Brommer loopt alleen met choke

vdekoen

New Member
Dag allen,

Ik heb een Kymco K-pipe 50. Hier had de vorige eigenaar een 16mm carburateur op zitten, maar ik wil hem graag terugbrengen naar zijn originele staat met de originele carburateur.

De originele carburateur heb ik er nu dus onder gezet, maar dit is de huidige situatie:

- Brommer start niet als de choke uitstaat.

- Brommer start met choke aan, loopt direct heel hoog in de toeren (richting 5000)

- Als de choke er langzaam afgehaald wordt blijft de brommer lopen op een rustiger toerental (gok rond de 1500), maar zodra er gas gegeven wordt valt hij direct weer weg.

- De carburateur beschikt over een stationairschroef en een luchtschroef. Luchtschroef staat 1,5 slag open zoals voorgeschreven in de handleiding. Stationairschroef staat nauwelijks ingedraaid om te voorkomen dat het stationaire toerental toeneemt.

Mijn vraag:
Waar kan ik het beste zoeken om dit probleem te verhelpen?
- De luchtstelschroef?
- De vlotter?
- Toch iets anders met de stationairschroef?
- Gasnaald?
- Sproeiers? Beschik niet over andere sproeiers aangezien ik ervanuit ben gegaan dat de sproeiers in de originele carburateur geschikt zouden zijn voor het originele blok etc, maar als geen van de andere mogelijkheden het probleem oplost kan ik deze eventueel aanschaffen.

Ik hoor graag jullie meningen/ideeën/tips.

Ps. Ik ben vrij nieuw in dit wereldje zoals jullie misschien merken, maar leer graag!
Post automatically merged:

Dag allen,

Ik heb een Kymco K-pipe 50. Hier had de vorige eigenaar een 16mm carburateur op zitten, maar ik wil hem graag terugbrengen naar zijn originele staat met de originele carburateur.

De originele carburateur heb ik er nu dus onder gezet, maar dit is de huidige situatie:

- Brommer start niet als de choke uitstaat.

- Brommer start met choke aan, loopt direct heel hoog in de toeren (richting 5000)

- Als de choke er langzaam afgehaald wordt blijft de brommer lopen op een rustiger toerental (gok rond de 1500), maar zodra er gas gegeven wordt valt hij direct weer weg.

- De carburateur beschikt over een stationairschroef en een luchtschroef. Luchtschroef staat 1,5 slag open zoals voorgeschreven in de handleiding. Stationairschroef staat nauwelijks ingedraaid om te voorkomen dat het stationaire toerental toeneemt.

Mijn vraag:
Waar kan ik het beste zoeken om dit probleem te verhelpen?
- De luchtstelschroef?
- De vlotter?
- Toch iets anders met de stationairschroef?
- Gasnaald?
- Sproeiers? Beschik niet over andere sproeiers aangezien ik ervanuit ben gegaan dat de sproeiers in de originele carburateur geschikt zouden zijn voor het originele blok etc, maar als geen van de andere mogelijkheden het probleem oplost kan ik deze eventueel aanschaffen.

Ik hoor graag jullie meningen/ideeën/tips.

Ps. Ik ben vrij nieuw in dit wereldje zoals jullie misschien merken, maar leer graag!
De Kymco K-pipe 50 is overigens een 50cc 4 takt brommer. De carburateur is een mikuni 12mm.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Aangezien hij met de andere carburateur wel liep zou dit dan in de carburateur of bij de aansluiting van het spruitstuk plaats moeten vinden denk ik dan toch?
je denkt in de goeie richting: ergens tussen carburateur en cilinder.
nu dus kijken, testen. (remmenreiniger/aanstekergas.. rond de verdachte onderdelen spuiten en luisteren of je motor reageert met harder/langzamer lopen/ploffen/afslaan..)
 
en is die originele carburateur nieuw en schoon? of is dit de gedemonteerde die een jaar of twee heeft liggen vergommen met een restje oude benzine? (waardoor de hoofdsproeier dicht zit)
 
Last edited:
en is die originele carburateur nieuw en schoon? of is dit de gedemonteerde die een jaar of twee heeft liggen vergommen met een restje oude benzine? (waardoor de hoofdsproeier dicht zit)
Die is inderdaad een tijdje gedemonteerd geweest, maar bij het herinstalleren heb ik hem even open gemaakt, toen was er niet veel vuil te zien behalve een hele kleine hoeveelheid aangekoekte resten in de vlotterbak, maar de sproeiers waren beiden open (kon er goed doorheen kijken in ieder geval)
Post automatically merged:

je denkt in de goeie richting: ergens tussen carburateur en cilinder.
nu dus kijken, testen. (remmenreiniger/aanstekergas.. rond de verdachte onderdelen spuiten en luisteren of je motor reageert met harder/langzamer lopen/ploffen/afslaan..)
Het blok reageerde niet op deo of remmenreiniger. Ben van plan om alsnog de pakkingen een keer te vervangen want ze zien er niet persé goed uit. Met een combinatie van kleppen, luchtschroef en gasnaald afstellen is de brommer nu al in een stuk betere staat.

Hij start nu zowel zonder als met choke, en loopt dan ook stationair. Zonder choke valt hij uit wanneer ik ook maar een piepklein beetje gas geef, maar met choke kan ik er mee wegrijden. Vervolgens kan ik na 5 meter rijden de choke eraf halen er rijdt de brommer redelijk.
Hij stottert dan af en toe nog (vooral voor de powerband, en met name wanneer hij warm is), dus ik moet waarschijnlijk ook nog even kijken naar de maat van de hoofdsproeier voor zover ik kon vinden. In ieder geval vast bedankt voor de hulp.
 
Last edited:
die aangekoekte resten hebben je sproeier ook van een miniscuul laagje voorzien, waardoor ze nu misschien 75% van de doorlaat zijn: dóórprikken die dingen!
ik neem aan dat je de vlotterbak wel hebt gereinigd?
 
die aangekoekte resten hebben je sproeier ook van een miniscuul laagje voorzien, waardoor ze nu misschien 75% van de doorlaat zijn: dóórprikken die dingen!
ik neem aan dat je de vlotterbak wel hebt gereinigd?
Ahh oke, vlotterbak heb ik inderdaad wel gereinigd, maar de sproeier heb ik niet doorgeprikt omdat ik er doorheen kon kijken, dat zal ik dan nog maar eens gaan doen!
 
Ahh oke, vlotterbak heb ik inderdaad wel gereinigd, maar de sproeier heb ik niet doorgeprikt omdat ik er doorheen kon kijken, dat zal ik dan nog maar eens gaan doen!
gewoon even een adertje van een (oude) remkabel uitpluizen en er in prikken en even ronddraaien. die "golf" die in die draad zit, zorgt dat ie overal raakt. niet te lang ronddraaien, dan boor je je sproeier uit ;)
 
Back
Top