Bedankt voor de vaak zeer lovende woorden. Ik ben inderdaad de afgelopen dagen bedolven onder de e-mail en kan deze maar te dele beantwoorden. Het FST systeem is tot nu toe nog maar een eerste stap en het is nog steeds niet 100% zeker dat het ook een succes gaat worden. Dat verwacht ik als positief denkende natuurlijk wel, maar toch eerst zien en dan ......
Natuurlijk is het tot nu toe ook al de moeite waard geweest, maar stel het vermogen valt tegen, dan horen we er over een jaar echt niets meer van. Het vermogen dat er uit gaat komen bepaald dus geheel of het FST systeem een blijver zal worden. Het zal nog wat tijd kosten om hier achter te komen, want er moet nog wel aan de motor gedaan worden.
Hier wederom een aantal vragen en opmerkingen in vette letter met mijn reactie hierop.
Ga je in de toekomst een watergekoelde cilinder gebruiken? Want ik denk dat deze een beetje warm word, wel minder als bij het normale 2 takt systeem als ik het goed heb begrepen, maar bij zoveel toeren moet er wel veel warmte vrijkomen.
Watergekoelde zullen er zeker komen, of ik daar de eerste mee zal zijn weet ik niet. Ik wil eerste aantonen, dat het FST systeem echt meer vermogen levert. Voor de sprint is waterkoeling alleen maar nadelig. Meer gewicht, langer warmdraaien.
De watergekoelde sprinter van HenkPut NL recordhouder op de 1/4mile heeft wel een watergekoelde cilinder, maar geen radiateur.
De geluiden zijn mooi om te horen, er zal waarschijnlijk nog wel het wat geoptimaliseerd moeten worden maar het is gelukt de eerste geluiden zijn er ..... Demper is wel verplicht dit jaar
Ja het geluid zal zeker herkenbaar worden, 'n beetje jammer van die dempers. Maar ja, dat is waarschijnlijk door mijzelf veroorzaakt omdat die 90cc echt oorverdovend is. Logisch dat het nu vereist wordt.
Erg mooi Luc , waar moet het heen een 10 poorter???4 uitlaatpoorten 2 uitlaten, ik weet het niet meer hoor , erg goed en mooi, wat moet zo,n ding gaan halen kwa KM per uur.
Dat gaan we nu uitzoeken met wat sprintjes trekken. Ik heb er een mr Dyno opzitten waarmee het te meten is.
Als het allemaal getest en goed bevonden is dan horen we wel hoe je dat met die uitlaten gedaan hebt ?? of je moet nog even een fototje posten van je cilinder
De 2 uitlaten zijn 2 vlinderpoorten, waarbij het onderste deel weggelaten is. Daar zitten immers de spoelpoorten.
Cilinder posten doe ik niet, ten eerste doe ik nog aan wedstrijdsport en tuning is daar een onderdeel van. Verder is het een eerste prototype en moet misschien nog wel verbeterd worden.
nou nog een leuke foto van de cilinder, maar luc pas op straks komt jan thiel ook weer terug uit thailand.
Bijna goed, hij belde mij direct een dag later op om me te feliciteren. Als ik het telefoontje had kunnen inlijsten dat had het nu boven m'n bed gehangen. Hij blijft enthousiast ook al gaat hij in Thailand wonen en we houden contact heb ik hem beloofd.
Een enkele bedenking: lijkt me moeilijk om zo te draggen, met het rechterbeen ertegen..
Dat valt mee, want het is vooraf getest of het wel zo kon. Er moet nog wel een kapje met isolatie gemaakt worden. Aanvankelijk had ik die uitlaat onder het blok willen laten lopen. Maar toen dit ook kon, hoefde ik niet lang na te denken. De uitlaten konden op deze manier veel meer gelijk gemaakt worden. De linksonder bocht buigt iets meer dan de rechtboven, maar de pijpen zijn exact gelijk.
Iets zegt mij dat deze cilinder volledig gemaakt is om de eerst lopende FST te hebben....Één en ander ziet er namelijk niet echt 'definitief' uit..... Deze manier is natuurlijk wel heel erg handig om 10 EXACT dezelfde spoelpoorten te maken. 100% symetrisch.... Ben benieuwd wat er hierna gaat komen.
De cilinder op de foto is natuurlijk nog niet af, maar laat wel zien hoe je die kanalen zo symmetrisch mogelijk kan maken.
Natuurlijk werk je als amateur op een manier die je geheel in eigen beheer kan maken. Dat zoiets professioneel gemaakt nog beter kan zijn ben ik mij bewust van. Maar het zal in het eindresultaat desondanks waarschijnlijk niet veel uitmaken. De volgende stap is een 90cc versie.
Klopt de uitlaat nog niet helemaal sluit? Aan het einde van het filmpje is namelijk te zien als er meer gas word gegeven dat er blauwe rook bij het begin van de uitlaat, of tussen de kop vandaan komt.
Ja de uitlaatbocht zat nog niet goed aangesloten, daar moet nog wat aan gedaan worden.
Zit er op dit blok nou een droge koppeling? Want meestal zit daar toch niet zo'n kapje over?
Als ik erop zit/lig dan kom ik met mijn been tegen de koppeling aan, vandaar die afscherming.
Het ziet er naar uit dat ik het dus toch mis had. Ook ik meende dat het eens eerder was uitgedacht in de jaren 30 oid. Twee fabrikanten schoten mij door het hoofd, Villers & Napier. Bij de laatste zou het kunnen gaan om de Deltic of Nomad. Ook vermoede ik het ontwerp te kunnen vinden bij een scheepsdiesel.
Het laatste woord is hierover nog niet gesproken. Misschien dat er toch nog iets boven water komt, afwachten dus even. Villiers en de scheepsdiesel ken ik wel, de Napier niet. Die 2 merken hebben wel een symmetrisch systeem gehad, maar niet met de uitlaten boven de spoelpoorten. Ik wacht nog op bewijzen van enkele mensen en zodra ze komen zal ik ze zeker posten.
BTW de tweetakt lijkt te worden verdrongen door 4T super mono's ed. Hebben we in de toekomst nog wat aan deze techniek? Door het milieu vriendelijker in te zetten.
2T heeft m.i. commercieel idd weing toekomst, uiteraard zijn er nog verbeteringen mogelijk in de vorm van inspuiting en misschien ook dit FST systeem, maar ik verwacht niet dat het voldoende zal zijn voor de steeds strenger wordende normen.
Denk je met dit cilinder type te gaan rijden op Jubbega?
Dat is nog maar de vraag, het loopt wel, maar nu eerst eens beter afstellen en wachten wat er vol belast bij 17k+ gaat gebeuren. Maar als die 50cc echt goed gaat, komt hij ook in Jubbega aan de start. Waarschijnlijk zal dan een 90cc versie nog niet gereed zijn.
hallo, ik vind het leuk om te horen dat het gelukt is, maar hoe doe je het nu met de uitlaat berekening? alle maten delen door 2 ofzo?
Nee die uitlaten moeten anders berekend worden, althans zo ziet het er naar uit.
En wat ben je nog van plan qua electra? of is dat geheim
Dat betreft een nieuwe UltraSap die nog meer vermogen moet geven.
maar wat ik mij toch afvraag is waarom er in de 2takt wereld niet gebruik wordt gemaakt van conische zuiger/cilinder zonder zuigerveren, waardoor de compressie pas later plaats vind en dus minder weerstand wordt ondervonden.
Ja dat is zeker een goede vraag en het wordt waarschijnlijk bij die hoge toerentallen ook mogelijk. Het gaat alleen wel ten koste van het acceleratie vermogen. Maar een op toeren maakt het idd niets meer uit. Die ervaring heb ik al uit het verleden.
Wat ik van het symmetrisch tweetakt systeem begrijp is simpel gezegd dat er meer uitlaatgassen verdreven worden of op een betere manier waardoor er als het ware meer 'zuiver' mengsel in de cilinder komt en dus meer benzine
De uitlaatgassen worden sneller verdreven, dus niet meer brandstof maar dezelfde hoeveelheid in minder tijd. Hierdoor worden hogere toerentallen mogelijk. Of een lagere timing bij gelijkblijvende toerentallen.
maar is die cilinder 45 graden gedraait? de kop sluit niet aan op de koelribben van de cilinder. waarom is dit gedaan?
Aan beide zijden een uitlaat uit de cilinder kan niet. Links zit de roterende inlaat in de weg. De gebruikte oude Kreidler cilinder met smalle tap kan niet normaal naar brede tap gemaakt worden, dan vallen de koelribben uiteen. Links onder en rechts boven was gewoon de mooiste oplossing voor de loop van de uitlaten.
Groeten,
Luc