Carterdeksel (centreer)lager (fluitend geluid?)

MaikelB

Reageert niet op PM's
Goedenavond,

Vraagje over een Piaggio Zip 4t van een maatje van mij.

Vandaag zijn we wezen toeren op onze Zippies, en na zo een 20km gereden te hebben, begon er ineens een fluitend geluid uit zijn Zip te komen.Geluid is rond de 40kmpu pas echt waarneembaar. Onder de 40kmpu en boven de 60kmpu schijnt het minder te worden. Het komt overduidelijk aan de kant van de koppeling vandaan. Ik heb zijn Carterdeksel na de rit even opengetrokken, koppeling er even afgehaald maar alles was nog vrij gaaf. Alleen nou keek ik bij de centreerlager in het carterdeksel zelf, en deze leek wel niet meer mooi egaal en vlak in het alluminium te zitten. Ik ben even wezen voelen voor speling maar alles draait evengoed nog soepel. Nou weet ik niet of het lager inwendig droog is gelopen, of dat het toch ergens vanuit de koppeling komt. Transmissieolie was vrij op pijl, achterwiel ook geen speling, wel wat speling op de koppelingsas zelf (di schijnt normaal te zijn ivm gecentreerde lager in de carterkap dus) en transmissievertanding betwijfel ik.

Nou had ik deze video even bekeken (om hem eventueel te vervangen), maar kan zo een lager echt zo een fluitend geluid afgeven? Ik zit een beetje in dubio, want straks ga ik die lager vervangen en dan is het fluitend geluid er nog steeds. En het is ook bijna niet te zien aan het lager of deze versleten is of droog is gelopen.

Nou is het het geld niet en ben ik zelf ook wel handig, maar vroeg het me toch af. Misschien zijn er Vespa/Piaggio rijders die dit ook wel eens hebben gehad? er komen natuurlijk best wat krachten op zo een lager te staan, dat begrijp ik wel. Maar goed;

 
Advertisement - register to remove this

je koppelings as hoort niet op en neer te gaan kwa speling, dan lijkt je vertandings deksel lager wel verslete te zijn, die lagertjes in die deksel gaan niet zo snel stuk
 
Vreemd. Ik heb namelijk zelf ook speling op mijn koppelingsas. Nou was ik maand geleden al aan het googlen of dat normaal was, en het schijnt normaal te zijn omdat die carterlager zeg maar een centreerlager is voor je koppeling. Die carterlager zit daar dus voor een reden. Anders had Piaggio toch geen dubbele lager in het Carter besloten toe te passen?
Post automatically merged:

je koppelings as hoort niet op en neer te gaan kwa speling, dan lijkt je vertandings deksel lager wel verslete te zijn, die lagertjes in die deksel gaan niet zo snel stuk


(graag hoor ik jouw mening hierover)
 
Last edited:
Vreemd. Ik heb namelijk zelf ook speling op mijn koppelingsas. Nou was ik maand geleden al aan het googlen of dat normaal was, en het schijnt normaal te zijn omdat die carterlager zeg maar een centreerlager is voor je koppeling. Die carterlager zit daar dus voor een reden. Anders had Piaggio toch geen dubbele lager in het Carter besloten toe te passen?
ik heb onlangs mijn vertandings lager vervangen, heet gestoken en zo erin gedrukt, en zit 0,0mm speling op me as, kan heen en weer duwen of trekken wat ik wil maar zit geen beweging in, je zou je vertandings olie eruit kunnen halen en als daar metaal deeltjes in zitten weet je genoeg
 
Heb jij ook een lager in je carterdeksel? Had vorige maand mijn vertandingsolie al vervangen en geen metaal deeltjes.
 
jazeker, geen fluitend geluid of iets dergelijks, had wel eerder mijn achteras keering verkeerd gemonteerd, waardoor me vertandings olie weg lekte, en me vertanding als een koffievermaler ging klinken, toen was me vertandings olie compleet grijs, dat was dus doordat me lager droog gelopen was, maar ik zelf heb nooit last van die lager in me deksel, heb ook trouwens een nieuwe deksel die ik erop ga zetten dus ook daar een verse lager
 
Aha.. oke bedankt voor de info. Ik ga de gok toch wagen om eerst ff die carterlager te vervangen, dan een stuk mee rijden op die zip van me maat en dan als ie nog steeds fluit, olie aftappen, en die vertandingsdeksel eraf halen en kijken of het in inderaad die vertandingslager is.
 
Piaggio vertandingsas zit normaal altijd speling op, nieuw of oud het zit er altijd als je het originele lager pakt. Misschien als je andere vertanding of lagers pakt dat het er dan niet is maar gisteren nog met 2 blokjes bezig geweest, 1 zo goed als nieuw (700km) en de ander 40k op de teller en hadden allebei even veel speling.
Post automatically merged:

Bij Minarelli is het anders, daar geen lager in carterkap dus daarom gewoon direct een stabiele as.

@marcelMHR rox uit jouw naam maak ik op dat je een aerox hebt dus zou daar het verschil zitten.
 
Ahh jaa zie je wel! Dus carterkaplager gaar. Kga hem nu weer demonteren, straks ff lagertje halen bij de brommerboer en monteren. Met de brander warm stoken rondom en hem eruit trekken met een binnenlagertrekker of met brood of natpapier eruit tikken. Moet goed komen!

Maar evengoed bedankt voor je confirmatie! Scheelt weer een hoop werk!
 
Piaggio vertandingsas zit normaal altijd speling op, nieuw of oud het zit er altijd als je het originele lager pakt. Misschien als je andere vertanding of lagers pakt dat het er dan niet is maar gisteren nog met 2 blokjes bezig geweest, 1 zo goed als nieuw (700km) en de ander 40k op de teller en hadden allebei even veel speling.
Post automatically merged:

Bij Minarelli is het anders, daar geen lager in carterkap dus daarom gewoon direct een stabiele as.

@marcelMHR rox uit jouw naam maak ik op dat je een aerox hebt dus zou daar het verschil zitten.
Nee ik heb ook een zip 4t, heb inderdaad die orginele kunstofkooi lager vervangen voor een lager met metalen kooi, en heb echt 0,0mm speling erop
 
Nee ik heb ook een zip 4t, heb inderdaad die orginele kunstofkooi lager vervangen voor een lager met metalen kooi, en heb echt 0,0mm speling erop

Gaat inprincipe niet om stalen of metalen kooi, kunnen net zoveel speling hebben maar zit hem in het nummer van het lager, C3 bijvoorbeeld minder speling dan C4 lager maar speling is ook normaal. Helemaal geen speling is ook niet goed op een enkele lager. Dan is namelijk radiale speling direct fataal.
 
Gaat inprincipe niet om stalen of metalen kooi, kunnen net zoveel speling hebben maar zit hem in het nummer van het lager, C3 bijvoorbeeld minder speling dan C4 lager maar speling is ook normaal. Helemaal geen speling is ook niet goed op een enkele lager. Dan is namelijk radiale speling direct fataal.
Heb er een 6203 C3 in zitten van skf, nagenoeg bijna het zelfde als de orginele, alleen dit monteert makkelijker vanwege die kunstofkooi die niet warm mag worden
 
Nou het is gelukt! Werd toch maar de "brood en nat wc papier" methode. Verhitten met een gasbrander werkt niet. Dit omdat het lager echt tegen de rand van het aluminium kootje is geperst, dus zette waarschijnlijk ook uit. De boel weer laten afkoelen en steeds stukjes brood en een m8 bout voorzichtig wezen uit tikken. Uiteindelijk schoot het lager eruit. Boel schoongemaakt, het aluminium "kootje" verhit egaal en rond en het lager er steeds voorzichtig met een kunststofhamertje erin getikt. Ging vrij makkelijk alleen dat vullen steeds met brood propjes, is niet echt snel.

Maar goed, alles in elkaar gezet, warm gereden en voilà! Fluitend geluid weg! Ik blij, hij blij.

Kosten: €12,-

(ps had te vieze vingers anders had ik wel wat foto's gemaakt.)

Er was geen axiale speling, wel wat radiale speling. Maar dat viel wel mee. Denk boven-onder-links-rechts, mm of 2. Ahh fijn AS zit weer gecentreerd!
 
Nou het is gelukt! Werd toch maar de "brood en nat wc papier" methode. Verhitten met een gasbrander werkt niet. Dit omdat het lager echt tegen de rand van het aluminium kootje is geperst, dus zette waarschijnlijk ook uit. De boel weer laten afkoelen en steeds stukjes brood en een m8 bout voorzichtig wezen uit tikken. Uiteindelijk schoot het lager eruit. Boel schoongemaakt, het aluminium "kootje" verhit egaal en rond en het lager er steeds voorzichtig met een kunststofhamertje erin getikt. Ging vrij makkelijk alleen dat vullen steeds met brood propjes, is niet echt snel.

Maar goed, alles in elkaar gezet, warm gereden en voilà! Fluitend geluid weg! Ik blij, hij blij.

Kosten: €12,-

(ps had te vieze vingers anders had ik wel wat foto's gemaakt.)

Er was geen axiale speling, wel wat radiale speling. Maar dat viel wel mee. Denk boven-onder-links-rechts, mm of 2. Ahh fijn AS zit weer gecentreerd!
Goed om te lezen @MaikelB !

ja de speling is ook minimaal maar dat is gewoon de standaard lager speling als er een enkel lager zit dus daarom ook het tweede lager
 
mooi om te horen, ik heb al een paar keer de lager bij de vertanding vervangen omdat ik ook zon geluid kreeg boven de 45km/u, morgen ga ik dit ook proberen met de lager in de carterkap. Eens kijken of het geluid dan weg is. Op de koppelings as had ik eerst ook wat speling dat is nu helemaal weg.
 
Heb dit zelfde probleem, Nooit echt gevonden wat het was en nu na een jaar (eigenlijk veel te lang) ben ik bezig met uitzoeken wat het is. 2 weken geleden de lager vervangen en 3 dagen zonder het geluid gereden. Alleen nu is het weer terug al een dikke week. Heb ik hem dan verkeerd terug gemonteerd? Ik ga dinsdag even naar een vriend en dan kijk ik of met zijn carterkap het probleem weg is. Dan bestel ik voor 3 tientjes meer een nieuwe.
Iemand een idee of door het net niet recht genoeg terug monteren (wat me niet is opgevallen) het geluid zo snel kan terug komen
 
dit is geen how to lagers vervangen.aub zoek iets beters.bij piaggio er zit altijd wat spelling op de as en dat fluitend geluid is ook normaal.alleen als het te erg wordt dan moet je pas vervangen.
Ik heb totaal geen speling op me as, misschien omdat ik een andere type lager gebruikt heb ipv de kunstofkooi die er orgineel in zit
 
Back
Top