MaikelB
Reageert niet op PM's
Goedenavond,
Vraagje over een Piaggio Zip 4t van een maatje van mij.
Vandaag zijn we wezen toeren op onze Zippies, en na zo een 20km gereden te hebben, begon er ineens een fluitend geluid uit zijn Zip te komen.Geluid is rond de 40kmpu pas echt waarneembaar. Onder de 40kmpu en boven de 60kmpu schijnt het minder te worden. Het komt overduidelijk aan de kant van de koppeling vandaan. Ik heb zijn Carterdeksel na de rit even opengetrokken, koppeling er even afgehaald maar alles was nog vrij gaaf. Alleen nou keek ik bij de centreerlager in het carterdeksel zelf, en deze leek wel niet meer mooi egaal en vlak in het alluminium te zitten. Ik ben even wezen voelen voor speling maar alles draait evengoed nog soepel. Nou weet ik niet of het lager inwendig droog is gelopen, of dat het toch ergens vanuit de koppeling komt. Transmissieolie was vrij op pijl, achterwiel ook geen speling, wel wat speling op de koppelingsas zelf (di schijnt normaal te zijn ivm gecentreerde lager in de carterkap dus) en transmissievertanding betwijfel ik.
Nou had ik deze video even bekeken (om hem eventueel te vervangen), maar kan zo een lager echt zo een fluitend geluid afgeven? Ik zit een beetje in dubio, want straks ga ik die lager vervangen en dan is het fluitend geluid er nog steeds. En het is ook bijna niet te zien aan het lager of deze versleten is of droog is gelopen.
Nou is het het geld niet en ben ik zelf ook wel handig, maar vroeg het me toch af. Misschien zijn er Vespa/Piaggio rijders die dit ook wel eens hebben gehad? er komen natuurlijk best wat krachten op zo een lager te staan, dat begrijp ik wel. Maar goed;
Vraagje over een Piaggio Zip 4t van een maatje van mij.
Vandaag zijn we wezen toeren op onze Zippies, en na zo een 20km gereden te hebben, begon er ineens een fluitend geluid uit zijn Zip te komen.Geluid is rond de 40kmpu pas echt waarneembaar. Onder de 40kmpu en boven de 60kmpu schijnt het minder te worden. Het komt overduidelijk aan de kant van de koppeling vandaan. Ik heb zijn Carterdeksel na de rit even opengetrokken, koppeling er even afgehaald maar alles was nog vrij gaaf. Alleen nou keek ik bij de centreerlager in het carterdeksel zelf, en deze leek wel niet meer mooi egaal en vlak in het alluminium te zitten. Ik ben even wezen voelen voor speling maar alles draait evengoed nog soepel. Nou weet ik niet of het lager inwendig droog is gelopen, of dat het toch ergens vanuit de koppeling komt. Transmissieolie was vrij op pijl, achterwiel ook geen speling, wel wat speling op de koppelingsas zelf (di schijnt normaal te zijn ivm gecentreerde lager in de carterkap dus) en transmissievertanding betwijfel ik.
Nou had ik deze video even bekeken (om hem eventueel te vervangen), maar kan zo een lager echt zo een fluitend geluid afgeven? Ik zit een beetje in dubio, want straks ga ik die lager vervangen en dan is het fluitend geluid er nog steeds. En het is ook bijna niet te zien aan het lager of deze versleten is of droog is gelopen.
Nou is het het geld niet en ben ik zelf ook wel handig, maar vroeg het me toch af. Misschien zijn er Vespa/Piaggio rijders die dit ook wel eens hebben gehad? er komen natuurlijk best wat krachten op zo een lager te staan, dat begrijp ik wel. Maar goed;