je koppelings as hoort niet op en neer te gaan kwa speling, dan lijkt je vertandings deksel lager wel verslete te zijn, die lagertjes in die deksel gaan niet zo snel stuk
ik heb onlangs mijn vertandings lager vervangen, heet gestoken en zo erin gedrukt, en zit 0,0mm speling op me as, kan heen en weer duwen of trekken wat ik wil maar zit geen beweging in, je zou je vertandings olie eruit kunnen halen en als daar metaal deeltjes in zitten weet je genoegVreemd. Ik heb namelijk zelf ook speling op mijn koppelingsas. Nou was ik maand geleden al aan het googlen of dat normaal was, en het schijnt normaal te zijn omdat die carterlager zeg maar een centreerlager is voor je koppeling. Die carterlager zit daar dus voor een reden. Anders had Piaggio toch geen dubbele lager in het Carter besloten toe te passen?
Nee ik heb ook een zip 4t, heb inderdaad die orginele kunstofkooi lager vervangen voor een lager met metalen kooi, en heb echt 0,0mm speling eropPiaggio vertandingsas zit normaal altijd speling op, nieuw of oud het zit er altijd als je het originele lager pakt. Misschien als je andere vertanding of lagers pakt dat het er dan niet is maar gisteren nog met 2 blokjes bezig geweest, 1 zo goed als nieuw (700km) en de ander 40k op de teller en hadden allebei even veel speling.
Post automatically merged:
Bij Minarelli is het anders, daar geen lager in carterkap dus daarom gewoon direct een stabiele as.
@marcelMHR rox uit jouw naam maak ik op dat je een aerox hebt dus zou daar het verschil zitten.
Nee ik heb ook een zip 4t, heb inderdaad die orginele kunstofkooi lager vervangen voor een lager met metalen kooi, en heb echt 0,0mm speling erop
Heb er een 6203 C3 in zitten van skf, nagenoeg bijna het zelfde als de orginele, alleen dit monteert makkelijker vanwege die kunstofkooi die niet warm mag wordenGaat inprincipe niet om stalen of metalen kooi, kunnen net zoveel speling hebben maar zit hem in het nummer van het lager, C3 bijvoorbeeld minder speling dan C4 lager maar speling is ook normaal. Helemaal geen speling is ook niet goed op een enkele lager. Dan is namelijk radiale speling direct fataal.
Goed om te lezen @MaikelB !Nou het is gelukt! Werd toch maar de "brood en nat wc papier" methode. Verhitten met een gasbrander werkt niet. Dit omdat het lager echt tegen de rand van het aluminium kootje is geperst, dus zette waarschijnlijk ook uit. De boel weer laten afkoelen en steeds stukjes brood en een m8 bout voorzichtig wezen uit tikken. Uiteindelijk schoot het lager eruit. Boel schoongemaakt, het aluminium "kootje" verhit egaal en rond en het lager er steeds voorzichtig met een kunststofhamertje erin getikt. Ging vrij makkelijk alleen dat vullen steeds met brood propjes, is niet echt snel.
Maar goed, alles in elkaar gezet, warm gereden en voilà! Fluitend geluid weg! Ik blij, hij blij.
Kosten: €12,-
(ps had te vieze vingers anders had ik wel wat foto's gemaakt.)
Er was geen axiale speling, wel wat radiale speling. Maar dat viel wel mee. Denk boven-onder-links-rechts, mm of 2. Ahh fijn AS zit weer gecentreerd!
Ik heb totaal geen speling op me as, misschien omdat ik een andere type lager gebruikt heb ipv de kunstofkooi die er orgineel in zitdit is geen how to lagers vervangen.aub zoek iets beters.bij piaggio er zit altijd wat spelling op de as en dat fluitend geluid is ook normaal.alleen als het te erg wordt dan moet je pas vervangen.