Met een onbegrensde cdi NOOIT de vario ring meer terug plaatsen.. De vario ring heeft op een 4takt een iets andere toepassing dan op een 2takt scooter..
Bij een 2-takt scooter werd het vermogen vaak begrensd door de doorgang van de uitlaat te vernauwen... En de ring zorgde voor een flinke snelheids afname..
Zo ver ik het bij mijn eigen Piaggio New fly 4t 2V heb vast gesteld (en ja ik heb de vario ring ook verwijderd gehad, zonder enige andere aanpassing) Merkte ik toch echt duidelijk dat er een hele zware begrenzing op de CDI zelf zit, want het vermogen word op een bepaald punt direct naar beneden gehaald.. Met de ring ging hij ongeveer 47km/u op de teller.. Zonder de ring zelfs MAAR 52km/u en dat nog met enige moeite door het motortje wat harder te moeten laten draaien.. Voor mij was het verschil zo weinig dat ik de ring maar terug heb geplaatst zoals het allemaal origineel was.
Daarbij kan ik tot de conclusie komen dat een vario ring op mijn scooter alleen diende om die paar enkele kilometers meer naar de 45km/u waarde te krijgen.. En in mijn geval de vario ring niet zo heel veel voor de snelheid deed..
Daarnaast een onbegrensde CDI laat meer vermogen toe.. En dat wil je echt niet los laten op je blok met een vario ring erin.. Want ik denk dat dit nogal slecht is voor de nokkenas en de tuimelaars.. Want dat goedje moet dan ineens 2,5 / 3 keer veel harder werken en ik denk dat dit kwa slijtage niet ten goeden komt.. De reden waarom ik de ring terug hebt geplaatst is toch wel termijn der garantie, en met de ring erin trekt hij stuk vlotter dan zonder die ring erin.. En voor die 2 km hoef ik het niet te doen..
Vario ring geeft niet meer toeren. Vario ring is alsof je de versnelling vastzet in een bepaalde overbrenging.
En dat is niet goed voor je motorblok.. Want ook de kleppen / tuimelaars gaan sneller bewegen als je het toerental omhoog schroeft, omdat de riem in de versnelling blijft hangen.