Rawwben

New Member
Goedendag allemaal,
Als amateur sleutelaar voor de hobby een klusscooter gekregen van mijn zwager.
Probleem is als volgt.
Scooter startte eerst niet met elektrische start, vervolgens enkel kick (in die tijd viel hij ook uit tijdens het rijden) en daarna startte hij helemaal niet meer.
Vanaf dat moment kreeg ik hem.
Nu zelf de bougie en accu vervangen en daarmee start hij met kicken (af en toe moeilijk) weer.

Echter gebeurd er nog een (voor mij) vreemde combinatie.
Hij lijkt stationair vrij laag in toeren te lopen en de benzine ruikt deels onverbrand.
Bij het aanzetten van het groot licht zakken de toeren tot het niveau dat de scooter uitvalt. Bij dimlicht (die het niet doet op de sidelight na) blijft de scooter de helft van de tijd wel aan bij stationair draaien.
De led verlichting zie je ook haperen op het moment dat hij laag in de toeren lijkt te draaien.

Een stelschroef zoals ik die van vroeger ken zit nu op deze directe injectie.
Zou dit dan een kleppenafstelling probleem zijn of wellicht de Lambdasonde in combinatie met het feit dat het dimlicht gewoon stuk is? (Groot licht doet het wel, maar dan valt hij dus uit (zelfde main beam)).

De rijervaring is dat hij in het begin de ene keer zo wegrijd na het kicken en 1/2x en de andere keer na moeilijk starten lijkt te verzuipen maar als hij eenmaal loopt je ook prima op de max van 35 kph kan rijden zonder dat hij stottert.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet want zou hem graag stationair kunnen laten draaien en dat het dimlicht weer juist werkt.

P.s. stuurkappen er ook af gehad en daar zie ik geen bijzonderheden.
Brandstofslang niet verstopt
Luchtfilter helemaal schoon
Bougie vervangen (origineel)
Accu vervangen (origineel)
 
Advertisement - register to remove this

Als de scooter heel laag in toeren draait bij stationair en je doet het licht aan, gaan de spoelen op je vliegwiel meer weerstand bieden omdat zij meer stroom moeten leveren.
Dus het is normaal dat de scooter dan nog lager in toeren gaat draaien en uitvalt.

Is deze scooter een echte injectie of een Euro4 met een elektrisch gestuurde carburateur?

Wel zou ik voor de zekerheid even de accuspanning meten en controleren of de spanning oploopt bij wat gas geven dit omdat er ook problemen zijn met de verlichting.
Het kan ook zijn dat het dimlichtlampje/gloeispiraaltje gewoon defect is, dus dit lampje even meten of controleren of er uberhaupt spanning staat op de draad van het dimlicht in je koplamp.

Als deze scooter langere tijd heeft stilgestaan is het aan te raden om de oude benzine uit de tank te halen en te vullen met verse benzine dit omdat de moderne benzines met ethanol toevoeging sneller vergaat en water aantrekt.
Indien het een elektrisch gestuurde carburateur betreft ook deze schoonmaken en de klepspeling controleren en indien nodig bijstellen.
 
Check en mbt je vraag euro4 of echte injectie.
Dit staat online over deze scooter: ‘Motor, GY6 139QMB 50cc EFI Euro 4 (injectie)’ volgens het bedrijf DJJD een zelf ontworpen injectie.
Scooter heeft een maand of 2/3 stilgestaan met een laagje benzine, die al vervangen.

Spanningen ga ik checken en zodra het kan de compressie

Thanks beide
 
Back
Top