlaat slopen.

Ideaal als je wil weten hoe een verbrande kat ruikt en graag een nieuw wil halen.

Dus alleen monteren na verwijderen Kat. Veelal geven dit soort "goedkope" tuning, alleen maar problemen. Beter je ECU laten herschrijven.
 
Ken dit wel uit de auto wereld. Beetje een beun manier van je uitlaat slopen.

Ideaal als je wil weten hoe een verbrande kat ruikt en graag een nieuw wil halen.

Dus alleen monteren na verwijderen Kat. Veelal geven dit soort "goedkope" tuning, alleen maar problemen. Beter je ECU laten herschrijven.
Dat laatste is al gedaan. Het is verder een puur theoretisch verhaal.
Er moét een manier zijn om 50CC injectiescooters 'normaal' te laten rijden (met meer fut). Vooralsnog lukt dat niet...
 
Dat laatste is al gedaan. Het is verder een puur theoretisch verhaal.
Er moét een manier zijn om 50CC injectiescooters 'normaal' te laten rijden (met meer fut). Vooralsnog lukt dat niet...

Het probleem is dat het lastig is, terwijl de alternatieven veel makkelijker zijn en veelal goedkoper te "tunen".

Daarom denk ik dat er weinig geïnvesteerd is om hier echt vermogens uit te proberen te halen. In theorie zou een computer aangestuurde motor meer vermogen moeten kunnen leveren als een Carb motor, omdat je veel meer kan afstellen. Timing van inspuiting en hoeveelheid benzine is natuurlijk veel beter te doen.

Maar het kost meer tijd, je heb een programmeur nodig die weet wat die doet en je moet de chips of herschrijven of vervangen (als het niet programmeerbare eprons zijn. Zie het als het chippen van auto's, dat was in den beginnen vrij kostbaar 1997 - Clio 16V € 1200,-, nieuwe chip plaatsen en schrijven tegenover nu 300,- bij de eerste de beste beun en 600,- bij het schrijven op een bank. Hoe meer mensen het doen, hoe goedkoper het word.

Ik zou geen scootertuner weten die zijn vingers hieraan gebrand heeft. En waarom zouden ze, er is niets mee te verdienen. De tijd van onderzoek, trail en error, zullen nooit de kosten dekken.

Haal een 2T en maak je leven een heel stuk makkelijker.
 
de O2-sensor is gemonteerd na de katalysator, dus als de boel warm is en de katalysator zijn werk doet, dan meet de O2-sensor een zuiver gas
die spacer die tussen de uitlaat en O2-sensor komt, die dezelfde functie heeft als een katalysator, zal er ook voor zorgen dat de O2-sensor een zuiver gas meet.
De lambda sensor zit op de uitlaatbocht geplaatst...
En dat is voor de katalysator en niet erna, want anders heeft het totaal geen zin!

Wat zo'n sensor nou precies doet kun je in de onderstaande link teruglezen:
https://scooterforum.net/resources/wat-is-nu-precies-een-lambdasonde.751/ (met uitgebreide uitleg in pdf bestand)

Het lijkt mij dat het gaasje de luchtstroom dusdanig ontregelt, dat de lambadasonde een andere meting doet. Zoiets als het SLS-systeem, wat schone lucht toevoegt aan de uitlaatgassen.
Ik heb ook ondertussen even wat onderzoek gedaan naar dit toverstafje.
En het enige wat ik kan bedenken is. is dat dit onderdeel de signalen naar de ECU/ECS systeem verstoort zodat deze denkt dat het mengsel te arm is waardoor er meer brandstof aangewend wordt.
Dus wat dat betreft fop je dan inderdaad de ECU, maar of dat nou te maken heeft met opvoeren betwijfel ik toch wel.
Ook het verwijderen van de katalysator zelf is een enorme klus en zeker niet aan te raden. (heb ervaring met 2 takt uitlaten)

Ik vermoed dan ook dat dit bedoeld is om de motor wat meer te geven zodat het niet meer zo rauw draait en de power iets omhoog gaat.
En ondanks dat er al veel mogelijk is, blijft juist Kymco flink tegenwerken met de wat grotere modellen waarvan de ECU maar 1 stand heeft i.p.v. 2 en/of 3. Ik hoop dan ook dat Polini of Malossi in de nabije toekomst nog wat de wereld in slingert qua nieuw type ECU/ECM (euro 5) waarbij men zelf het e.e.a. kunt instellen.
 
Bij auto's worden dit soort dingen inderdaad ook wel eens gebruikt. Meestal als er een gare katalysator onder zit. Dat zorgt voor een foutmelding, waar je ook niet mee door de apk komt. Als je dan zo iets gebruikt, op de 2e (!) sensor meet die sensor niet zo goed meer, dus is meestal de foutmelding weg.

Maar, dat is dus een systeem met 2 sensoren. 1 meet voor de kat, 1 achter de kat. Als dat te veel gaat afwijken, krijg je de foutmelding, en is de kat dus (zo goed als) kapot.
Scooters hebben volgens mij (nog) geen 2 sensoren, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet precies. Eigenlijk geen ervaring met moderne scooters.

Als je zo iets op je 1e lambda sensor zou zetten, gaat het echt niet goed komen. Dan zijn de waardes die de motor krijgt helemaal verkeerd.
En ja, dan zal hij inderdaad misschien veel meer benzine in gaan spuiten, maar hij gaat er echt niet beter van lopen. Dat zeker niet.
De ECU gebruikt die lambda om de motor aan te sturen. Als je zo iets gaat doen is het gewoon alsof hij permanent in een soort van noodloop zit.
Op een bepaald toerental zal het misschien wel leuk lopen, omdat je dan precies de juiste hoeveelheid benzine hebt. Ga je bij wijze van spreken 100RPM hoger of lager zitten, loopt het voor geen meter meer.

Nee dat gaat gewoon niet werken.

Injectie is inderdaad eigenlijk gewoon een hartstikke leuk systeem. Als je er zelf controle over hebt.
Je kan een motor echt perfect afstellen. Veel beter als een carburateur oid. Bij alle toerentallen, temperaturen, en bij alle soorten last. Je kan precies afstellen hoe veel benzine je inspuit, en op welk moment.
Bij auto's heb je aftermarket ECU's, dan kan je er ook zelf mee spelen etc. (Megasquirt, Haltech, je hebt tegenwoordig zelfs ECU's die gebaseerd zijn op Arduino.)

Ik heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept, maar zo'n systeem moet volgens mij ook prima werkend te maken zijn op een scooter. Of het nou 2 of 4 takt is.

Ik denk dat de markt voor scooters gewoon niet groot genoeg is voor een tuner om zich er echt in te verdiepen. Helemaal met zo veel verschillende soorten ECU. Of misschien vinden de meeste tuners carbs wel gewoon prima.
 
Last edited:
Back
Top