This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

EVO I vs. EVO II uitlaat --> Uitdraai

Folkert@MinaRally

Freude Am Fahren
Van me Deense "kennis".

Hij heeft EVO I en EVO II pijp getest met gelijke setup.

Alleen bij het monteren van de EVO II pijp zonder verder enige veranderingen een winst van 3pk(!)


Evo 1 piekte op: 15255 rpm
Evo 2 piekte op: 16244 rpm


UITDRAAI:

 
wow. das wel wat. maar emm bedoel je niet versie 5/6 ofzo?

Voor mina horiz zijn er maar 2 verschillende evo versies gemaakt dus het is evo 1 en evo 2 en niet 5/6
 
Originally posted by Folkert@MinaRally



Evo 1 piekte op: 15255 rpm
Evo 2 piekte op: 16244 rpm



Klopt niet Folkert
Dat is het max toerental wat de bank gemeten heeft , maar niet het toerental waarop de vermogens piek zit.

Als de RPM as het motorrpm is dan vind ik de Evo2 pijp ook niet echt aantrekkelijk. Je ziet de lijn aanzienlijk inzakken vanaf de 10.000 rpm. Maar misschien is dit het toerntal van de rol ofzow?
 
-Resize?
-Rest vd setup?
-Ik weet bijna zeker dat dit niet zozeer aan de pijp ligt gezien de grafiek en vermogens.....
 
niet aan de pijp? het is gemeten met HETZELFDE, alleen de pijp is tussen de runs in verwisseld, wat is daar dan niet de pijp aan, die het verschil maakt?

JohnB, zou best kunnen, dit is wat die doed zei. Ik heb het alleen overgenomen.
 


Casper mikt volgens mij op afstelling...


Als afstelling beetje beter is voor pijp 2 heb je al een mooi verschil.
 
Ik betwijfel of de persoon die dit gedaan het allemaal erg door heeft...

Zoals Hans F ook al vermeldde moet je bij vergelijk van 2 uitlaten eigenlijk geblokkerd testen wil je direct de verschillen kunnen zien in poweeband, vermogens karakteristiek etc... Of als je alleen topvermogen wilt vergelijken, moet je zorgen dat beide uitlaten rond hetzelfde werk toerental zitten, zodat de invloed van rol afstelling etc niet van invloed is op de grafiek...

Verder klopt dit ook neit wat je zei:

Evo 1 piekte op: 15255 rpm
Evo 2 piekte op: 16244 rpm

Als je de grafiek goed had gelezen, dan zie je dat dit de snelheden van de rol zijn en zal denk ik 15255 rpm dus 152,55 km/h betekenen en 16244 rpm dan 162,44 km/h.

Dit heeft dan ook totaal nix te maken met het motor toerental... Verder, ook al was het wel het motortoerental, dan is het zo dat het de weergave is van maximale motortoerental (zoals er ook staat: "max motortoerental) dat bereikt wordt, en dat is natuurlijk niet het toerental van max vermogen!!!

Als je de grafieken van Tino bekijkt daar heb je VEEL meer aan, staat tenminste ook een lijn met toerental erin weergegeven en kan je dus kijken bij welk toerental je max vermogen ligt etc..
 
Last edited:
Originally posted by EGT


Als je de grafiek goed had gelezen, dan zie je dat dit de snelheden van de rol zijn en zal denk ik 15255 rpm dus 152,55 km/h betekenen en 16244 rpm dan 162,44 km/h.

Nou dat denk ik niet..
Ten eerste omdat dat een belachelijk hoge snelheid is.. maar oke das natuurlijk niet op de weg..
maar je ben wel een erge nerd als je HP neerzet bij de kilometers:?
 
Originally posted by CHAzZ
Nou dat denk ik niet..
Ten eerste omdat dat een belachelijk hoge snelheid is.. maar oke das natuurlijk niet op de weg..
maar je ben wel een erge nerd als je HP neerzet bij de kilometers:?

Toch is het zo, lees maar af uit die grafiek!

Verder zijn dit natuurlijk geen snelheden die je in het echt zult halen, er is immers nog maar een pk of 8-9 over, en dat is te weinig om de luchtweerstand te overwinnen op die snelheid.
 
4,7 grams rollen ?

Niet een beetje aan de zware kant .. of is dat altijd zo bij die gare minarelli`s
 
Originally posted by CHAzZ
Nou dat denk ik niet..
Ten eerste omdat dat een belachelijk hoge snelheid is.. maar oke das natuurlijk niet op de weg..
maar je ben wel een erge nerd als je HP neerzet bij de kilometers:?

Het is vrij normaal bij scoot metingen om op de horizontale as van een grafiek de rijsnelheid te zetten en de verticale as het vermogen/koppel...

Alleen niet zo geschikt om het vermogensverloop per uitlaat te bepalen...

Maar jij gaat dus vertellen dat de bank met bijbehorende software van Tino ook door een nerd is gemaakt???

Zie hier grafiek van Thomas van KW:



Wat ziet mijn oog, km/h op de horizontale as??? IDD..
 
Last edited:
Ok Ik heb het eens nagevraagd en die 16.000+ zijn wel degelijk ze motortoerental. Dit zegt de persoon dus zelf, vraag het mij verder ook niet.

In ze eigen woorden:

Ik vroeg:

"Just for the record those 16244rpm and the other rpm are rpm's of the dyno, not of the scooter right?"


Reply:

"There was a sensor mounted to the ignition. and it did HIGH rew. The Top speed is only around 110 km/t
And the Curve looks different when it changes between km/h and Rpm.

Allso I see what you meen on blocking the Vario. BUT. It was the Setup that the Evo one drove best with. The curve from the Pipe change is not the top one. But was a little bit lower (around 15.6 hp)"
 
Dit is trouwens zijn setup:

Engine:
MK Pro Race 2 cylinder (Twin head)
Malossi RHQ crankshaft
DR Berrings and seals
Malossi/selletra ignition
Malossi OR
Nardo gear cover
Polini Primary - 12/45 sek.(Aprilia Scarabeo)
Polini 3 arm cluch gold spring and Wing bell
Mikuni 24 mm flatslide/short manifold
Malossi VL14 inlet
K&N cone airfilter (in the end of a 420 mm airtube)
Polini Evo 1 / Evo 2 pipe.
 
Originally posted by Lieuwe
4,7 grams rollen ?

Niet een beetje aan de zware kant .. of is dat altijd zo bij die gare minarelli`s


die sr van alexander die op bank van tino 18 pk haalde, had ook 4,7 met een team
(ik zit op 4,4 met team)

dus het ligt aan mina
 
Ligt aan je vario en pulleys. Bij gebruik van standaard achterpulleys bij minarelli is het bekend dat je heel licht met je rollen moet gaan en/of debiel zware drukveer moet monteren om de toeren een beetje op peil te houden.