effectief oppervlakte uitlaatpoort

Tom lievense

www.T-engines.nl
ik zit al langer na te denken over het verschil tussen o.a. vlinderpoort en ovale poort met fluitpoorten. nu is mijn vraag welke vorm heeft nu het grootste effectieve oppervlakte.
een vlinderpoort heeft natuurlijk een groter oppervlakte maar heeft als nadeel het spijltje wat precies in het gunstigste deel van de uitlaat poort zit.
terwijl een ovale poort dit vrij heeft en enkel extra weerstand heeft aan de zijkant, waar het naar mijn mening toch minder effectief is.
iemand theorieen hierover?
 
Advertisement - register to remove this

Naja zoizo is een te groot poortoppervlak ook neit ideaal, omdat je dan je uitlaat gas snelheid verliest.

En zoals wel bekend is, worden met vlinder poorten toch in veel gevallen hogere scores bereikt.

Je hebt echter wel een punt dat bij een vlinder poort, dat er een spijl in het meest crusiale (hoe je dat ook schrijft) punt van de poort zit.

maar schijnbaar heeft die niet genoeg effect om de prestaties aanzienlijk te benadelen..
 
Last edited:
In theorie zou je gelijk hebben, maar in de praktijk wordt door tuning dat spijltje zo dun gemaakt, dat het nauwelijk invloed heeft.daarbij komt er nog eens bij dat groter niet altijd beter is met poortgrootte, want een TE grote poort geeft zeker geen positief effect op je vermogen.
 
ken jij tuners die het spijltje dunner maken ??

imo is de +/- 15% die je groter kunt gaan aan de zijkant waardevoller dan die 3mm die je mist door de spijl.
 
ik zit al langer na te denken over het verschil tussen o.a. vlinderpoort en ovale poort met fluitpoorten. nu is mijn vraag welke vorm heeft nu het grootste effectieve oppervlakte.

Door een ovale poort breder te maken zou het erg wendbaar worden. Ze gebruiken daarom vlinderpoorten om de poort breder te maken d.m.v een spijl. Doordat de vorm/breedte juist effectief kan zijn om bepaalde vermogens te behalen.En natuurlijk om meer oppervlakte te criéeren, wat dus vaak juist wel effectief kan zijn tegenover je vermogen.
 
Je hebt echter wel een punt dat bij een vlinder poort, dat er een spijl in het meest crusiale (hoe je dat ook schrijft) punt van de poort zit.

maar schijnbaar heeft die niet genoeg effect om de prestaties aanzienlijk te benadelen..
Oude quote, maar dat weet je dus niet want je kunt niet meten hoe die het zonder de spijl zou doen, of Jasper en Blom moeten nog ergens een spijlloze Team hebben liggen :+
Verder was de spijl van mijn oude Evo ook smaller gemaakt en ken nog wel meer cilinders waarbij de spijl(-vorm) is veranderd.
 
Naja zoizo is een te groot poortoppervlak ook neit ideaal, omdat je dan je uitlaat gas snelheid verliest.

En zoals wel bekend is, worden met vlinder poorten toch in veel gevallen hogere scores bereikt.

Je hebt echter wel een punt dat bij een vlinder poort, dat er een spijl in het meest crusiale (hoe je dat ook schrijft) punt van de poort zit.

maar schijnbaar heeft die niet genoeg effect om de prestaties aanzienlijk te benadelen..

als de D.max van de uitlaat groter wordt gemaakt heerst er een sterkere onderdruk (negatieve golf), en een sterkere reflectie (positieve golf). het gevolg is dat de uitlaatgassnelheid hoger zal worden. maar om de D.max groter te kunnen maken zullen we het oppervlakte van de uitlaatpoort groter moeten maken.
bovendien is het gunstig dat de druk vlug wegvalt, zodat die de negatieve golf niet te veel verzwakt.

het is dus wel degelijk zinvol om de uitlaatpoort zo groot mogelijk te maken.
 
Naja zoizo is een te groot poortoppervlak ook neit ideaal, omdat je dan je uitlaat gas snelheid verliest.

En zoals wel bekend is, worden met vlinder poorten toch in veel gevallen hogere scores bereikt.

Je hebt echter wel een punt dat bij een vlinder poort, dat er een spijl in het meest crusiale (hoe je dat ook schrijft) punt van de poort zit.

maar schijnbaar heeft die niet genoeg effect om de prestaties aanzienlijk te benadelen..

als de D.max van de uitlaat groter wordt gemaakt heerst er een sterkere onderdruk (negatieve golf), en een sterkere reflectie (positieve golf). het gevolg is dat de uitlaatgassnelheid hoger zal worden. maar om de D.max groter te kunnen maken zullen we het oppervlakte van de uitlaatpoort groter moeten maken.
bovendien is het gunstig dat de druk vlug wegvalt, zodat die de negatieve golf niet te veel verzwakt.

het is dus wel degelijk zinvol om de uitlaatpoort zo groot mogelijk te maken.
 
De dikte van de spijl van een vlinderpoort kan makkelijk 2mm zijn. Dit is namelijk ook de dikte in de poortmappen van Malossi , terwijl de praktijk anders laat blijken.
 
als de D.max van de uitlaat groter wordt gemaakt heerst er een sterkere onderdruk (negatieve golf), en een sterkere reflectie (positieve golf). het gevolg is dat de uitlaatgassnelheid hoger zal worden. maar om de D.max groter te kunnen maken zullen we het oppervlakte van de uitlaatpoort groter moeten maken.
bovendien is het gunstig dat de druk vlug wegvalt, zodat die de negatieve golf niet te veel verzwakt.

het is dus wel degelijk zinvol om de uitlaatpoort zo groot mogelijk te maken.

Maaaarrrr... een grote uitlaatpoort heeft weer andere nadelen.

Je kan (naar mijn mening) beter je uitlaatpoort kleiner houden en goed "vormen" dan er een megapoort van maken.

Het resultaat is hetzelfde en de nadelen zijn minder.
 
als de D.max van de uitlaat groter wordt gemaakt heerst er een sterkere onderdruk (negatieve golf), en een sterkere reflectie (positieve golf). het gevolg is dat de uitlaatgassnelheid hoger zal worden. maar om de D.max groter te kunnen maken zullen we het oppervlakte van de uitlaatpoort groter moeten maken.
bovendien is het gunstig dat de druk vlug wegvalt, zodat die de negatieve golf niet te veel verzwakt.

het is dus wel degelijk zinvol om de uitlaatpoort zo groot mogelijk te maken.

De onderdruk pulsen in je uitlaat kunnen ook zijn nadelen hebben bij een groter oppervlakte.Ik denk juist dat die pulsen sneller en effectiever zullen zijn bij een 'kleiner' oppervlakte en de juiste poort vorm en juiste timing.

I'm agree with Bram
 
Back
Top