CDI wisselen kleppen verkeerd?

Mees

New Member
Ik heb zelf een Zip snor, de varioring is eraf en de snor CDI is doorgezaagd. Nu had ik de doorgezaagde brom CDI van de Zip van mijn broer op mijn Zip gezet. Dit werkte goed maar het is zijn CDI dus ik had hem terug gezet op zijn scooter. Na 2 dagen startte zijn scooter niet meer. Bij het electrische starten was de scooter niet in staat de motor te laten draaien. De scooter is dus bij de scootermonteur geweest. Die heeft het gefixt en het kostte niks want het was iets kleins, nu zei hij iets over de kleppen die niet goed zitten als je de CDI verwisselt. Ik heb vrij weinig verstand over scooter, dus zou iemand hier mij wat over kunnen vertellen/uitleggen?

Bij voorbaat dank.
 
Advertisement - register to remove this

Kleppenstand heeft niks te maken met je CDI. Totaal anders. Lijkt me sterk dat de brommerboer je dat verteld heeft. Maar goed:

Een CDI is een elektronische ontsteking waarbij een condensator met een spanning van 300 à 400 volt wordt ontladen over de primaire wikkeling van de bobine en daardoor in het secundaire gedeelte een zeer sterke vonk opwekt.

Je kleppen zitten in je cilinderkop, deze regelen de verbranding, mengsel, en uitlaatgassen in combinatie met je nokkenas dmv je ontsteking en vliegwiel.

Waarschijnlijk heeft ie een kleine kortsluiting geconstateerd bij je CDI of vuil, bobinedraad half erop etc.. Als het je kleppen zijn geweest had je zeker moeten betalen om deze te laten stellen.
 
Last edited:
Back
Top