contactslot typhoon

jayvanveen

Member
beste, heeft er hier iemand veeeel verstand van contactsloten, heb al eerder een post gemaakt maar deze wil ik meer richten op het contactslot van mn scooter (typhoon), ik heb het contactslot met sleutel erin uit het stuur. en nu zit er dan nog een ijzer ding in die het op stuur slot draait etc. ik vroeg me dus af hoe ik dit moet maken/oplossen zodat het contactslot gedeelte waar de sleutel in gaat, blijft zitten in dat ijzeren stuk. ook vroeg ik me af hoe het onderdeel heet wat aan de achterkant zit waardoor de elektrische start werkt. alvast bedankt mvg
ps heb ook een bijlage erbij gedaan voor misschien wat meer duidelijkheid
 

Attachments

  • F11F563A-15CD-46D9-BFA7-75CFE9DF32C5.jpeg
    F11F563A-15CD-46D9-BFA7-75CFE9DF32C5.jpeg
    145.3 KB · Views: 19
Advertisement - register to remove this

Sleutel stevig in de cilinder drukken en draaien in de inkeping van het omhulsel, vervolgens borgklem plaatsen zodat deze blijft zitten. Achterzijde heeft geen stekkers maar een aantal pennen voor de aansluiting.

Druk je de sleutel met cilinder niet ver genoeg er in (omhulsel van het slot en niet slot opening bij het stuur), dan blijft er niets klemmen of vastzitten.

Op YT staan een paar filmpjes die dit goed uitleggen.
 
Sleutel stevig in de cilinder drukken en draaien in de inkeping van het omhulsel, vervolgens borgklem plaatsen zodat deze blijft zitten. Achterzijde heeft geen stekkers maar een aantal pennen voor de aansluiting.

Druk je de sleutel met cilinder niet ver genoeg er in (omhulsel van het slot en niet slot opening bij het stuur), dan blijft er niets klemmen of vastzitten.

Op YT staan een paar filmpjes die dit goed uitleggen.
ja hoe heten die pennen voor aansluiting, dan kan ik dat bestellen. en ja heb wel hard gedrukt maar denk dat jij heel erg hard bedoeld, met of zonder sleutel t beste?

ik zie wel een video op youtube van een zip, alleen heeft die een open gedeelte boven waar dan een ijzeren stukje ingaat, en mijn typhoon heeft dat niet.
 
Weet je van welk bouwjaar? Dan kan ik voor je zoeken op een handleiding die de instructie geeft over het hoe of wat, en eventueel gerichter zoeken op internet naar een video.

Ik kan op afstand niet oordelen hoeveel kracht je moet zetten en wie weet mist er iets, of is er wellicht iets beschadigd waardoor het niet een kwestie is van aandrukken.
 
Weet je van welk bouwjaar? Dan kan ik voor je zoeken op een handleiding die de instructie geeft over het hoe of wat, en eventueel gerichter zoeken op internet naar een video.

Ik kan op afstand niet oordelen hoeveel kracht je moet zetten en wie weet mist er iets, of is er wellicht iets beschadigd waardoor het niet een kwestie is van aandrukken.
ja het bouwjaar is een lastig geval, carter/blok is een oude dus 1997 of lager maar de scooter zelf 2005 als ik zo op het kentekenkaartje kijk.

heb je een handleiding online? want als dat zo is zou ik graag een link krijgen aangezien ik ook de voorrem moet gaan fixen en daar niet zoveel van snap dat systeem.

letterlijk het enigste wat nu in de omhulsel zit is iets ijzers wat tegen het stuur aan zit en hij gaat ook op stuur slot soms, miss helpt de foto nog eens. als je in dat rondje kijkt dat is het enigste
 

Attachments

  • BF406FCB-1D5E-4154-8BAD-73FAB6C406BF.jpeg
    BF406FCB-1D5E-4154-8BAD-73FAB6C406BF.jpeg
    145.3 KB · Views: 14
Door de foto's kun je zien welk onderdeel waar komt en wat het is (ook de exacte namen); zie bijvoorbeeld een van mijn verslagen in mijn onderschrift (zitten manuals bij), dan krijg je de indruk wat er in staat en of je daar iets mee kunt. Ik weet dat er ook E-Learn programma's bestaan, maar weet niet of dit er ook voor scooters is en ken het alleen maar van auto's, maar dan gaat men echt stapje voor stapje uitleg geven.

Ik denk dat als je goed zoekt op het internet, je ook wel een gratis versie kunt vinden.

PS: Een video maken kan enorm helpen; laat zien wat los is, wat je in handen hebt, hoe je het probeert en etc. Zorg voor goed licht zodat het lekker helder is bij het zien van de video.
 
Door de foto's kun je zien welk onderdeel waar komt en wat het is (ook de exacte namen); zie bijvoorbeeld een van mijn verslagen in mijn onderschrift (zitten manuals bij), dan krijg je de indruk wat er in staat en of je daar iets mee kunt. Ik weet dat er ook E-Learn programma's bestaan, maar weet niet of dit er ook voor scooters is en ken het alleen maar van auto's, maar dan gaat men echt stapje voor stapje uitleg geven.

Ik denk dat als je goed zoekt op het internet, je ook wel een gratis versie kunt vinden.

PS: Een video maken kan enorm helpen; laat zien wat los is, wat je in handen hebt, hoe je het probeert en etc. Zorg voor goed licht zodat het lekker helder is bij het zien van de video.
ja ik heb het nu voor me en ik zie niet echt specifieke namen, alleen ja gw hoe het slot in elkaar zit.
 

Attachments

  • Screenshot 2023-05-22 215810.png
    Screenshot 2023-05-22 215810.png
    169.8 KB · Views: 12
Maar met deze foto kun je al controleren of je alle onderdelen hebt (en de namen staan erbij) en je ziet de volgorde van hoe het in elkaar zit. Je zou dus deze volgorde kunnen hanteren en dan goed kijken of je iets van pennen of wat dan ook ziet hoe je het vast "klikt" in de huls op het stuur. Als je nu verder zoekt met deze namen en jouw brommer dan kom je vast wel weer een stukje info tegen op internet. Ik weet wel 100% zeker dat er al iemand op internet is geweest met deze zelfde vraag en waar een uitleg bij staat. Maar je moet wel even zoeken wellicht en dat gaan anderen niet blindelings voor je doen.

PS: Nogmaals, probeer een video te maken zodat mensen kunnen meekijken; helpt enorm. Het is ook leuk omdat je echt wel een mooi en leerzaam project hebt te gaan. Hier ga je veel plezier aan beleven met een beetje geduld.
 
Maar met deze foto kun je al controleren of je alle onderdelen hebt (en de namen staan erbij) en je ziet de volgorde van hoe het in elkaar zit. Je zou dus deze volgorde kunnen hanteren en dan goed kijken of je iets van pennen of wat dan ook ziet hoe je het vast "klikt" in de huls op het stuur. Als je nu verder zoekt met deze namen en jouw brommer dan kom je vast wel weer een stukje info tegen op internet. Ik weet wel 100% zeker dat er al iemand op internet is geweest met deze zelfde vraag en waar een uitleg bij staat. Maar je moet wel even zoeken wellicht en dat gaan anderen niet blindelings voor je doen.

PS: Nogmaals, probeer een video te maken zodat mensen kunnen meekijken; helpt enorm.
Ja ik heb nu een site gevonden waar alles opstaat met plaatjes, ik mis een ding en dat is een lock spring plate ofz 70 cent en dan nog het elektrische aan de achterkant, maar er staat dus nergens bij hoe je het in elkaar zet dat is een beetje het vervelende. en ik kan deze dingen niet in nederland kopen vlg mij
 
Kijk, dat is super om te horen! De lockspring is dus gewoon de borgveer waardoor het niet vast bleef zitten ;) Probeer nu eerst de borveer te regelen, dat is spotgoedkoop en van belang, anders is de rest weggegooid geld.

Borgveren zijn er in 100 maten te vinden in Nl en anders kun je deze zelfs maken vanuit 1 die net iets ruimer is (kwestie van buigen en stukje afknippen), je zou het zelfs kunnen maken vanuit een paperclip ;)

Het in elkaar zetten komt wel goed, daarvoor gebruiken we het filmpje die je "gaat" maken, dan kunnen we beter zien wat je probeert en uitleggen wat er eventueel anders moet. Wees niet bang, je moet het zien als lego... Kwestie van even kijken en voorzichtig testen hoe het past allemaal. Dus het zijn bouwsteentjes die in elkaar passen.


PS: Als jij inzet toont, dan haal ik morgen ook een slot uit een scooter tot onderdeeltjes en film het voor je.
 
Last edited:
Kijk, dat is super om te horen! De lockspring is dus gewoon de borgveer waardoor het niet vast bleef zitten ;) Probeer nu eerst de borveer te regelen, dat is spotgoedkoop en van belang, anders is de rest weggegooid geld.

Borgveren zijn er in 100 maten te vinden in Nl en anders kun je deze zelfs maken vanuit 1 die net iets ruimer is (kwestie van buigen en stukje afknippen), je zou het zelfs kunnen maken vanuit een paperclip ;)

Het in elkaar zetten komt wel goed, daarvoor gebruiken we het filmpje die je "gaat" maken, dan kunnen we beter zien wat je probeert en uitleggen wat er eventueel anders moet. Wees niet bang, je moet het zien als lego... Kwestie van even kijken en voorzichtig testen hoe het past allemaal. Dus het zijn bouwsteentjes die in elkaar passen.


PS: Als jij inzet toont, dan haal ik morgen ook een slot uit een scooter tot onderdeeltjes en film het voor je.
Ja ik vind het wel interessant om het allemaal stukje voor stukje te leren. maar ik zoek dus noe een borgveer op en krijg dan niet op zandri of k parts zo'n "plaatje" te zien zoals die uitziet bij de manual en dan krijg ik al meteen een error hahah. en er zelf al een maken lijkt me ook een hele klus.
ik ga sowieso een video maken als ik de spullen uiteindelijk heb.
met het slot voelt het gewoon alsof die "Lock body" niet in het "Lock block" klikt. denk dat dan komt door de borgveer die er niet in zit.

ps is het trouwens de bedoeling dat het lock block eruit komt? want bij mij gebeurd dat niet zomaar.
 
Borgveer Kijk en vergelijk... Als je nu al geen veer/plaatje kunt vinden dan gaat het lastig worden allemaal. Je ziet dus ook het plaatje wat je zoekt en met een type nummer kun je verder zoeken. Ik heb hem al gevonden.
 
Last edited:
Back
Top