CDI begrenzer met afstandsbediening

Vincentvt123

New Member
Hoi,

Ik heb laatst een CDI met begrenzer gekocht voor mn Zip 4T2V maar ik vroeg me af hoe schadelijk het is om te rijden met de begrenzer aan. Ik heb er een van €60, is de dure eurobegrenzer echt veel beter??

Groet, Vincent.
 
Advertisement - register to remove this

Voor even maakt het niet uit, je moet er echter niet continue mee ingeschakeld rijden.
Het heeft ook geen nut om continue met de begrenzing aan te rijden.
Deze begrenzer verleggen de ontsteekcurve zodat de ontsteking pas plaats vindt ver na het hoogste dode punt van de zuiger.
De verbranding is dan niet optimaal met meer vervuiling van de motor tot gevolg.

Over het algemeen verleggen de goedkope begrenzer de ontsteekcurve continue, dus bij alle toerentallen.
De duurdere zullen pas ingrijpen op de ontsteekcurve bij het overschrijden van een bepaald ingesteld toerental.

Maar als deze goedkopere begrenzer goed werkt is er toch niks aan de hand.
 
Voor even maakt het niet uit, je moet er echter niet continue mee ingeschakeld rijden.
Het heeft ook geen nut om continue met de begrenzing aan te rijden.
Deze begrenzer verleggen de ontsteekcurve zodat de ontsteking pas plaats vindt ver na het hoogste dode punt van de zuiger.
De verbranding is dan niet optimaal met meer vervuiling van de motor tot gevolg.

Over het algemeen verleggen de goedkope begrenzer de ontsteekcurve continue, dus bij alle toerentallen.
De duurdere zullen pas ingrijpen op de ontsteekcurve bij het overschrijden van een bepaald ingesteld toerental.

Maar als deze goedkopere begrenzer goed werkt is er toch niks aan de hand.
Oke het werkt ook. Haalt een duurde begrenzer ook hogere topsnelheden? Want die van mij gaat niet zo snel.
 
Oke het werkt ook. Haalt een duurde begrenzer ook hogere topsnelheden? Want die van mij gaat niet zo snel.
Dat kun je zo niet zeggen, hiervoor moet je de specs naast elkaar leggen en met name de maximale toerentallen die de verschillende schakelbare begrenzers toelaten in hun onbegrensde stand.
Echter de fabrikanten en doosjesschuivers geven deze specs natuurlijk niet vrij, buiten dan misschien een kort tekstje waarin wordt vermeld dat de schakelbare cdi, in z'n onbegrensde stand, maximaal bijvoorbeeld 65 kmpu kan halen.
Dat wil dan ook niet zeggen dat jouw scooter die 65 kmpu gaat halen.
Als de scooter met een onbegrensde cdi maximaal zeg 60 rijdt, kan een schakelbare cdi er niet voor zorgen dat je 65 gaat halen als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Mijn setup:

Sproeier 80
6.1 gram rolletjes
CDI met A en B stand (€50)

Iedereen op youtube haalt met een soort gelijke setup topsnelheden tussen de 65 en 75 alleen hebben die mensen ook altijd een duurde CDI zoals een eurobegrenzer of een Ducati. Die van mij was maar €50 euro en word ook niet vaak gebruikt op brom scooters. M'n top is nu rond de 55 terwijl ik dat ook had met de orginele rolletjes. Beetje apart dus.
 
Bij die 4taktjes is het nogal naar die topsnelheid en zeer vertekenend. Hoe hard je je band oppompt heeft er namelijk ook al invloed op.

Mijn persoonlijke ervaring met ontgrensde CDI's op een 4takt is dat je makkelijk de 60 haalt en met platliggen en wind mee de 65 kan aantikken. 75 is mijns inziens een mythe.

Die van jou lijkt dus inderdaad een beetje te kort te komen. Check je v-snaar als die wat ouder is word die smaller en komt die niet meer zo hoog in de vario, dat kost je een paar km's op top. Pomp ook je banden eens goed hard op en probeer het dan nog eens.
 
Back
Top