eXplosiondragracing scooterklasse

Tom lievense

www.T-engines.nl
Hallo,

Bij de dragrace in drachten komt nu ook een scooterklasse. Omdat een aantal autoklasse's zijn samengevoegd, is er wat tijd vrij gekomen voor een scooterklasse. Zo ver ik weet is dit een idee van Johan van schie, die ook tevens de klassevertegenwoordiger is. Misschien een leuk idee voor de mensen die geen SBO rijden.

Reglement:
http://www.explosiondragracing.com/?p=74


Iemand meer informatie?
 
Advertisement - register to remove this

Additional regulations Pro Scooter


Racing distance limited to 1/8 mile. Competitors must be 16 years over.


Designation: PS-, preceded by rider number .

1. Definition: This class will be for mopeds- or scooters, modified for dragracing.

2. Engine: Must be of a type specifically designed and manufactured for a production moped or scooter with 50 cc displacement. May be of other make or type. If liquid cooling is used: only watercooling allowed. No factory-racing or crosser engines allowed. Capacity restrictions: Maximum 90 cc. Stroke of engine may not be altered.

3. Fuel: Only general available road fuels allowed. Only lubricating 2-stroke additives allowed.

4. Fueltank: Must be securely attached to frame.

5. Exhausts: Working muffler required.

6. Frame: Any type allowed. Must be of sound construction. Control devices must fitted securely. No sharp edges allowed. If a fairing is added, it must be fitted securely.

7. Clutch: Operation by rider only. Lock-up systems allowed if fitted in stock housing. Clutch-cover spacers allowed.

8. Gearbox: If engine has no 5- or 6 speed gearbox as OEM, casings may be replaced to allow 5 or 6 gear boxes to be used. No external gear box al*low*ed. Automatic or semi-automatic boxes prohibited, unless OEM. Maximum of 6 gears allowed. Electro- or airshifters allowed. Front chain-drive spro*cket must be covered.

9. Carburetor: Any type of carburetor may be used. Type of 2-stroke induction system may be altered.

10. Supercharger and turbocharger: Not allowed.

11. Nitrous oxide: Not allowed.

12. Electrical: Any ignition system allowed.

13. Lights: Lenses must be taped over. Mirrors and indicators must be removed or taped over. License plates must be removed.

14. Seats: Any type allowed. Must be securely fitted to the machine. Any padding must be securely attached to the seat.

15. Mudguards: Allowed. Must be securely fitted.

16. Chainguard: Mandatory. Scrutineer decides about safety.

17. Stands: Must be securely fitted with a spring or other wise wired up or removed.

18. Front suspension: Must be operational. Any make or type allowed. Lo*wer*ing of tubes through yokes allowed, as long as travel or steering is unaffected.

19. Rear suspension: Any make or type allowed. Modified swinging arm, *struts, or hard-tail frame allowed.

20. Brakes: Working front- and rear brakes mandatory.

21. Wheels: Minimum 12” diameter.

22.Tyres: : Readily available motorcycle street tyres only, 1.5 mm minimum *tread depth measured before start of racing event. Tyres that have manufactory wear indicators like MT are worn when the tire and indicator are level .Slicks, hand cut slicks and tyres marked ‘Not for highway use’ not allowed. Any tyre which, in the opinion of the scrutineer, bears any *signs of having sidewall markings or lettering tampered with, will be grounds for immediate exclusion of the rider from the event.

23. Wheelie bars: Allowed.

24. Protective clothing: Mandatory is: Helmet certified for street use, and gloves. Clothing must be presented for scrutineering.


Licentie:

Soort Prijs Motoren
Evenement licentie € 45,00*
Districtslicentie € 80,00
Nationale licentie € 100,00
Euro licentie € 225,00*
Internationale licentie € 275,00*
EK en WK licentie PM*


* Prijzen zijn op het moment van deze informatie voorziening nog niet definitief bekend.

De in dit stuk opgenomen en beschreven zaken staan onder voorbehoud van wijzigingen, die niet te wijten zijn aan de samensteller van deze informatie voorziening.

De districtslicentie is uitsluitend geldig voor één jaar in uitsluitend Nederland zonder medische keuring en uitsluitend voor Nederlandse rijders. Deze licentie is uitsluitend te verkrijgen bij de KNMV.

De Nationale licentie is uitsluitend geldig voor één jaar met verplichte medische keuring en geldig in Nederland en een door eXplosion georganiseerd evenement in België en/of Duitsland onder auspiciën van de KNMV. Deze licentie is uitsluitend te verkrijgen bij de KNMV.

De Euro licentie is uitsluitend geldig voor één jaar met verplichte medische keuring en geldig in alle Europese landen, waarvan de wedstrijd georganiseerd wordt onder auspiciën van de UEM. Deze licentie is uitsluitend te verkrijgen bij de KNMV.

De Internationale licentie is uitsluitend geldig voor één jaar met verplichte medische keuring en geldig in de gehele wereld, waarvan de wedstrijd georganiseerd wordt onder auspiciën van de FIM, niet zijnde een ronde meetellend voor een EK of WK. Deze licentie is uitsluitend te verkrijgen bij de KNMV.

De EK en WK licentie is uitsluitend geldig voor één jaar met verplichte medische keuring en geldig in de gehele wereld en voor officiële voor een EK of WK meetellende wedstrijden. Deze licentie is uitsluitend te verkrijgen bij de KNMV.

Inschrijving:

Het volgende geldt voor ALLE race-klassen:
Inschrijvingen en betalingen dienen 4 weken voor de race binnen te zijn, te laat betalen betekent een boete van 50 euro!


Het inschrijfgeld voor 2008 is vastgesteld op 165,- euro, exclusief verplicht lidmaatschap (eenmalig) van 50,- euro. Het inschrijfgeld is inclusief stroom op het terrein.
Bij dubbele klasseninschrijving met hetzelfde voertuig is een toeslag op het inschrijfgeld verschuldigd van 130,- euro.
Wie geen lid wil worden van Drag Race Vereniging eXplosion betaald aan inschrijfgeld 215,- euro per evenement.
Een evenementlicentie is alleen geldig voor de klassen Streetmachines ET/A en ET/B, Super Street Cars, Street Bikes, Ultimate Street Bikes en StreetTwins. Alleen deelnemers met een Nederlands paspoort kunnen een evenement licentie aanschaffen.
Alle evenementen zijn driedaagse evenementen.
 
Last edited:
Mooi dat het mogelijk is, maar zie al verschillende punten dat je niet zomaar mee kan doen met je SBO machine

Bijvoorbeeld:

21. Wheels: Minimum 12” diameter.

mensen met een piaggio kort blokken kunnen echt geen 12'' kwijt dus die kunnen al niet mee doen!
 
denk dat er nog wel wat aanpassingen zullen komen. dit is info van de afgelopen jaren, maar zou wel vet zijn op drachten. is kijken wat een 150m sprinter doet op die afstand, en of hij heel blijft:p
 
Last edited:
2. Engine: Must be of a type specifically designed and manufactured for a production moped or scooter with 50 cc displacement. May be of other make or type. If liquid cooling is used: only watercooling allowed. No factory-racing or crosser engines allowed. Capacity restrictions: Maximum 90 cc. Stroke of engine may not be altered.

Bigbore77 zou hier dus wel mogen.

edit Nick was me voor :p
Ook geen toevoegingen ala NOS/NX
wel een 400 meter sprint

alleen voor die 400 zou ik het al doen, lekker lang doorjanken. :p
 
2. Engine: Must be of a type specifically designed and manufactured for a production moped or scooter with 50 cc displacement. May be of other make or type. If liquid cooling is used: only watercooling allowed. No factory-racing or crosser engines allowed. Capacity restrictions: Maximum 90 cc. Stroke of engine may not be altered.

Bigbore77 zou hier dus wel mogen.

edit Nick was me voor :p
Ook geen toevoegingen ala NOS/NX
wel een 400 meter sprin

alleen voor die 400 zou ik het al doen, lekker lang doorjanken. :p
tis geen 400 meter maar 1/8 mile = 201.16800 meters
 
Dit is wel vet. Rene heeft vorig jaar ook mee gereden op de 1/8 mijl, maar dan in duitsland. Zou wel mooi zijn als het op drachten ook kan, alleen zullen ze het regelement wel moeten aanpassen op sommige punten.
 
Gvd :p dat is wel heel erg twijfelen.

Ik wilde al overstappen naar explosion maar aangezien er geen serieuse klasse voor was maar van af gezien...
 
Moet je je voor een seizoen inschrijven of is een "daginschrijving"ook mogelijk

edit/ was te lui om te lezen, heb t al gevonden.
 
Lijkt me keer leuk om dagje mee te doen om te kijken hoe de machine doet op 200meter ;)

alleen jammer van de regel 12 inch+, dat gaat hier niet lukken.
 
als je 1 evenement wil meedoen, ben je 260 euro kwijt en moet je hollander zijn.
als buitenlander ben je dus verplicht een nationale licentie te nemen van 100 euro.

best prijzig.....
 
als je 1 evenement wil meedoen, ben je 260 euro kwijt en moet je hollander zijn.
als buitenlander ben je dus verplicht een nationale licentie te nemen van 100 euro.

best prijzig.....

Opzich wel ja, voor 3 dagen. 260 euro :X

edit: Sorry :+
 
Last edited:
een evenement is 3 dagen staat er toch:+

je sprint dan wel op drachten met de grote jongens mee. opzich heeft dat wel iets natuurlijk, en is het de keus aan jezelf of je er zoveel voor over hebt.


het wordt tijd dat het record vebroken word!!!
 
Btw, ik las op het forum enige tijd geleden (explosion forum) dat er geen scooters mee kunnen doen.

Er is wel een junior klasse waar ik in de uitslagen zag dat er toch een 3 tal bromfietsen meededen.

Is het nu 100% zeker dat er in 2009 een scooterklasse is of word dat gebaseerd op de info die in de link staat in de begin post?

Want de info uit de link gaat over 2005, in 06-07 en in 2008 zijn er geen scooter klasse oid geweest.
 
Back
Top