Constructiesnelheid vs scooters

Llewella

Well-Known Member
Ik heb hier echt de ballen verstand van hoor, maar klopt het dat letterlijk iedere scooter, al zijn ze volledig begrenst nog te hard gaat volgens de rollenbank?

Wat houd constructiesnelheid in?
De standaard 45 km/h of wat mij logischer lijkt, de snelheid waar ze op gemaakt zijn?

Ik heb net mijn nrg volledig laten begrenzen en hij is volledig standaard en hij loopt nog 70, dat is echt om gek van te worden!
Is het mogenlijk dat ie nog 70 loopt met begrenzers en standaard onderdelen?

Ik heb zitten denken om langs het politiebureau te gaan om de scoot nog eens door te laten meten, maar weet niet of het nu zo slim is nu ik weet dat ie alsnog 70 rijdt.

Ik wordt hier volledig gefrustreerd van, hoe kan ik veilig door de rollenbank heen?
 
Advertisement - register to remove this

Nee, standaard hoort hij niet te hard te lopen. Een nieuwe scooter loopt bv netjes 50 op de teller, en gaat volgens de rollerbank niet te hard. Wat je kan vragen aan je dealer is een dikkere varioring monteren om te zorgen dat de topsnelheid omlaag gaat. Daarna kan je eventueel langs het bureau voor een controle?
 
Het leek me al stug.

De dealer waar de scoot vandaan komt is er jaren geleden mee opgehouden.

De zaak waar ik hem nu heb gebracht beweert dat ie niet meer afgevoerd kan worden (erkende rijhandel!).

Maar dat van die dikkere varioring zal ik onthouden.
 
Meer afvoeren kan altijd, door een grotere prop (kleinere doorlaat dus) in de uitlaat, of een dikkere varioring inderdaad.
Maar het lijkt me stug dat hij volledig standaard is en toch 70 rijdt, want zo wordt geen een scooter geleverd.
 
Ik zou eht in een winkel laten doen ipv het politiebureau het zijn echt naaiers. Een vriend van me liet hem ook bij het politieburau testen hij liep te hard. Volgende dag stonden ze in zijn straat toen hij wegreed moest ie op de rollebank en boete. Ze hadden dus snel zijn nummerplaat opgeschreven en hem opgewacht.
 
MrSlick said:
Meer afvoeren kan altijd, door een grotere prop (kleinere doorlaat dus) in de uitlaat, of een dikkere varioring inderdaad.
Maar het lijkt me stug dat hij volledig standaard is en toch 70 rijdt, want zo wordt geen een scooter geleverd.

Dat weet ik, dat weet jij, dat weet de politie denk ook, maar de erkende rijwielhandelaar kennelijk niet.

Overigens werd de scooter wel zonder prop geleverd nieuw, maar dat is een ander verhaal.
 
Llewella said:
Dat weet ik, dat weet jij, dat weet de politie denk ook, maar de erkende rijwielhandelaar kennelijk niet.

Overigens werd de scooter wel zonder prop geleverd nieuw, maar dat is een ander verhaal.

Geleverd kan wel, maar zo is die niet ingevoerd/goedgekeurd. Hij heeft zijn typegoedkeuring gekregen met prop etc om de max. toegestaande snelheid niet te overschrijden.
 
De wettelijk toegestane constructiesnelheid in Nederland is 45km/u.
De maximaal te rijden snelheid is 40km/u buiten de beboude kom.

De scooter zal rond de 70 kunnen lopen als hij in Italië of wherever uit de fabriek rolt. Bij invoering in Nederland worden de uitlaat en de transmissie begrenst om aan de 45km/u te voldoen.

Hoe nauwer je de uitlaat maakt door middel van "een prop" hoe minder kracht (en hoe minder efficient) de monder heeft. Omdat je wel nog enigzins weg moet komen bij een stoplicht wordt de prop niet zo nauw mogelijk gemaakt, maar worden de laatste kilometers begrenst door een varioring.

Met alleen een hele dikke varioring draai je alleen maar overtoeren, omdat je motor "aan het eind van je transmissie" nog vermogen over heeft.
Met alleen een hele nauwe uitlaatprop accelereer je nauwelijks.

Erwin280 said:
Ik zou eht in een winkel laten doen ipv het politiebureau het zijn echt naaiers. Een vriend van me liet hem ook bij het politieburau testen hij liep te hard. Volgende dag stonden ze in zijn straat toen hij wegreed moest ie op de rollebank en boete. Ze hadden dus snel zijn nummerplaat opgeschreven en hem opgewacht.
Geef de politie eens ongelijk.
Die vriend wist na die run dat zn scooter te hard liep, en ging er de dag erna tpch de openbare weg mee op. Eigen schuld.
 
Last edited:
De mijne liep 60 met alle begrenzers maar 70 heb ik nog niet gehoort. En misschien krijg je helemaal geen boete met die nieuwe max van 0,8 kw. Ik zou hem gewoon ff op een bank laten zetten in een scooterwinkel. Dat kost bijna niks.
 
Erwin280 said:
De mijne liep 60 met alle begrenzers maar 70 heb ik nog niet gehoort. En misschien krijg je helemaal geen boete met die nieuwe max van 0,8 kw. Ik zou hem gewoon ff op een bank laten zetten in een scooterwinkel. Dat kost bijna niks.

Moeten ze wel een rollerbank hebben, en geen testbank
 
ja das waar. Misschien kan je toch naar de politie en dan je plaatje eraf hale voor de zekerheid. Bij politie laten testen is toch gratis.
 
Erwin280 said:
ja das waar. Misschien kan je toch naar de politie en dan je plaatje eraf hale voor de zekerheid. Bij politie laten testen is toch gratis.
Dat zou ik zeker niet doen. Krijg je een boete omdat je geen plaatje hebt. Als je toch volgens de wet wil rijden wat maakt het dan uit? Rijd je volgens hun goed mooizo, zoniet moet je hem dus verder afvoeren.
 
Back
Top