cartervolume aanpassen

JBB

Well-Known Member
Ik heb pas iemand gesproken die in de scooterraces heeft meegedaan en de tune-werkzaamheden verrichte en die vertelde mij dat je je carterdruk niet moest verhogen door opvulling van bijv defcon enz.. dus met andere woorden je carterdruk verhogen, en zij dat dit bijna altijd nadelig is, maar ik lees meestal het tegenovergestelde. Wie spreekt nou de waarheid en wie verkondigt nou bull-shit
 
Advertisement - register to remove this

Naar mijn weten zijn er nog geen gemeten resultaten tussen een opgevult carter en een normaal (gefreesd) carter.
Mijn motto: het volume dat je wegneemt bij "tunen", ergens anders weer opvagen door op te vullen. Zodat je op zowat zelfde carterdruk terug komt.
 
Rooienaar said:
Naar mijn weten zijn er nog geen gemeten resultaten tussen een opgevult carter en een normaal (gefreesd) carter.
Mijn motto: het volume dat je wegneemt bij "tunen", ergens anders weer opvagen door op te vullen. Zodat je op zowat zelfde carterdruk terug komt.

Lijkt mij ook, maar van die niet gemeten resultaten kan wel kloppen maar die Martijn (waar ik mee heb gesproken) zegt dat hij ervaring heeft met verhoogde carterdruk en dat het vaak toch niet lekker loopt en dat je de volume hetzelfde moet houden, maar de meeste mensen op dit forum beweren toch iets heel anders (zijn mischien niet allemaal prof tuners)
 
Pas las ik ook ergens dat een vergrootte cartervolume ook zorgde voor een hogere stroom snelheid van het mengsel? Klopt dat? iemand?
 
met een goede uitlaat heb je veel carterdruk niet nodig.
het mengsel word meer uit het carter gezoge dan dat t in de cilinder geperst word.
minder cartervolume zorgt vaak voor meer topvermogen
 
een te lage carterdruk is niet goed en een te hoge ook niet , heel simpel , je moet gewoon zoeken naar het goeie volume voor jouw setup , en het maakt veel uit of je 50 of 70cc hebt , wat voor setup verder , toerental etc. en wat je er mee wilt gaan doen..
 
melf #50 said:
een te lage carterdruk is niet goed en een te hoge ook niet , heel simpel , je moet gewoon zoeken naar het goeie volume voor jouw setup , en het maakt veel uit of je 50 of 70cc hebt , wat voor setup verder , toerental etc. en wat je er mee wilt gaan doen..

Maar stel dat ik mijn carter wil aanpassen op mhr50 voor 12500 rpm waarbij ik een brede powerband wil.

Carterdruk hierbij verhogen is altijd nadelig 100% zeker, maar moet het volume dan hetzelfde blijven of is het dan beter de carterdruk te verlagen, want stromingssnelheid mengsel gaat dan wel omhoog, lijkt mij dat ie dan meer toeren kan maken
 
Bij het verlagen van carterdruk neemt de stroomsnelheid af.
Hoge primary compressie zorgt voor een hogestroomsnelheid.
 
JBB said:
Maar stel dat ik mijn carter wil aanpassen op mhr50 voor 12500 rpm waarbij ik een brede powerband wil.

Carterdruk hierbij verhogen is altijd nadelig 100% zeker, maar moet het volume dan hetzelfde blijven of is het dan beter de carterdruk te verlagen, want stromingssnelheid mengsel gaat dan wel omhoog, lijkt mij dat ie dan meer toeren kan maken


ik had een carter die ik aangepast had zoals Polini het voorschreef , dus de krukasruimte uit laten kotteren , er was een duidelijk verschil tussen dat carter en een gelijk carter met std kamer , het gekotterde carter was veel rustiger ,minder fel en liep gewoon minder goed. het was wel erg betrouwbaar zo maar vermogen was wel afgenomen.

bij een te hoge carterdruk loopt ie op hogere toerentallen ook niet lekker , hij loopt dan moeilijker in toeren. imo moet bij 50cc het carter gewoon std worden gehouden , bij mij maakte het niet veel uit of de spoelpoorten nu std waren of op maat van evo of mhr gemaakt dus dat heeft niet veel invloed.

het is ook zo dat hoe kritieker je motortje is hoe meer die reageert op veranderingen zoals carterdruk , kopinhoud etc. , alles met elkaar bepaalt vaak wat je met een carter moet doen..
 
Hm, met de uitlaatjes die tegenwoordig al erg goed zijn, wordt het mengsel de cilinder ingezogen.

Ik zeg meer cartervolume, betere cilinder vulling.
 
Aerox-Evo70 said:
dus jij wilt eerst al het mengsel bufferen in je carter, om vervolgens het stilstaande mengsel je cilinder in te zuigen ? (in slomotion)

Nee, omdat het juist niet in slowmotion gebeurd, denk ik dat het beste is, om zoveel mogelijk mengsel in je carter te krijgen (achter de spoelers) in de beschikbare tijd (milli seconden).

Je uitlaat + aanwezige druk, zuigt/perst het er dan wel in.
 
mja , de vraag is hoeveel vulling ben je nodig in je carter ;)

en hoeveel carterdruk wil je dan opofferen?

50 en 70cc maakt btw ook veel verschil (logisch) , en ik heb het over 50cc

maar dat carter wat ik had is gebruikt voor 70cc eerst (evo) en daarbij liep hij beter toen hij was uitgekotterd.

ik ga nooit uit van theorie , want vaak word dat in het echt gewoon weggeblazen , wat in de praktijk werkt telt , verder niks , imo is het gewoon een kwestie van testen wat het beste is ,en dat is met alles zo..
 
Ik denk dat testen erg moeilijk wordt. Ieder blokje is anders. En als je met het ene blokje eerst met normaal volume test en daarna uitelkaar haalt en met meer cartervolume gaat testen krijg je de pientennaaiers weer die zeggen ja maar dat was de dag erna en toen was het 2 graden warmer enz.
Het lijkt me moeilijk te meten en verder denk ik ook dat het minimaal is...
 
Op dezelfde dag meten is mogelijk.. als je snel ff tjoent & alles monteerd..

Alleen krijg je altijd variabelen.. :(

Zo ken ik iemand, die het verschil van 6 krukassen heeft gemeten, in 2 dagen... :X (helemaal leip natuurlijk, maar het is een voorbeeld)
 
mja , je kunt mij niet vertellen dat een temperatuursverschil van 2 graden nou zoveel teweeg brengt dat je niet het verschil kunt merken of je de goeie kant op gaat of dat het gewoon juist minder word...

een scooter geeft een bepaald vermogen af , ga je nu de carters veranderen maar zet je alles verder exact gelijk weer terug kun je mij niet vertellen dat je dan geen verschil kunt meten. (tenzij het ook echt geen verschil geeft)
 
melf #50 said:
mja , je kunt mij niet vertellen dat een temperatuursverschil van 2 graden nou zoveel teweeg brengt dat je niet het verschil kunt merken of je de goeie kant op gaat of dat het gewoon juist minder word...

een scooter geeft een bepaald vermogen af , ga je nu de carters veranderen maar zet je alles verder exact gelijk weer terug kun je mij niet vertellen dat je dan geen verschil kunt meten. (tenzij het ook echt geen verschil geeft)

Die 2 graden verschil merk je heel duidelijk vooral bij luchtgekoelde scooters. Paar jaar geleden had ik Corsa cilinder en dat kon soms wel eens 5 km/h op top schelen en heel veel in trekkracht. Maar als je je carberateur ook waterkoeld dan is dit verschil minimaal, dit gaat dus alleen op bij watergekoelde scooters.
 
mijn vriendin heeft afgelopen weekend een race gereden , nu heeft ze het hele weekend met maximaal 140 graden gereden , zondagmiddag werd het warmer en werd ie 187 , maar in vermogen absoluut geen verschil...

ik vind dat geen excuus die 2 graden , of het nou 15 graden of 25 is , in beide gevallen moet ie even goed lopen gewoon.. dat is niet het verschil dat ie wel of niet goed loopt...
 
Back
Top