De bedoeling van het Foekema systeem is juist om dat niet te doen...
Creëer zo veel mogelijk spoeler TA bij een zo laag mogelijke timing.
Wie zegt trouwens dat poort oppervlak laag in de uitlaatpoort vermogen bij lage toeren creëert?
Ik vind dat een btje de logica van een aardbei...
Luc, heb je al een keer het spoelsysteem van een RS125 bekeken volgens het Novel design concept systeem?
Erik, als je motor niets doet bij een laag toerental.
dan verlies je het bocht uit. dus logica van een aardbei?
Anders bekeken, de overtollige uitlaatgassen moeten niet gemixt worden met je verse spoeling
En je wil je ook niet teveel vers mengsel verliezen, wat dus wel gebeurt als je meer uitlaatoppervlakte aan de onderkant van de uitlaatpoort hebt. Dus kan je met jouw beredenering beter extra oppervlakte aan de bovenkant van de uitlaatpoort hebben toch? En ja ik weet dat de positief terugkomende uitlaatpuls het mengsel eventueel weer terug kan duwen voordat de uitlaatpoort sluit, maar voorkomen is beter dan genezen toch?
*edit* we dwalen wel een beetje af van het onderwerp, maar ik vind het wel een interessante discussie, ook wel benieuwd wat Luc erover te zeggen heeft. Maar Luc...bij deze als je dit niet in je topic wil hebben (ookal is het nog wel een beetje ontopic natuurlijk) stel ik voor om hier een apart topic voor te maken
Nog meer extra oppervlakte aan de bovenzijde van de uitlaatpoort zorgt toch voor nog minder vermogen onderin.
Ik probeer alleen maar mijn ingeving te geven over dit concept, zodat LucF uiteindelijk aan een beter eindresultaat kan komen, ook al is mijn ervaring op dit gebied zo goed als nihil miss heeft luc er dan wat aan.
Vind gewoon dat domme opmerkingen dan weggelaten moeten worden :Z
Bij aanpassing van de insturing van je transfers zou je precies de gulde middenweg kunnen creeren voor het uitspoelen van de overgebleven uitlaatgassen thv de transfers
Als LucF dan nog meer toeren wilt behalen kan die dan ook nog gaan denken aan het verlagen van de tegendruk, en het verhogen van de carterdruk. dit resulteerd ook in meer koppel bij lage toeren, maar wel een langer doorlopende machine.
aan luc. wat voor keuze voor een zuiger maak je dan. en draai je veel of weinig compressiedruk?
Wie zegt trouwens dat poort oppervlak laag in de uitlaatpoort vermogen bij lage toeren creëert?
Ik vind dat een btje de logica van een aardbei...
Erik, als je motor niets doet bij een laag toerental.
dan verlies je het bocht uit. dus logica van een aardbei?
Anders bekeken, de overtollige uitlaatgassen moeten niet gemixt worden met je verse spoeling
Nog meer extra oppervlakte aan de bovenzijde van de uitlaatpoort zorgt toch voor nog minder vermogen onderin.
Nog meer extra oppervlakte aan de bovenzijde van de uitlaatpoort zorgt toch voor nog minder vermogen onderin.
Dit heeft natuurlijk ook te maken door de afnemende effectieve "arbeidsslag"
bedoel je dan 2x zoveel vermogen in vergelijking met ''traditionele spoeling'' of met wat ze nu uit het nieuwe systeem halen?
in het geval van het eerste word het imo nog een hele uitdaging om het geheel thermisch onder controle te houden. zelfs al wordt er maar 7 sec vol vermogen gevraagd.
uitgaande ervan dat t toerental hoger word van t topvermogen, zou je dan dus een 1.8 keer zo grote vulling (koppel) moeten hebben. Met veel geluk verbeter je de spoeling ten opzichte van een traditioneel concept, maar daar ga ik even niet van uit. Het enige dat je dan vergroot is je effectieve werkslag omdat je poorten veel lager kunnen. Die is nooit 1,8 keer zo groot, en ook niet de vermogenwinst die je daar mee pakt. Dus imo een droom ideaal...