Foekema Symmetric Two-stroke tuning

[ame="http://nl.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8WS8"]YouTube - Foekema Symmetric Twostroke, a new engine design[/ame]

:D erg vet dat het start, ben zeer benieuwd naar resultaten
 
Vandaag 16 maart 2008 om 20.00uur kan ik met plezier aankondigen dat de eerste Foekema Symmetric Twostroke motor zojuist voor de eerste keer gedraaid heeft. Het is een 50cc luchtgekoelde Kreidler geworden met 4 uitlaatpoorten en 2 uitlaten (elke uitlaat op 2 poorten), 10 spoelpoorten, één 30 mm roterende inlaat. Het is echt de eerste keer dat hij gestart werd, zonder verdere afstelling.
Veel rook door de olie die in de cilinder gesmeerd was. Er moet nu eerst nog het nodige verder afgesteld worden.

Na de aankondiging van dit nieuwe FST systeem op zaterdag 19 januari 20.00uur is alles in het werk gezet om te komen tot een kompleet draaiend systeem. Voordat ik een stuk metaal bewerkt had ben ik eerst gestart met berekeningen, die ca 1 maand in beslag hebben genomen. Dat lijkt veel, maar ik wilde op zeker gaan om te komen tot een echt bruikbaar systeem en de berekeningen gaven alle aanleiding om er ook in te geloven. Uiteraard was het te verwachten dat er door velen getwijfeld werd aan de haalbaarheid. Want zekerheid heb je pas als het heeft gedraaid. Ik moet bekennen dat Frits Overmars mij wel aan het werk heeft gezet, anders was ik er zeker nog niet aan begonnen. Ik moest nu wel en ik heb daar na wat ik de eerste keer gehoord en gevoeld heb zeker geen spijt van.

Als het zou mislukken dan was ik 2 maanden aan voorbereiding op het nieuwe seizoen kwijt. Echter nu het geslaagd lijkt zal dit ook consequenties hebben op de vervolg in de ontwikkeling. 2 maanden geleden schreef ik nog in een interview dat 35pk aan het achterwiel voor een 90cc zonder lachgas vrijwel niet haalbaar zou zijn. Nu denk ik daar duidelijk anders over. Want naast het nieuwe FST systeem is ook electronisch nog het nodige in bewerking.

Na de aankondiging op 19 januari kwamen er zeer veel reakties en daaruit ook enkele correspondenties op gang, en enkele zeer interessante van mensen die ik 40 jaar niet meer had gesproken. Zij hadden in die tijd ook niet stil gezeten en mogelijk zullen hierdoor nog nieuwe wegen open gaan.

Ik heb ook van meerdere kanten gehoord dat het systeem al lang zou bestaan. Maar op dit moment moet ik dat wel met een korreltje zout nemen. Ten eerste komt hiervoor geen enkel bewijs op papier, ook geen bewijs in de vorm van een foto. Het lijkt mij als iemand zoiets gemaakt had, dat hij er dan toch wel een foto van had gemaakt. Verder heeft Frits Overmars het al 30 jaar in z'n hoofd, hij is altijd betrokken gebleven bij het racen, onderhield vele contacten met andere tweetakt specialisten en zou het zeker geweten moeten hebben als het ergens al zou hebben bestaan. Maar het belangrijkste bewijs is wel, waar is het dan gebleven? was het dan niet goed? Het eerste geluid maakt mij wel duidelijk dat de FST zeer waarschijnlijk wel een blijver gaat worden.

Het geluid op de film is helaas wat zacht, de werkelijkheid is anders. De 2 uitlaten zijn exact gelijk, ook de bocht vanaf de belly is geheel gelijk gehouden, om elke klein verschil te vermijden. Het lengte verschil is binnen 1 mm en kan door de losse bochten eenvoudig aangepast worden. Ondanks dat hoor je, zoals ook verwacht, echt 2 uitlaten, want er is een fractie verschil in tijd en ons oor is daar zeer gevoelig voor. [ame="http://nl.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8WS8"]YouTube - Foekema Symmetric Twostroke, a new engine design[/ame]

Groeten,
Luc
 
Er staat in het stukje dat hij nog erg veel rookt door overvloedige olie, imo is het in beginfase nog niet eens echt een probleem, omdat je er toch een aanwijzing in kan vinden. Zo zie je dat de bovenste uitlaat meer uitlaatgassen wegdrukt dan de onderste. Ook komt er ergens rond de bougie of kop nog uitlaatgas vrij. Ik zie het niet direct bij de flens oid vandaan komen.

Als je naar de foto's kijkt, zie je pas hoe simpel het principe is.
Dat het uit is gewerkt vind ik echt super!

Ben zeer benieuwd naar de eerste cijfertjes:D

Succes verder!
 
mooi werk ... kan niet anders zeggen. heb met veel belangstelling de artikelen van frits overmars gelezen ... en de updates op de verschillende fora.

ben benieuwd wat er uiteindelijk uit geperst kan worden.
 
Wat ik me nu nog afvraag;

Maak je nu nog gebruik van boostpoorten/poorten die het mengsel richting de kop spoelen, zoals bij normale cylinders?
 
Lijkt me niet aangezien het Foekema systeem juist bedoeld is om een zo symmetrisch inkomend mengsel te genereren.

Wel heel erg gaaf dit Luc dat het test exemplaar draaiend is!

Gaat dit binnekort ook nog op een testbank om één en ander uit te testen en te proberen?
Ben ook benieuwd naar de uitlaatgas temperaturen en dergelijke.
Op die manier kan je kijken of de temperatuur gelijk is in beide uitlaten, en dus de spoeling daadwerkelijk symmetrisch is.
 
Zo, echt gaaf dat je zoiets als dit produceerd.

Ben zeer benieuwd naar de resultaten.

Ga je dit SBO seizoen met dit FST Blok rijden? of met een grotere cilinderinhoud?

Groetjes, Don
 
Bedankt voor de vaak zeer lovende woorden. Ik ben inderdaad de afgelopen dagen bedolven onder de e-mail en kan deze maar te dele beantwoorden. Het FST systeem is tot nu toe nog maar een eerste stap en het is nog steeds niet 100% zeker dat het ook een succes gaat worden. Dat verwacht ik als positief denkende natuurlijk wel, maar toch eerst zien en dan ......
Natuurlijk is het tot nu toe ook al de moeite waard geweest, maar stel het vermogen valt tegen, dan horen we er over een jaar echt niets meer van. Het vermogen dat er uit gaat komen bepaald dus geheel of het FST systeem een blijver zal worden. Het zal nog wat tijd kosten om hier achter te komen, want er moet nog wel aan de motor gedaan worden.

Hier wederom een aantal vragen en opmerkingen in vette letter met mijn reactie hierop.

Ga je in de toekomst een watergekoelde cilinder gebruiken? Want ik denk dat deze een beetje warm word, wel minder als bij het normale 2 takt systeem als ik het goed heb begrepen, maar bij zoveel toeren moet er wel veel warmte vrijkomen.
Watergekoelde zullen er zeker komen, of ik daar de eerste mee zal zijn weet ik niet. Ik wil eerste aantonen, dat het FST systeem echt meer vermogen levert. Voor de sprint is waterkoeling alleen maar nadelig. Meer gewicht, langer warmdraaien.
De watergekoelde sprinter van HenkPut NL recordhouder op de 1/4mile heeft wel een watergekoelde cilinder, maar geen radiateur.

De geluiden zijn mooi om te horen, er zal waarschijnlijk nog wel het wat geoptimaliseerd moeten worden maar het is gelukt de eerste geluiden zijn er ..... Demper is wel verplicht dit jaar
Ja het geluid zal zeker herkenbaar worden, 'n beetje jammer van die dempers. Maar ja, dat is waarschijnlijk door mijzelf veroorzaakt omdat die 90cc echt oorverdovend is. Logisch dat het nu vereist wordt.

Erg mooi Luc , waar moet het heen een 10 poorter???4 uitlaatpoorten 2 uitlaten, ik weet het niet meer hoor , erg goed en mooi, wat moet zo,n ding gaan halen kwa KM per uur.
Dat gaan we nu uitzoeken met wat sprintjes trekken. Ik heb er een mr Dyno opzitten waarmee het te meten is.

Als het allemaal getest en goed bevonden is dan horen we wel hoe je dat met die uitlaten gedaan hebt ?? of je moet nog even een fototje posten van je cilinder
De 2 uitlaten zijn 2 vlinderpoorten, waarbij het onderste deel weggelaten is. Daar zitten immers de spoelpoorten.
Cilinder posten doe ik niet, ten eerste doe ik nog aan wedstrijdsport en tuning is daar een onderdeel van. Verder is het een eerste prototype en moet misschien nog wel verbeterd worden.

nou nog een leuke foto van de cilinder, maar luc pas op straks komt jan thiel ook weer terug uit thailand.
Bijna goed, hij belde mij direct een dag later op om me te feliciteren. Als ik het telefoontje had kunnen inlijsten dat had het nu boven m'n bed gehangen. Hij blijft enthousiast ook al gaat hij in Thailand wonen en we houden contact heb ik hem beloofd.

Een enkele bedenking: lijkt me moeilijk om zo te draggen, met het rechterbeen ertegen..
Dat valt mee, want het is vooraf getest of het wel zo kon. Er moet nog wel een kapje met isolatie gemaakt worden. Aanvankelijk had ik die uitlaat onder het blok willen laten lopen. Maar toen dit ook kon, hoefde ik niet lang na te denken. De uitlaten konden op deze manier veel meer gelijk gemaakt worden. De linksonder bocht buigt iets meer dan de rechtboven, maar de pijpen zijn exact gelijk.

Iets zegt mij dat deze cilinder volledig gemaakt is om de eerst lopende FST te hebben....Één en ander ziet er namelijk niet echt 'definitief' uit..... Deze manier is natuurlijk wel heel erg handig om 10 EXACT dezelfde spoelpoorten te maken. 100% symetrisch.... Ben benieuwd wat er hierna gaat komen.
De cilinder op de foto is natuurlijk nog niet af, maar laat wel zien hoe je die kanalen zo symmetrisch mogelijk kan maken.
Natuurlijk werk je als amateur op een manier die je geheel in eigen beheer kan maken. Dat zoiets professioneel gemaakt nog beter kan zijn ben ik mij bewust van. Maar het zal in het eindresultaat desondanks waarschijnlijk niet veel uitmaken. De volgende stap is een 90cc versie.

Klopt de uitlaat nog niet helemaal sluit? Aan het einde van het filmpje is namelijk te zien als er meer gas word gegeven dat er blauwe rook bij het begin van de uitlaat, of tussen de kop vandaan komt.
Ja de uitlaatbocht zat nog niet goed aangesloten, daar moet nog wat aan gedaan worden.

Zit er op dit blok nou een droge koppeling? Want meestal zit daar toch niet zo'n kapje over?
Als ik erop zit/lig dan kom ik met mijn been tegen de koppeling aan, vandaar die afscherming.

Het ziet er naar uit dat ik het dus toch mis had. Ook ik meende dat het eens eerder was uitgedacht in de jaren 30 oid. Twee fabrikanten schoten mij door het hoofd, Villers & Napier. Bij de laatste zou het kunnen gaan om de Deltic of Nomad. Ook vermoede ik het ontwerp te kunnen vinden bij een scheepsdiesel.
Het laatste woord is hierover nog niet gesproken. Misschien dat er toch nog iets boven water komt, afwachten dus even. Villiers en de scheepsdiesel ken ik wel, de Napier niet. Die 2 merken hebben wel een symmetrisch systeem gehad, maar niet met de uitlaten boven de spoelpoorten. Ik wacht nog op bewijzen van enkele mensen en zodra ze komen zal ik ze zeker posten.

BTW de tweetakt lijkt te worden verdrongen door 4T super mono's ed. Hebben we in de toekomst nog wat aan deze techniek? Door het milieu vriendelijker in te zetten.
2T heeft m.i. commercieel idd weing toekomst, uiteraard zijn er nog verbeteringen mogelijk in de vorm van inspuiting en misschien ook dit FST systeem, maar ik verwacht niet dat het voldoende zal zijn voor de steeds strenger wordende normen.

Denk je met dit cilinder type te gaan rijden op Jubbega?
Dat is nog maar de vraag, het loopt wel, maar nu eerst eens beter afstellen en wachten wat er vol belast bij 17k+ gaat gebeuren. Maar als die 50cc echt goed gaat, komt hij ook in Jubbega aan de start. Waarschijnlijk zal dan een 90cc versie nog niet gereed zijn.

hallo, ik vind het leuk om te horen dat het gelukt is, maar hoe doe je het nu met de uitlaat berekening? alle maten delen door 2 ofzo?
Nee die uitlaten moeten anders berekend worden, althans zo ziet het er naar uit.

En wat ben je nog van plan qua electra? of is dat geheim
Dat betreft een nieuwe UltraSap die nog meer vermogen moet geven.

maar wat ik mij toch afvraag is waarom er in de 2takt wereld niet gebruik wordt gemaakt van conische zuiger/cilinder zonder zuigerveren, waardoor de compressie pas later plaats vind en dus minder weerstand wordt ondervonden.
Ja dat is zeker een goede vraag en het wordt waarschijnlijk bij die hoge toerentallen ook mogelijk. Het gaat alleen wel ten koste van het acceleratie vermogen. Maar een op toeren maakt het idd niets meer uit. Die ervaring heb ik al uit het verleden.

Wat ik van het symmetrisch tweetakt systeem begrijp is simpel gezegd dat er meer uitlaatgassen verdreven worden of op een betere manier waardoor er als het ware meer 'zuiver' mengsel in de cilinder komt en dus meer benzine
De uitlaatgassen worden sneller verdreven, dus niet meer brandstof maar dezelfde hoeveelheid in minder tijd. Hierdoor worden hogere toerentallen mogelijk. Of een lagere timing bij gelijkblijvende toerentallen.

maar is die cilinder 45 graden gedraait? de kop sluit niet aan op de koelribben van de cilinder. waarom is dit gedaan?
Aan beide zijden een uitlaat uit de cilinder kan niet. Links zit de roterende inlaat in de weg. De gebruikte oude Kreidler cilinder met smalle tap kan niet normaal naar brede tap gemaakt worden, dan vallen de koelribben uiteen. Links onder en rechts boven was gewoon de mooiste oplossing voor de loop van de uitlaten.


Groeten,
Luc
 
fst10spoelpoorteni_119.jpg


Deze foto maakt al een heel stuk meer duidelijk.
Super om te zien dit, en de afwerking kan dus 300x beter dan een gegoten cilinder.
Ik snap dat je het niet wilt laten zien, maar ben wel erg nieuwsgierig naar de binnenkant. De opstelling van de uitlaatpoorten in de cilinder ben ik wel erg benieuwd naar.

Nogmaals, super dat het werkt! en zoals ik op de kreidler site las, erg inventief bezig geweest met de manieren om alles geheim te houden!;)
 
Goed bericht of slecht bericht, het is maar net hoe je het wilt zien. Wel 'n beetje jammer natuurlijk, maar het FST principe bestond al jaren.

Ik werd al eerder aangesproken door mensen die in het bezit waren van Cox motortjes. Cox motortjes zijn die kleine glowplug motortjes die op modelvliegtuigen zitten.
Maar zij vertelde mij dat de uitlaten wel tot aan het odp doorlopen. De spoelwijze is echter wel gelijk en dus ook symmetrisch. Maar er is in dat geval niet naar maximale TA gestreefd en komen daardoor niet voldoende overeen met het FST systeem.

Bijgaande foto's zijn van een modern exemplaar waarbij de uitlaten in een ring worden opgevangen en een exemplaar uit de jaren 50 en van Russische makelei.
Hierbij is de spoelwijze ook volkomen symetrisch, de TA is wel niet 100%.maar komt toch heel dicht in de buurt. 3 uitlaten en 6 spoelkanalen. De uitlaten hebben echter geen uitlaatpijpen en de cilinderwand opening grenst direct aan de buitenlucht.
Het vermogen blijft hierdoor relatief laag, maar wel een powerband over een zeer breed gebied.

Als je het dus over het principe hebt, dan is dus het FST systeem niet nieuw, echter is het voor zover nu bekend nooit op andere motoren toegepast, althans niet met succes, anders was het er nu nog steeds geweest.
In dat opzich is het FST dus wel nieuw, maar onder de voorwaarde dat het ook meer vermogen gaat leveren dan een "normale" tweetakt. En omdat aan te tonen heb ik nog wat meer tijd nodig.

Groeten,
Luc
 
Back
Top