cartervolume aanpassen

als je een crossmotorcarter bekijkt, zie je dat de afstand van krukaswangen tot carter heel klein is, beduidend kleiner dan bij scooter. Dus crossmotorwereld gaat er ook vanuit dat kleine carterruimte beter is denk ik, wel spreek ik hier over een schakkel
 
idd , crossers hebben een hoge carterdruk omdat ie goed moet oppakken ,een crosser draait ook een vrij laag toerental en dan kan dit.

als je hetzelfde doet bij een racer loopt ie bovenin gewoon voor geen meter.
 
Jumper said:
als je een crossmotorcarter bekijkt, zie je dat de afstand van krukaswangen tot carter heel klein is, beduidend kleiner dan bij scooter. Dus crossmotorwereld gaat er ook vanuit dat kleine carterruimte beter is denk ik, wel spreek ik hier over een schakkel

Dat is niet alleen bij crossers maar ook bij 80cc blokjes voor mt enz. Maar dan heb je meteen weer 80cc of meer en die hebben meer power om zuiger naar beneden te stouwen, en crossers zijn minder uitlaat afhankelijk, dacht ik
 
Jumper said:
als je een crossmotorcarter bekijkt, zie je dat de afstand van krukaswangen tot carter heel klein is, beduidend kleiner dan bij scooter. Dus crossmotorwereld gaat er ook vanuit dat kleine carterruimte beter is denk ik, wel spreek ik hier over een schakkel


Klopt, maar als je dan de lengte van de spoelkanalen in de cilinder opmeet zijn die weer veel langer!
 
vaak staan de spoelpoorten van een crosser ook behoorlijk hoog , powervalve is ook wel leuk wat dat betreft :p

bij mijn Suzuki is het carter zo goed als dicht boven de krukas btw
 
EGT said:
Klopt, maar als je dan de lengte van de spoelkanalen in de cilinder opmeet zijn die weer veel langer!

Dat moet ook wel want je hebt altijd een bepaalde slag en drijfstanglengte die je moet overbruggen, of dat nou in de cilinder is of het carter, moet ergens vandaan komen.
 
Maar die carters van motoren zijn sowieso ontwikkeld voor snelheid en kracht net als de cilinders, die zijn gemaakt voor die carters. En een scooter valt daar niet mee te vergelijken, die zijn eigenlijk gemaakt voor max 70-90 km/h.
(Niet hier in nederland daar zijn dan allemaal begrenzers ingeflikkerd)

Maar zat pas bij maat van mij te kijken naar 80 cc blokje voor zijn MT, die carters zijn zo netjes afgewerkt en hebben een zeer klein volume vergeleken met scooters dus ook al zouden de spoolers langer zijn dan is het volume in verhouding met een scooter nog zeer klein. Dus ik vind dit eigenlijk geen goede vergelijking
 
een gemiddelde scooter / bromfiets van nu is gewoon een 50cc motorfiets die hier begrensd word en bromfiets word genoemd ...

een Honda 80cc is een std 80cc blok , de krukas is veel groter en dus de ruimte in de kamer ook , de spoelpoorten zijn ook groter.
een Honda 80cc blok heeft ook een vrij lange slag en is ook een blok dat op een laag toerental loopt.
 
het volume aanpassen is denk ik heel erg setup afhankelijk, vooral cilinder / inlaat / uitlaat dan. En vooral de toepassing van het blok! Alleen is het lastig bepalen wat een goede maatstaf is, daar zal je het 1 en ander voor moeten testen denk ik. Niet makkelijk, wel belangrijk :)
 
Back
Top