This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

cartervolume aanpassen


Maar klopt het dat je uit dezelfde soort cilinder Ac meer vermogen kan halen als uit LC omdat deze minder weerstand heeft omdat deze geen waterpomp hoeft rond te gooien (ervan uitgaand dat deze niet electrisch is en dat de cilinder mooi op tempratuur blijft)
 
melf #50 said:
ik denk dat een lc juist minder weerstand heeft van de waterpomp dan de ac van de koelfan

Geeft beduidend minder weerstand idd . Ik meen ook dat er destijds racers zijn geweest die zelf een rijwind koelsysteem op hun scoot hadden gemaakt met een grote happer onder de onderkap , met het oog op minder weerstand en dus meer vermogen , ik kan et ook fout hebben hoor .
 
en bij piaggio moet je er ook even rekening mee houden dat het toerental van de pomp lager is dan die van de krukas omdat het tandwiel op de pomp groter is dan die van de krukas. de koelvin zit wel rechtstreeks op de krukas.

bij minarelli zit de pomp dus wel op de krukas en de koelvin ook.
 
Als het water eenmaal in beweging is dan kost het in beweging houden ervan weinig vermogen meer, het is een gesloten systeem.
Dat is bij AC uiteraard niet het geval.

Lijkt me vrij simpel en is toch wel algemeen bekend?
 
Om eventjes terug te komen op de carterdruk en het cartervolume.
Ik heb dus 2 cartersetjes op de bank gehad, een setje met veel carterdruk en relatief weinig cartervolume. En een setje met minder carterdruk en meer cartervolume. En hier zit dus duidelijk veel verschil in oppakken van toeren etc. Het gaat hier bij beide blokken om een speed 7 poorter en zelfde setup. Je ziet duidelijk verschil in de grafieken dat het blok met meer carterdruk veel constanter loopt en veel betere gas herneming heeft. In tegenstelling tot het andere blok had deze een lager vermogen, maar strakkere grafiek.

Ik ben van mening, dat je voor het "beste" carter gewoon moet kijken met wat je wilt. Het is niet 1, 2, 3 te zeggen dat is het beste. Je eigen specs zijn belangrijk
 
Wil je daar grafiekjes van posten? (eventuel pk/toeren waardes weg halen?)

En loopt dat blokje met een groter cartervolume dan niet veel strakker?
Je zegt een lager vermogen, maar een strakkere lijn? Is dit niet iets wat veel beter rijdt dan? En hoeveel lager was dat vermogen?

Bij mijn vorige blok was een deel van het membraan huis weg. (rotorende inlaat, nooit van gekomen). Dus ben ik met een membraan later gaan rijden, met een blokje van 1 cm eronder. Maar gasreactie was niet zo heel erg bijzonder (niet wat je verwacht van een kartcarb).

Ook bleef het vermogen een beetje weg naar mijn mening.

Toen ik mijn kartcarb + blokje wat daarbij hoort op een ander "normaal" blok monteerde, was de gasreactie een stuk feller/agressiever.
 
Last edited:

Daar zet ik mijn vraagtekens bij, die blokjes worden standaard immers ook niet gemaakt voor top prestaties dus of de carterdruk origineel ideaal is voor een 50cc? misschien dat iemand hier iets meer over kan zeggen...
 
DRD Rieju said:
Daar zet ik mijn vraagtekens bij, die blokjes worden standaard immers ook niet gemaakt voor top prestaties dus of de carterdruk origineel ideaal is voor een 50cc? misschien dat iemand hier iets meer over kan zeggen...

Zoals ik al zei zolang je er een mhr50 (dus geen team) onder legt is het altijd nadelig de cartervolume aan te passen uit eigen ervaring van ex-tuner die ik ken, die heeft aantal jaren geleden mee gedaan met scooterracers en is er nou mee gestopt. Deze wil mij nog wel eens helpen.
Maar hij heeft mij niks verteld over hier en daar iets weghalen en bijvoorbeeld bij de doderuimtes bij membraam weer met zelfde volume opvullen. Dat zou ik toch wel eens willen weten.
Bij minarelli beginnen de smeerkanalen met doderuimtes met een gat erin, volgens hem is het opvullen van die ruimtes en dan weer gaten in boren ook nadelig. Omdat de lagers dan minder snel aan hun smering komen en dat is dus toch egt nodig volgens hem
 
die gaten laat ik mooi voor wat het is , daar heb je ook totaal geen nadeel van , niet voor de carterdruk en niet voor de flow

maar wie is die scooterracer dan?

en ik neem aan dat je met team een 70 bedoelt? want team 50 en mhr 50 maakt geen reet uit.
 

Met lager cartervolume liep strakker, lager vermogen was +/- een 0,5 pk maar het punt waarop het hoogste vermogen werd afgegeven was veel breder(powerband). En idd dat klopt rijdt beter/constanter bij verschillende weersomstandigheden.


Hierover heb ik je een pm gestuurd
 

Die gaten niet maar die inhammen bij min. hor. die lopen in princiepe dood met in het midden een gat naar de lagers. Dus dat zorgt wel voor een slechtere flow, maar dit kun je dus blijkbaar alleen straktrekken en opnieuw gaten in boren bij 70cc's.
Die racer is geen racer maar ex-tuner van een race-team, deze heet martijn en werkt bij een motorzaak bij mij in de buurt. (aangezien hij eigenlijk hier niet meer mee bezig is kan ik je niet zeggen welke zaak, want eigenlijk wil hij dit niet meer en heeft het te druk met motoren)
En een team 50cc heeft dacht ik een vllinderpoort en een mhr50 niet die heeft 1 grote met 2 kleine "fluitpoortjes" (of hoe ze mogen heten, kom er zo snel niet op)
 
die inhammen zijn imo geen obstakels hoor , ik heb er geen last van iig en ik heb ze ook weleens dichtgemaakt maar dat hoeft dus echt niet..
 
Team50 en mhr50 zijn dezelfde cilinders, de krukas en de kop maken het verschil.
 
en zuiger

is bij piaggio team en mhr de timing gelijk verder dan Jasper?

minarelli ac 50cc bestaat iig niet in team , wel mhr , daar kun je dan weer een team zuiger in zetten en een 85mm drijfstang.
 
Maar bij een Team 50 heb je dan een andere krukas nodig met een andere lengte drijfstang als voor mhr50. Dus ik bedoel andere lengte drijfstang als de lengte van een originele krukas.