Eurobegrenzer

SuperSport

Well-Known Member
Dag forumleden,
Ik kom uit een tijdperk waar je met de brommer zo hard kon rijden wat je kon. Politie controles bestonden toen niet...
Helaas is dit nu anders. Voor mijn dochter een Vespa LX 50 4T 4V aangekocht en deze reed 50 kmu op de teller. Dat bleek zo'n 45 kmu reëel te zijn.
Dus ik de varioring verwijderd en dan reed hij 62 kmu op de teller. Dat vond ik ok en veiliger in't verkeer. Nu kan ze vlotter mee met de auto's die haar minder gevaarlijk voorbij rijden. Om boetes te vermijden heb ik nu een eurobegrenzer aangekocht maar met deze CDI rijdt de Vespa 75 kmu op de teller onbegrensd en steeds 60 kmu begrenst. Dit vind ik te veel en wil daarom de varioring terug plaatsen. Nu mijn vraag: kan dit zonder gevolgen voor de motor? Of zal dit schade veroorzaken?
Alvast bedankt voor de tips...
 
Advertisement - register to remove this

Dat kan zonder gevolgen, de varioring is juist iets wat ze standaard gebruiken.
Kan dit ook in combinatie met een andere CDI? ik dacht dat een andere cdi vaak resulteert in meer toeren. In combinatie met een vario ring die ook nog meer toeren produceert kan dit dan geen kwaad?
 
Vario ring geeft niet meer toeren. Vario ring is alsof je de versnelling vastzet in een bepaalde overbrenging.
 
Probeer het zo te zien, je scooter zal bv eerst 9000 tpm maken bij een snelheid van 70km per uur omdat je overbrenging die snelheid toelaat. Nu ga je de overbrenging beperken door de vario ring. De scooter blijft dezelfde 9000 tmp maken, maar kan niet verder versnellen naar de 70km omdat de overbrenging dat niet meer mogelijk maakt. Wat je misschien hebt is dat ie overtoeren probeert te maken omdat hij nu nog voldoende kracht heeft bij 50km/u, maar dat durf ik niet te zeggen.
 
Met een onbegrensde cdi NOOIT de vario ring meer terug plaatsen.. De vario ring heeft op een 4takt een iets andere toepassing dan op een 2takt scooter..

Bij een 2-takt scooter werd het vermogen vaak begrensd door de doorgang van de uitlaat te vernauwen... En de ring zorgde voor een flinke snelheids afname..

Zo ver ik het bij mijn eigen Piaggio New fly 4t 2V heb vast gesteld (en ja ik heb de vario ring ook verwijderd gehad, zonder enige andere aanpassing) Merkte ik toch echt duidelijk dat er een hele zware begrenzing op de CDI zelf zit, want het vermogen word op een bepaald punt direct naar beneden gehaald.. Met de ring ging hij ongeveer 47km/u op de teller.. Zonder de ring zelfs MAAR 52km/u en dat nog met enige moeite door het motortje wat harder te moeten laten draaien.. Voor mij was het verschil zo weinig dat ik de ring maar terug heb geplaatst zoals het allemaal origineel was.

Daarbij kan ik tot de conclusie komen dat een vario ring op mijn scooter alleen diende om die paar enkele kilometers meer naar de 45km/u waarde te krijgen.. En in mijn geval de vario ring niet zo heel veel voor de snelheid deed..

Daarnaast een onbegrensde CDI laat meer vermogen toe.. En dat wil je echt niet los laten op je blok met een vario ring erin.. Want ik denk dat dit nogal slecht is voor de nokkenas en de tuimelaars.. Want dat goedje moet dan ineens 2,5 / 3 keer veel harder werken en ik denk dat dit kwa slijtage niet ten goeden komt.. De reden waarom ik de ring terug hebt geplaatst is toch wel termijn der garantie, en met de ring erin trekt hij stuk vlotter dan zonder die ring erin.. En voor die 2 km hoef ik het niet te doen..



Vario ring geeft niet meer toeren. Vario ring is alsof je de versnelling vastzet in een bepaalde overbrenging.

En dat is niet goed voor je motorblok.. Want ook de kleppen / tuimelaars gaan sneller bewegen als je het toerental omhoog schroeft, omdat de riem in de versnelling blijft hangen.
 
Met een onbegrensde cdi NOOIT de vario ring meer terug plaatsen.. De vario ring heeft op een 4takt een iets andere toepassing dan op een 2takt scooter.




En dat is niet goed voor je motorblok.. Want ook de kleppen / tuimelaars gaan sneller bewegen als je het toerental omhoog schroeft, omdat de riem in de versnelling blijft hangen.

Ik ben toch wel benieuwd aangezien je in beide situaties eenzelfde toerental blijft draaien. Stel je houd die 9000 tpm met en zonder varioring, dan lijkt me dat redelijk eenzelfde belasting?
 
Back
Top