Een onderwerp als dit valt altijd beter te begrijpen met ondersteuning van metingen. En dan geen vermogensmetingen, maar drukmetingen in het uitlaatkanaal.
Kijkende naar een aantal drukcurven van een 125cc racer met een poorten lay-out die sterk gelijkend is aan onze scooter cilindertjes, valt op dat er tot ongeveer 200 graden na BDP (verwar dit niet met openingsduur!) een onderdruk heerst. En onderdruk betekend flow, mits de doorgang vrij is.
Met dat in je achterhoofd is het redelijk aanneembaar dat ter hoogte van de spoelpoorten, wat dus onderin de uitlaatpoort is, een wat vrijere doorlaat gunstig uitpakt. De onderdruk in de uitlaat werkt mogelijk net iets langer door tot in de spoelers/ het carter, waardoor het membraan mogelijk iets langer openstaat (en dus meer mengsel door kan laten voor de volgende slag).
Als vervolgens de overdrukpiek netjes voor het sluiten van de uitlaatpoort binnen is heb je wat extra mengsel (=koppelwinst) gewonnen.
Hou er wel rekening mee dat een dergelijke beschouwing op 1 krukastoerental van toepassing is, als het toerental anders is verandert het complete drukverloop en kan zo'n geintje je kostbaar vermogen kosten.