This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Compressie verhouding speed kop mina

SpeedPunk

*Speedpunk*Tuning*SPT*
Ik heb dus mij laten vertellen dat een speed kop van minarelli
een compressie verhouding geeft van 17:1, terwijl 15:1 op de rand van detonatie is (uitgaande van 95 of 98 ),
dus heb ik de kop uitgedraaid naar 5cc inhoud zodat hij binnen de normen valt.
Nu heb ik hier in de buurt een jongen die gewoon met ze org kop rijd op 98 met dus een te hoge compressie.(rijd nu al zo'n 60/70km zo)
Ik zou hier graag wat info over willen, heeft deze jongen gewoon geluk dat ie nog rijd of was het uitdraaien toch niet nodig ?
alvast bedankt....
 
Meningen verschillen hier over. Ik ga het niet doen denk ik. Joost van 3br heeft het ook niet gedaan en de mannen van RsB doen het wel.
 
17:1 klopt niet. Hij staat standaard op 15,8:1.

Uit laten draaien naar 15:1 kun je doen, maakt volgens bepaalde mensen niks uit.
 
Volgens het boekje is de compressie verhouding 15,5:1.

Mijn kop is uitgedraaid (<15:1).

/Edit: Kan idd ook 15,8 zijn. Ik kan het boekje nergens vinden.
 
Originally posted by Sjoerd
17:1 klopt niet. Hij staat standaard op 15,8:1.

Uit laten draaien naar 15:1 kun je doen, maakt volgens bepaalde mensen niks uit.

Is het bij jou Speed gebeurd?

En zouden de tuners hem dan uitdraaien:
 
Last edited:
of het een probleem wordt hangt af van je vullingsgraad en die hangt van veel dingen af (belangrijkste zijn toch wel uitlaat en carb.)
 
oke kop niet uitgedraaid met 28mm mrd d-slide
hpi,pro race as en team pijp. is er kans dat deze kan
warmlopen/detoneren ??
of is deze kans minimaal ??
 
Die kans is aanwezig. Ik denk niet dat het minimaal is. Er zijn genoeg gevallen bekend van detonerende mina's met speed en een std. kopje.
 
Zijn er mensen die hier voorbeelden van hebben ?
Dus iemand die met speed @ mina met std kop detonatie hebben gehad en waardoor dit kwam ??
 
Zoek maar eens met de search zou ik zeggen. Er hebben genoeg voorbeelden van op het forum gestaan. Hoe het kwam, teveel compressie. Oplossing: kopje uitdraaien.
 
ik heb het een jaartje geleden gehad, dit kwam puur doordat ik met een mikuni 28mm reed, met een veels te kleine sproeier, en verkeerde naald etc... dit was toen nog met stnd kop...

later me kopje uitgedraaid, toen geen problemen meer gehad (wel overgegaan naar 28keihin pwk)

tijdje geleden weer eens een stnd kopje geprobeerd, en ook geen problemen...

een kopje licht uitdraaien heeft verder toch geen nadelige invloed, het vermogen neemt immers niet af..
 
Idd, je moet je squishband op de goede breedte houden (evt zetten), en in een verbrandingskamer zou ik sowieso nooit rechte vlakken gaan gebruiken, op band zelf na.
 
Een beetje tuner kijkt natuurlijk ook nog of de squishrand niet wat smaller kan en welke nadelen en voordelen dit zal op leveren. Verder sluit ik me deels bij plaatje 4 van marco aan
 
Ik heb trouwens bij 125cc racekopjes nog een ander profiel voor verbrandingskamers gezien.