This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

cilinder timing vragen



de powerband is erg belangrijk bij scooterraces , ik heb eens een cilinder te hoog getimed , toen liep die best goed , maar zodra je te laag in toeren kwam duurde het te lang voordat hij oppakte , dit was niet goed te krijgen en dus cilinder weggegooit.. maar nu heb ik cilinders die het over het hele gebeid goed doen , want als je gas geeft om de bocht weer uit te komen heb je echt wel te maken met een Powerband , de kunst is om de powerband zo te krijgen dat hij het meest bruikbaar is maar toch veel vermogen afgeeft..

bij sprinten hoef je alleen maar bij het begin weg te komen en dan knal je volgas door , dan is het anders ..

en voor op de weg vind ik het erg belangrijk dat je m niet te scherp zet want je moet ook rustig kunnen rijden en niet dat als je rustig aandoet dat ie vol loopt oid..
 

zoals je zelf al zegt je gebruikt hem optimaal, maar hij is erg smal!

en op een schakel is powerband ook belangrijk, maar deze hoeft dan met een korte bak bijv alweer minder breed te zijn etc... maar dat snap jij ook wel neem ik aan
 
ik zat nog ff te denken op school aan die blowdown, klopt het dat je blowdown bij een ovale cilinder wat groter moet zijn ivm weinig oppervlak aan de bovenkant van de poort?
 
volgens mij niet, het gaat om de timing, opp spoelpoorten(+vorm), compressie, en eventueel de breedte vd onderkant van je uitlaatpoort.
 
rs-ruud said:
ik zat nog ff te denken op school aan die blowdown, klopt het dat je blowdown bij een ovale cilinder wat groter moet zijn ivm weinig oppervlak aan de bovenkant van de poort?

Correct.

Wel eens een DuePlus (mina) opgemeten? Daar zit een uitlaattiming in die bruter is dan std. Evo, Speed en Manston.
Toch draait je met die DuePlus aanzienlijk lager in toeren dan met bovengenoemde cilindertjes.
 
dat verklaart dus ook gelijk idd waarom die due plus op rs std 1 van de ruigste cilinders is kwa uitlaatpoorttiming

danke sehr