Foekema Symmetric Two-stroke tuning

De theorie erachter is niet verkeerd, nu de uitvoering nog.

Een testblok is relatief eenvoudig te realiseren denk ik.
 
dat kwijt kunnen van uitlaten lijkt me niet zo'n probleem, Als het systeem word toegepast op een verticaal motorblok al helemaal niet. Maar ook al zou het om een horizontaal blok gaan, zijn er genoeg bochten te ontwerpen waarbij het prestatie verlies zeer ver in te dammen is (denkt aan TCR 4 cilinder)

maar het moet hier vele malen nauwkeuriger dan een uitlaat op een andere cilinder

zodra er 1 terugkaatsende golf eerder aan komt is de gehele spoeling ontregelt, het komt gewoon allemaal heel nauw. Dat tcr 4 cilinder geval is hier totaal niet mee te vergelijken, aangezien hier de 4 uitlaten op dezelfde cilinder moeten komen en exact hetzelfde moeten presteren. wat bijna betekend dat ze allemaal dezelfde bochten en conussen moeten hebben.

Bij een horizontaal blok zou dit nog te doen zijn door rechts 2 uitlaten te laten lopen en links ook 2 uitlaten. Maar wat ik zou proberen is 2 uitlaatpoorten in de cilinder al bij elkaar te laten komen, dat men aan iedere kant 1 uitlaat krijgt. Een soort rechthoekige vlinderpoort.
 
Het idee is goed, en als je een beetje kennis/materialen hebt is het ook goed te realiseren.

Het idee van 2 uitlaat poorten heb ik ook al eens aan gedacht, maar het op deze manier realiseren van meer oppervlakte is natuurlijk helemaal super.

Zal wel een leuk spaghetti cilindertje worden met al die spoelers/uitlaatpoorten. Je zult denk ik wel gebruik moeten maken van tapeindenden die je op de voet van de cilinder vastbout alla cross-cilinders ivm gebruik aan ruimte. Maargoed dat zijn maar kleine probleempjes.
 
De theorie is echt verbazing wekkend. Je moet er maar opkomen!
Maar ik denk wel als je de juiste gereed schappen hebt, zoiets wel te realiseren is. Er zal ongetwijfelt enorm veel werk inzitten. Voor het testen, en het zoeken van je juiste timingen.

Wat is trouwens de gedachte gang over de uitlaten?
Stel je hebt 4 uitlaat poorten, dan zou je met 2 of 4 uitlaten kunnen werken. Misschien zelfs wel met 1.
 
Zou je niet iets van een injectie per spoelkanaal kunnen maken?

zou mogelijk zijn, je moet alleen denken dat die alleen benzine mogen leveren wanneer dat nodig is ;)

om nou een halve pc op je ding te hange om dit te fixxe is beetje nutteloos lijkt me :)

verder heel vet plan

heb zelf ook ooit eens iets bedacht,
zal het binnekort eens posten mss
 
Mooi dat er nagedacht wordt over nieuwe principes. En al helemaal als dit blijkt te werken natuurlijk.

Wat betreft de uitlaten denk ik dat er kan volstaan met twee pijpen aangezien een Evo uitlaatpoort qua breedte niet ver zet van de halve omtrek.

Morgen maar eens een kicxstart gaan kopen, ben ook naar het artikel erg benieuwd...
 
Het effectieve oppervlak van 4 onafhankelijke poorten is wel een stukje groter dan het effectieve oppervlak van 2 vlinderpoorten.
Maar ik denk dat uit praktisch oogpunt 2 uitlaten de voorkeur heeft.
 
met t oog op de gasstroom in de kanalen, die je recht naarboven gericht wil hebben, en dus je kanalen ook zonder knik op de poort te willen laten richten, zou 4 uitlaten juist makkelijker te maken zijn :)
 
Luc,

heel erg goed idee, in theorie werkt het 100%, nu nog minimaal 90% in de qwerkelijkheid, let wel op, dit principe heb ik al 2 jaar geleden gehoord en ben bang voor je dat als het echt werkt er een bekend scootermerk mee komt.

Deze waren al in 2006 gestart met de ontwikkeling.Of het echt/goed mogelijk is, zien we hopelijk snel.

groeten Heiko
 
Mooi dat er nagedacht wordt over nieuwe principes. En al helemaal als dit blijkt te werken natuurlijk.

Wat betreft de uitlaten denk ik dat er kan volstaan met twee pijpen aangezien een Evo uitlaatpoort qua breedte niet ver zet van de halve omtrek.

Morgen maar eens een kicxstart gaan kopen, ben ook naar het artikel erg benieuwd...

Joël, dit is het hele artikel :)
 
kan je de uitlaatkanalen niet naar boven laten komen (denk aan spoelpoorten) door je kop door, dan kun je ze daar samen laten komen en zijn ze allen identiek aan elkaar, en dan kan je met 1 uitlaat werken. moet je enkel nog je bougie kwijt.

Groetjes
 
Ik denk dat 1 uitlaat te omslachtig word! Veeeeel werk, en bijna onmogelijk om te realiseren.

Daarnaast is het belangrijk dat de uitlaten identiek zijn voor een symetrische spoeling, dus hoe meer uitlaten hoe moeilijker het word om ze allen exact het zelfde te maken. Ik zou iig voor 2 uitlaten kiezen. 1 is bijna onmogelijk, en 4 identieke uitlaten is ook nagenoeg onmogelijk ( + dat er geen ruimte voor is )
 
met t oog op de gasstroom in de kanalen, die je recht naarboven gericht wil hebben, en dus je kanalen ook zonder knik op de poort te willen laten richten, zou 4 uitlaten juist makkelijker te maken zijn :)


Waarom zou er een knik moeten ontstaan? als je een vloeiend lopend geheel taps naar buiten laat lopen kun me met een spijl er tussen gewoon 2 ''uitlaatpoorten'' naar 1 toe halen, om vervolgens per kant 1 uitlaat te maken. Wanneer deze poorten schuin naar achter gericht staan zijn er helemaal geen knikken of bochten nodig. Doordat je 4 uitlaatpoorten naar 2 laat lopen, voordat ze de cilinder verlaten kun je (verhoudingsgewijs) meer poortoppervlak creeren bij zowel de inlaat als bij de uitlaat. Ook kan er op deze manier makkelijker aan koeling worden gedacht omdat er dan 2 minder kritieke punten zijn.
 
Ik snap je punt, en zie nu ook mijn fout eigenlijk pas.
Misschien heel omslachig, maar als je nu rondom 1 groot uitlaat kanaal hebt, en dat uit laat lopen in 1 uitlaat. Stel je zou dit onderin doen, kun je dit bovenin compenseren boven in de cilinder misschien door een grotere doorlaat daar te geven? (uitgaande van een horizontaal liggende cilinder)

@ronnyracingteam,

Door de kop laten lopen lijkt me helemaal geen goed plan. Op deze manier is het hemisferische idee weg, waardoor de prestaties zeker in zullen zakken.
 
Ik snap je punt, en zie nu ook mijn fout eigenlijk pas.
Misschien heel omslachig, maar als je nu rondom 1 groot uitlaat kanaal hebt, en dat uit laat lopen in 1 uitlaat. Stel je zou dit onderin doen, kun je dit bovenin compenseren boven in de cilinder misschien door een grotere doorlaat daar te geven? (uitgaande van een horizontaal liggende cilinder)

lijkt me geen goed idee, dan komt de schokgolf nog altijd niet overal tegelijk aan en dan verknoei je het hele principe.
 
van frits overmars. Een cilinder voor een modelvliegtuigmotor volgensmij? Waarbij geen zuigerveer nodig zoals de meeste nitro motortjes?
[ir]http://www.kreidler.nl/forum/files/fos-proto_165.jpg[/ir]
 
Back
Top