Economie topic (18+?)

Haagze sf2

F0rum psycholoog
Vandaag dagje "vrij" en weer eens wat tijd om te forummen.
Een lekkere discusie topic. Heb het topic op 18+? neergezet omdat ik denk dat 16 jarige hier niet echt mee bezig zijn.?.?
regels?

- respecteer elkaars mening
- wees lief voor elkaar :*
- onderbouw wat je zegt.
- Normale forumregels dus :P

Goed. Wie heeft er last van de krediet crisis. en wat is de oplossing?
Zelf merk ik het niet echt. Ok bedrijf gaat wat minder maar het is voorseizoen dat is altijd wat rustiger.

Wat is de oplossing?
Ik denk dat de staat geld moet pompen in vernieuwing van het land. nieuwe wegen,bruggen ( vernieuwen ) restaueren van oude gebouwen enz. zo geef je de bouw ( waar de hardste klappen vallen momenteel? ) een impuls.
zodat de werkloosheid niet veel zal stijgen. wat de economie goed doet.
ook vind ik ( mening mensen!!! ) dat er nu maar eens aso gedacht moet worden. onder de naam van Eigen volk eerst. en dan bedoel ik IEDEREEN in NL. ( vat dat dus niet verkeerd op... ) Maar geen geld naar afrika. GEEN geld naar afghanistan. maar eerst de problemen in Nederland oplossen. ik vind het nog steeds een groot schande dat er mensen IN NEDERLAND bij een voedselbank moeten aankloppen. terwijl de staat miljoenen/miljarden aan afrika geeft. sorry kan er bij momenteel niet in.

en nu julie :D

Advertisement - register to remove this

Amen, veel investeren, banen scheppen en minder geld naar het buitenland.
Weetje wat ook mooi is, er is een regel dat er 0.7% van de totale winst van een land naar ontwikkelingshulp gaat, bijna geen enkel land haalt dat percentage en NL gooit op die 0.7% NOG eens 10% extra op.

Echt mega krom

Met vierhonderd euro per volwassene wil Wilders de economie helpen. 'Eén van de oorzaken van de huidige crisis is vraaguitval', zegt Wilders. 'Daar wil ik wat aan doen. En mensen kunnen een extraatje hartstikke goed gebruiken'. De kosten van dit plan, ruim 5,2 miljard euro, zouden betaald kunnen worden door de missie in Afghanistan vanaf dit voorjaar te schrappen.

Ook een goed punt:
- mensen zetten het op de bank ( de banken stijgen in waarde )
- mensen geven het uit. De economie stijgt.

denk alleen dat dit een "tijdelijke" oplossing is.

Daarbij al die absurde subsidies oa aan zogenaamde milieu organisaties afschaffen. Waar ook een hoop geld te behalen valt is de hypotheekrente aftrek. Ik zou niet gelijk dat hele systeem omdat bijna heel Nederland zijn huis heeft gekocht op die regeling. Ik zou het afschaffen maar dan alleen voor huizeneigenaren met een huis boven de 400K

En over die probleemwijken. Daar kan je geld in blijven pompen. Ik zou zeggen platgooien die wijken en nieuwbouw huizen neerzetten!

Zat van de week pauw en witteman te kijken en daar zat oud minister zalm. Goede kerel, jammer dat hij er niet meer zit.

Probleemwijken plat gooien en nieuwbouw neerzetten heeft geen nut.
Het zijn probleemwijken omdat er kut mensen wonen. Die kut mensen moeten ook weer nieuwe woningen aangeboden krijgen.
Ws blijft 90% gewoon in dezelfde wijk zitten 8P alleen dan in nieuwere huizen.

Enige wat je daar mee op schiet is dat er werk in de bouw wordt gecreëerd.

Een echt goede oplossing voor de economie zou zijn als Amerika en Nederland zich niet meer bezig houden met de oorlog.

Met vierhonderd euro per volwassene wil Wilders de economie helpen. 'Eén van de oorzaken van de huidige crisis is vraaguitval', zegt Wilders. 'Daar wil ik wat aan doen. En mensen kunnen een extraatje hartstikke goed gebruiken'. De kosten van dit plan, ruim 5,2 miljard euro, zouden betaald kunnen worden door de missie in Afghanistan vanaf dit voorjaar te schrappen.

denk alleen dat dit een "tijdelijke" oplossing is.
Wat een kutidee.... typisch zo'n kansloos idee van Wilders om zijn populariteit te vergroten onder de minder geschoolde kiezers!! Van die 400 euro p.p. gaat men naar de kroeg o.i.d. Ik heb liever dat het geld geinvesteerd wordt in het revitaliseren van bestaande kantoorgebouwen..... Echter zijn er investerings-instanties & veel bedrijven die door leegstaande kantoogebouwen (krijg je subsidies voor etc etc) nu kunnen blijven bestaan....

Daarin investeren is niet echt handig dus...

Investeer in nieuwbouw. De hoeveelheden nieuwbouwprojecten zullen de komende 3 tot 5 jaar enorm minder zijn.... gevolg: krapte op de huizenmarkt en stijgende huizenprijzen..

Daarbij al die absurde subsidies oa aan zogenaamde milieu organisaties afschaffen. Waar ook een hoop geld te behalen valt is de hypotheekrente aftrek. Ik zou niet gelijk dat hele systeem omdat bijna heel Nederland zijn huis heeft gekocht op die regeling. Ik zou het afschaffen maar dan alleen voor huizeneigenaren met een huis boven de 400K

En over die probleemwijken. Daar kan je geld in blijven pompen. Ik zou zeggen platgooien die wijken en nieuwbouw huizen neerzetten!

Als je de hypotheekrente nu gaat afschaffen, kan je de gevolgen niet overzien... 2/3 van de Nederlandse bevolking kan de hypotheeklasten niet goed meer opbrengen... en DAN heb je pas een crisis 8P

En die probleemwijken?? gewoon opknappen, en veeeeel camerabewaking instellen/plaatsen. In Gouda is dit succesvol geweest...

Probleemwijken plat gooien en nieuwbouw neerzetten heeft geen nut.
Het zijn probleemwijken omdat er kut mensen wonen. Die kut mensen moeten ook weer nieuwe woningen aangeboden krijgen.
Ws blijft 90% gewoon in dezelfde wijk zitten 8P alleen dan in nieuwere huizen.

Enige wat je daar mee op schiet is dat er werk in de bouw wordt gecreëerd.
Inderdaad...water naar de zee dragen....{!

Ik zelf heb nog niet echt last van de crisis maar hier op het werk hebben we wel wat obstakels door de crisis. Wij doen zaken met grote verzekeraars en het gaat zo goed met de sites die we hebben draaien dat de grote verzekeraars ons de provisie / vergoeding niet (direct) wilt uitbetalen. Dat is eigenlijk wel bizar je word als het ware gewoon kapot gemaakt door externe partijnen die jouw geld schuldig zijn :X

Tjah en de oplossing, ik kan het niet onderbouwen maar heb het gevoel dat hoe meer geld ze er tegen aan smijten in Den Haag hoe erger het allemaal word. Ene kant denk ik tja kut maar er zal gewoon bloed moeten vloeien en de sterkste blijven over. Als je ergens geld toevoegd moet je het ergens anders ook weghalen, ik denk dat je de economie om kan laten buigen de goede richting in, dit moet zichzelf genezen.

Ik denk dat het tijd wordt dat Nederland zijn soldaten terughaalt. Verder moet er lekker veel werkgelegenheid gecreeerd worden. Die dijken moeten allemaal opgehoogd worden. Ik vind dat ze mensen iig moeten verplichten een baan te nemen die onder hun niveau ligt, het gaat er om dat men werkt

het geld dat bespaard wordt met het niet bezig zijn met oorlog kan in andere dingen worden gestoken. als een militair terug is in Nederland is ie toch niet werkloos?

Mensen die onder hun niveau moeten gaan werken zorgen volgens jouw ook voor afname in werkloosheid? Volgens mij versterkt dit het probleem alleen maar, omdat laaggeschoolden dan helemaal niet meer aan de bak komen.

En hoe je in hemelsnaam bij die dijken komt :D. Bestaat het VMBO examenonderwerp dit jaar uit de watersnood ofzo?

Hij heeft een punt :P
Echter zouden ze ook mensen uit de bouw ofzo daarvoor kunnen gebruiken.
1 ding is duidelijk, stop met kansloos geld verspillen als lompe kunst voor miljoenen, gekleurde lantaarnpalen langs de snelweg en de oorlog in Afghanistan.

Daar gaat het toch ff niet om :D.

Ik zelf merk het ook heel goed op m'n werk, veel minder te doen en klanten zijn veel voorzichtiger bij geld uitgeven.

Maar ik denk dat het vanzelf wel recht-getrokken gaat worden weer. Dat plan van Wilders slaat inderdaad nergens op, dat geld zal veelal gebruikt worden voor de kroeg en ik denk niet dat we daar op zitten te wachten.

Edit: Robert was eerder.

Nederland moet inderdaad ook gaan bezuinigen er gaat naar mijn idee te veel geld naar onbelangrijke dingen.

.
Los van het feit dat zoiets met een subjectieve grens echt niet denkbaar is, zal dit het vestigingsklimaat in Nederland voor de rijkeren nog minder aantrekkelijk maken. =uitstroom geld, uitstroom ondernemers.

Verder wil ik, hoewel het een filmpje op dumpert is, iedereen aanraden dit even te kijken:
crisis of credit
Opzich leerzaam voor iedereen die wel een beetje weet hoe het zit maar niet precies. In jip en janneke taal zet het filmpje e.e.a. even op een rij.

Ik denk dat men vooral veel op Defensie moet bezuinigen. Ik weet overigens niet of Afghanistan in verhouding zoveel kost, maar bijvoorbeeld die joint strike fighter kwestie, dat vind ik onzinnig. Verder denk ik dat er gewoon twee jaar met de billen geknepen moet worden en dan trekt het vanzelf wel bij. Ik denk dat het beleid van de monstereconomien veel uithaalt op de wereldwijde crisis. Overigens ben ik van mening dat je nooit op ontwikkelingshulp mag bezuinigen. Dat is veel meer een ethische kwestie en ik vind dat je die niet mag laten schieten omdat je hier de werkloosheid tegen wilt gaan.

Maar goed, zo gek veel weet ik er ook niet vanaf.

Even reageren op wat jullie zeggen van het plan van Wilders
jullie zeggen dat het niet werkt omdat mensen die 400 euro uitgeven in de kroeg, maar is dat erg dan? dan krijgt de kroegeigenaar veel geld, die koopt een tv, een auto, een nieuwe keuken etc etc. Op die manier creeert hij weer werk voor bijvoorbeeld philips, opel, en een keukenfabrikant. Zo stimuleer je wel een economie. En het punt van bijvoorbeeld bruggen bouwen etc (infrastructuur verbeteren) is dat het voor de lange termijn is. Het is zeker een goed idee maar je hebt ook een plan nodig wat onmiddelijk gaat werken, namelijk tijdelijk belastingvoordeel of zoals wilders zegt 400 euro kado geven. Dus een combinatie van de infrastructuur verbeteren voor de lange termijn en een ander plan voor de korte termijn (bv Wilders) zou in mijn ogen een goede oplossing kunnen zijn.
ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Wat een reacties hier zeg :D.

Ik als student merk weinig van de crisis, bij mijn bijbaan is het ongeveer net zo druk als voorgaande jaren (distributiecentrum van een grote supermarktketen). Even terugkomend op Haagze Sf2; als Wilders spreekt over vraaguitval en mensen 400 euro wil geven, wat is er dan precies een ''goed'' punt aan het geld op de bank zetten (dit bedoel ik m.b.t. de vraaguitval en niet de liquiditeitspositie van de banken).
*Bush heeft ietrs soortgelijks gedaan tijdens zijn bewind, het gevolg wad dat mensen de 300? dollar gebruikten om hun (creditcard)schulden af te lossen.
Het plan om de hypotheekrente af te schaffen is in mijn ogen een goed idee, echter moet het wel gedeeltelijk zijn en niet voor alle huizenbezitters. Laatst was er een voorstel dat alleen de aftrek van huizen boven de 1 miljoen zou worden afgeschaft terwijl dat in Nederland slechts om 25000 huishoudens gaat. In mijn ogen zou het beter zijn om de grens rond de 3.5/4 ton te leggen, de mensen die zich duurdere huizen kunnen veroorloven verdienen meestal een redelijke boterham en kunnen best wat missen.
De plannen voor weg- en waterbouw zijn allemaal leuk en aardig maar meestal zijn dit relatief kostbare projecten en mijns inziens kijkt men(de politiek en de burgers) te weinig naar de kosten voor de lange termijn. Er zijn al miljarden uitgetrokken om de banken en verzekeraars te steunen, als er nu nog dure projecten bijkomen wordt het een dure grap voor ons als wij moeten gaan werken aangezien de staatsschuld dan aanzienlijk is opgelopen en daar gewoon rente overr betaald moet worden, geld dat je anders had kunnen investeren.

De echte oplossing heb ik niet, ik denk dat er gekeken moet worden naar zaken die structureel effect hebben i.v.m. korte-termijn paniekprojecten.

Ik denk dat men vooral veel op Defensie moet bezuinigen. Ik weet overigens niet of Afghanistan in verhouding zoveel kost, maar bijvoorbeeld die joint strike fighter kwestie, dat vind ik onzinnig. Verder denk ik dat er gewoon twee jaar met de billen geknepen moet worden en dan trekt het vanzelf wel bij. Ik denk dat het beleid van de monstereconomien veel uithaalt op de wereldwijde crisis. Overigens ben ik van mening dat je nooit op ontwikkelingshulp mag bezuinigen. Dat is veel meer een ethische kwestie en ik vind dat je die niet mag laten schieten omdat je hier de werkloosheid tegen wilt gaan.

Maar goed, zo gek veel weet ik er ook niet vanaf.

Ontwikkelingshulp kan ook dichter bij huis worden geboden. Ik ben het op politiek vlak niet vaak met Haagse eens, maar wat hij over die voedselbanken zegt, daar ben ik het wel mee eens. Te belachelijk voor woorden dat er miljoenen/miljarden naar derde wereld landen gaan, terwijl sommige groepen in Nederland de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen.

Wat een reacties hier zeg :D.
In mijn ogen zou het beter zijn om de grens rond de 3.5/4 ton te leggen, de mensen die zich duurdere huizen kunnen veroorloven verdienen meestal een redelijke boterham en kunnen best wat missen.
.

Hier moet ik even op reageren. De mensen die dure huizen hebben, die betalen al veel meer belasting dan mensen die minder verdienen. Het gaat hier om relatieve bedragen, het is logisch dat ze absoluut meer betalen. Het progresieve belastingstelsel is hier debet aan.
Waarom zou je mensen die dus al een groter percentage(!) van hun inkomen af moeten staan, dan nog eens meer willen laten betalen? Hoewel het wel zo is, dat die mensen het kunnen "missen", is dat natuurlijk niet goed voor het vestigingsklimaat. Eventuele extra belastingopbrengsten door dergelijke maatregelen worden altijd deels teniet gedaan door kapitaalvlucht naar het buitenland. Hetzij verhuizen, hetzij geld over de grens stallen.

Back