Enkele Mikuni 24mm FS vragen

Folkert@MinaRally

Freude Am Fahren
Voor de mensen die deze carb onder hun scooter hebben....

Deze carb heeft 3 nippels, 2 grote en 1 kleine. De grote is natuurlijk voor de benzine, maar de 2 kleintjes? Zijn dit overlopen? Ik dacht eerst 2 vlotterbak overloopjes, maar de vlotteroverloop uitgang zit (ook?) onderaan de vlotterbak.

Dus eventueel een olieaansluiting? Of wel gewoon 2 overlopen?

Er zit geen vaccuum aansturing op. Nu is het geen probleem om er 1 te maken. Gaatje erin, nippeltje erin en klaar.

Maar nu las ik op een site waar die te koop was, dat de vaccuumkraan vervangen diende te worden door een (highflow) benzinekraan, omdat de vaccuumpomp niet de hoeveelheid bezine zou kunnen leveren die gevraagd wordt.

Dus mijn vraag is ook: zijn er mensen (op Mina) met deze carb die wel hun vaccuumkraan gebruikte? En gaf dat problemen/niet af te stellen carb/stotteren?

Nog iets, wat betreft sproeiers. Nu zal dit wel een lastig/niet te beantwoorden vraag zijn, maar ik heb sinds jaar en dag altijd Dell'Orto carbs gehad en wist dus ook in welke orde van grootte sproeier ik moest hebben.

De maatgeving van Mikuni werkt weer heel anders. Is er een groffe/globale regel die kan aangeven van bijv. een D'O 100 sproeier = Mikuni 200.

Of is dat onmogelijk te zeggen. Dit in verband met gevaar een veel te kleine sproeier te monteren.
 
Advertisement - register to remove this

ik heb zelf ook een hele tijd een fs 24 gereden op mijn rox, ook hier had ik zelf een vacuum gemaakt in mijn carb.
ik heb hierbij nooit problemen gehad.

wat betreft jou vraag over de maat van de sproeier, ik weet wel dat je met een Do maat rond de 120 aardig goed zit
dello heeft namelijk mm maten hoe mikuni dit doet weet ik niet.
 
die twee overlopen gewoon met rust laten , als je de carb ondersteboven houdt zonder vlotter bak zul je 2 gaatjes zien die precies naar de overlopen leiden ;)

verder is het het beste om gewoon een benzinekraan van een zip/nrg te monteren , dit is beter en zeker met de mikuni 24 fs! voordeel is dat je de kraan altijd kunt afsluiten en starten gaat meestal beter...

de maatvoering van mikuni is compleet anders dan dell'orto dus kun je niet vergelijken

met een 24 FS kun je beter ff kijken of je niet een andere naald nodig bent en ongeveer rond 190 sproeier beginnen. als je een te kleine sproeier monteert is dat niet erg , echt te klein merk je wel en veel te groot ook. als ie bijna goed is moet je m fijnafstellen en dan moet je gewoon voorzichtig te werk gaan en niet meteen volgas jakkeren!
 
Nohhhh hier gaan we :W

er zijn idd 3 overlopen, verbind de linkse met de onderste en zet gewoon een slangetje op de rechtse die je los laat hangen onder de carb of zo, maar sluit hem NIET ik herhaal NIET echo NIET af.

Vacuum had ik geprobeerd, maar dan via carter (zoals std op area zit), dit werkte bij mij voor geen meter, volgas en zo ging wel goed maar bij gasherneming liep de carb vet over, dit is verholpen door vacuum eraf te halen.

DO kleine sproeiers heb ik ook een tijdje gehad en werkte perfect, ik zat ongeveer op 120 do wat het zelfde resultaat had als de 180 mikuni die ik toen in bezit had.

maar ik zou het gewoon op mikunisproeiers houden :)
 
Ok bedankt. Ik kan dus gewoon me kleine DO sproeiers in die mikuni schroeven? Hmm ik wilde dat nog testen, maar niet aan toe gekomen. Ben beniewd.
Ik heb wel een kleine D'O 150 als grootste. (er van uitgaande dat DO inderdaad in Metrisch 10^-5 meet, waarbij sproeier 100 = 1mm, 120 = 1.2mm...150 = 1.5mm (me sproeier zelf opgeborod namelijk naar 1.5mm) Met 110 liep is niet lekker nog en kleinste boortje wat ik had na 1mm is 1.5mm vandaar. Loopt wel als een tierelier in ze powerband, alleen bij volgas loopt ie er net uit (iets te lichte rollers) en begint dan in te houden.
Ik heb me laten vertellen dat ook me membraankleppen misschien te dun zijn en het sterke vaccuum bij dat toerental ervoor zorgt dat de kleppen niet meer helemaal sluiten, omdat de "open pulse" alweer volgt. Aan de andere kant. Als ie echt lekker gaat in ze powerband en met exact goede rollen dat toerental kan pakken bij volgas, zou het weg moeten zijn(??)

Maar goed. Begin daar wel mee (DO 150) (ik heb alleen een Mikuni 210 sproeier, zou nog wat reserve sproeiers erbij krijgen, maar is die gast vergeten mee te sturen)

Ben beniewd naar de prestaties.

Nog 1 ding: ik zag op een "blow-up" tekening van de carb, dat er net als bij een DO21 onder de hoofdsproeier zo'n "rondje met gaatjes" zit. Deze heb ik overigens weggelaten. (leek me de vlotte doorstroom van benzine wat te verstoren, al is dit zeer waarschijnlijk niet het geval, ding zal toch wel ergens voor dienen...)
Wat is precies de functie van dat ding?


PS: Melf: welke gasnaald zou ik volgens jou dan als beste kunnen pakken?

PPS: Area51: Laat alles dan wel gewoon open, zonder slangen of wat dan ook. Zo heb ik het bij me DO21 ook altijd gehad en nooit last vab overstromen gehad. Of ik moet nog wat kleine slangetjes in me schuur vinden.
 
De linkerkant lekt soms wel eens bij mikuni`s, als je de linkerkant met de onderkant verbind is dat meestal wel opgelost (gewoon doen dus :p ).

Do kleine sproeier passen er dus idd gewoon in.

die ronde ring is gewoon een nette afsluiting van de sproeierbuis, aangezien de mikunisproeiers 6 hoekig zijn, zou hem er gewoon tussen laten :)

en het is een "exploded view" tekening van een carb :*

Ik zou het vacuum er gewoon afhalen iig :), mocht je orginele tank gebruiken = vacuum doorboren en afdichten :p (maybe een karttankje = optie voor jou? :rolleyes: )
 
Opmerkingen in caps:

Aprilia_area 51 said:
De linkerkant lekt soms wel eens bij mikuni`s, als je de linkerkant met de onderkant verbind is dat meestal wel opgelost (gewoon doen dus :p ).

Okee

Do kleine sproeier passen er dus idd gewoon in.

Chill

die ronde ring is gewoon een nette afsluiting van de sproeierbuis, aangezien de mikunisproeiers 6 hoekig zijn, zou hem er gewoon tussen laten :)

Zat niet bij de carb. Dus dan maar niet, of die van me 21 moet weer passen.

en het is een "exploded view" tekening van een carb :*

Hehe, dat bedoelde ik ja. Kon er niet meer opkomen. Blow up is ook leuk :L

Ik zou het vacuum er gewoon afhalen iig :), mocht je orginele tank gebruiken = vacuum doorboren en afdichten :p

Uh, doorboren, afdichten? Gewoon vaccuumkraan vervangen door gewone kraan? Gare is alleen dat de kraan onder kappen zit en ik dus steeds me achterkappen moet verwijderen om die kraan open/dicht te doen. Lijkt me niet echt goed als die kraan maar blijft stromen.

(maybe een karttankje = optie voor jou? :rolleyes: )

Mja wel aardig, maar weer gekloot met inbouwen en weer meer rommel in de schuur. Tank is niks mis meer verder en kwa gewicht maakt het ook geen drol uit.
Of ik voer alnog me plan uit om me oude olietank om te toveren in benzinetank. Gaat welliswaar maar 1.3L in, maar ik vul me tank toch nooit af, scheelt weer paar kilo gewicht :)
 
andere kraan kan idd ook, en dan maak je een gaatje in je buddy waardoor je er net bij kan om hem dicht te doen :)

en tankje inbouwen is geen ramp hoor, boor een gaatje in je buddy waar de benzslang net doorheen kan en klaar ben je :)
 
Aprilia_area 51 said:
andere kraan kan idd ook, en dan maak je een gaatje in je buddy waardoor je er net bij kan om hem dicht te doen :)

en tankje inbouwen is geen ramp hoor, boor een gaatje in je buddy waar de benzslang net doorheen kan en klaar ben je :)

Gaten bouwen in buddy is in princiepe niet de bedoeling. Gebruik het nogal om spullen, kleine schroefjes enzo in op te bergen. Karttank in bussy is dus helemaal geen optie. Die zou ik dan wel op de plaats van de originele tank in bouwen.

Dan maar iets anders verzinnen (bijvoorbeeld benzinekraan die altijd open staat en dan in het midden van de leiding of meer richting carb er iets van een afsluitbaar kraantje te fixen)
 
dus wat men hier beweert is het volgende: je kan beter je vacuum afsluiten? Want bij ons zit het vacuum op het TP spruitstuk.. Dus die maar afdichten en kraantje erop knallen?
 
ja dat zeggen ze ja, zelf ook altijd met gewone kraan gereden en werkt perfect. had ook het bij passende spruitstuk erbij en heb de nippels gewoon getapt en daarna bout erin, nooit problemen gehad
 
maarja , dan moet je wel ff een alu spruitstuk hebben ;) , er zijn btw ook gewoon benzinekraantjes te koop die je tussen de slang kunt zetten op een gewenste plek...

naald etc. weet ik niet mischien weten anderen een goeie afstelling en anders ga ff naar www.mikuni.nl en zoek daar ff telefoonnummer op en bel ze , die weten ongeveer wat je erin moet zetten (naald etc.) en daar kun je ook gewoon bestellen :)

het dingetje onder je sproeier zorgt er naar mijn weten voor dat als je bijv door een hobbel heen gaat en de benzine in de vlotterbak gaat klotsen dat er geen lucht onderin komt en er genoeg benzine onder de sproeier zit. verder zou ik de mikuni sproeiers WEL gebruiken , die zitten er niet voor niks in en anders kun je straks gewoon niks met goede afstellingen die mensen je geven die specifiek zijn voor een 24 mikuni FS met mikuni sproeiers en NIET met dell'orto sproeiers want dan ga je het schip in...
 
melf #50 said:
.... verder zou ik de mikuni sproeiers WEL gebruiken , die zitten er niet voor niks in en anders kun je straks gewoon niks met goede afstellingen die mensen je geven die specifiek zijn voor een 24 mikuni FS met mikuni sproeiers en NIET met dell'orto sproeiers want dan ga je het schip in...

Los van het feit als mensen indicaties geven met Mikuni sproeiers, is het toch wel mogelijk om met DO sproeiers te gaan testen. Of ik nou een 1mm gat van een Mikuni heb, of van een DO....of ben ik nu te kortzichtig? (ja de ene zit erin met een schroevendraaier, de andere met een steeksleutel...)
 
Folkert@MinaRally said:
Los van het feit als mensen indicaties geven met Mikuni sproeiers, is het toch wel mogelijk om met DO sproeiers te gaan testen. Of ik nou een 1mm gat van een Mikuni heb, of van een DO....of ben ik nu te kortzichtig? (ja de ene zit erin met een schroevendraaier, de andere met een steeksleutel...)

een 100 mikuni sproeier is geen 1mm (zoals bij bv Dell'ortho), 100 betekent bij Mikuni 100cc per minuut.
 
Folkert@MinaRally said:
Los van het feit als mensen indicaties geven met Mikuni sproeiers, is het toch wel mogelijk om met DO sproeiers te gaan testen. Of ik nou een 1mm gat van een Mikuni heb, of van een DO....of ben ik nu te kortzichtig? (ja de ene zit erin met een schroevendraaier, de andere met een steeksleutel...)


en ik met een dop van een kleine set rateltjes met zo'n schroefendraaierkop , werkt toch makkelijker aangezien je met een steek of ringsleutel de hele vlotterbak ls moet halen , aangezien er een schroefdop onder een FS zit die je los kunt draaien zodat de vlotterbak niet los hoeft vindt ik dat toch makkelijker.

verder vindt ik als je met zo'n carb bezig bent dat je zeker niet op een paar sproeiertjes moet besparen , mja , dat moet je dan zelf weten..
 
Folkert@MinaRally said:
Los van het feit als mensen indicaties geven met Mikuni sproeiers, is het toch wel mogelijk om met DO sproeiers te gaan testen. Of ik nou een 1mm gat van een Mikuni heb, of van een DO....of ben ik nu te kortzichtig? (ja de ene zit erin met een schroevendraaier, de andere met een steeksleutel...)

dit is niet zo :)

de hele vorm van de sproeier speelt een rol, ook de lengte, hoek van afloping ezv.
 
Back
Top