Drukveer

bacardiboy

New Member
We hebben een aerox 70cc wat netjes rijd.Trekt goed op en mooi in 1 lijn door naar zn top !

Stel dat ik nu opzettelijk een hele strakke drukveer erin zet ! wat gebeurd er dan met het rijgedrag ?
En stel dat ik ook eens op die goede setup opzettelijk een heel slappe drukveer zet ! Wat gebeurd er dan ?

Aerox gaat nu bvb 100km/h max ! En trekt mooi in 1 lijn door dus alles is goed afgesteld.Stel je doet bovenstaande !
Iemand wat dit weet ,kan uitleggen ?
 
Advertisement - register to remove this

We hebben een aerox 70cc wat netjes rijd.Trekt goed op en mooi in 1 lijn door naar zn top !

Stel dat ik nu opzettelijk een hele strakke drukveer erin zet ! wat gebeurd er dan met het rijgedrag ?
En stel dat ik ook eens op die goede setup opzettelijk een heel slappe drukveer zet ! Wat gebeurd er dan ?

Aerox gaat nu bvb 100km/h max ! En trekt mooi in 1 lijn door dus alles is goed afgesteld.Stel je doet bovenstaande !
Iemand wat dit weet ,kan uitleggen ?
Met een te strakke drukveer gaat de snaar te langzaam naar beneden in de poellie. Dus je blijft langer in een lage versnelling meer toeren dus. Slappere drukveer zorgt ervoor dat de snaar te snel naar beneden gaat in de poellie. De scooter gaat te snel in een hoge versnelling minder toeren. Hierop moet je je rollen aanpassen. Je kunt natuurlijk een strakke drukveer erin doen en zware rollen. Lekker makkelijk. Alleen moet je niet een te strakke drukveer hebben. Een drukveer duwt namelijk tegen de snaar wat zorgt voor frictie. Een sterke drukveer heeft dus meer frictie en dus meer pk verlies (lagere top). Ook moet je geen te slappe drukveer hebben dan slipt de snaar.
 
Te Slap:
-snaar slip
-de vario wil te snel hoog waardoor de motor niet de trekkende vermogen heeft om zo efficiënt mogelijk op te trekken. Dus langsamer optrekken.

Te strak:
-Vermogen verlies, de energie die het extra kost om alles wat hij te strak is in te drukken gaat verloren.
- hij kan zelfs zo strak zijn dat je motor niet eens top het maximale indrukt dat kost dan topsnelheid.
 
Met een te strakke drukveer gaat de snaar te langzaam naar beneden in de poellie. Dus je blijft langer in een lage versnelling meer toeren dus. Slappere drukveer zorgt ervoor dat de snaar te snel naar beneden gaat in de poellie. De scooter gaat te snel in een hoge versnelling minder toeren. Hierop moet je je rollen aanpassen. Je kunt natuurlijk een strakke drukveer erin doen en zware rollen. Lekker makkelijk. Alleen moet je niet een te strakke drukveer hebben. Een drukveer duwt namelijk tegen de snaar wat zorgt voor frictie. Een sterke drukveer heeft dus meer frictie en dus meer pk verlies (lagere top). Ook moet je geen te slappe drukveer hebben dan slipt de snaar.
ik begrijp het al een beetje meer maar nog niet volledig ..stel dat ik wil dat de aerox wheelies trekt ! BVb bij vertrek of lage snelheid !topsnelheid verlies maakt niet uit.
Wat voor een drukveer zou ik dan best zetten onder mijn huidige setup ?
 
Dan heb je dus je auto wheelies, krijg je gratis en voor niks een hoge top snelheid bij!
Post automatically merged:

Eigenlijk moet je het zo zien,

Alles wat je monteert/aanpast qua verbranding bepaal jij(krukas cilinder ontsteking uitlaat carburateur etc etc).
De juiste afstelling die bepaal je niet, die moet je opzoeken, dit kan tot in details.
Dan is dat je vermogen, en die wil je met zo min mogelijk verlies vertalen via je vario aandrijving naar je achterwiel.
Ook hier bepaal je welke vario welke koppeling welke vertanding etc je monteert, maar dan is het aan jou om de juiste afstelling op te zoeken! Dan bepaal je niks meer.

Dingen zoals ontstekings moment, squish, dikte membraam plaatjes, kan je wel iets bepalen op het karakter van je motor/powerband maar ik probeer te zeggen dat je met afstellen meer dienend bent dan bepalend.
 
Last edited:
Er is maar 1 transmissie afstelling die het het beste doet,
en dat is de juiste afstelling.
Het is niet zo dat een te sterke drukveer sneller op trekt , dat zit tussen de oren door het geluid van hogere toeren.
Wat je wel kunt verbeteren is een achterpoulie met rechte spiebaan monteren zodat de dip van de knik in de standaard spiebaan weg is,
waar door de scooter in 1 keer zonder die dip naar de top rijd.
 
Een sterkere drukveer kan wel, alleen verlies je wel vermogen en top snelheid.. Een TE sterkere drukveer is over het algemeen niet goed voor de gehele setup.

Regel is dat je een zo slap mogelijke drukveer moet monteren.. Is je standaard te slap, ga je een stapje hoger zitten.
Al houd dit wel in dat je je rollen dan even opnieuw moet afstellen.. Kan zijn dat ze dan ietsjes zwaarder moeten.
 
Back
Top