Brom scooter rijdt niet met koud blok

fendo

SYM Symphony ST 50
Hallo, ik heb een Peugeot Silversport Vivacity uit 2005 kunnen kopen (goedkoop). 18000 km op de teller
Maar als het blok koud is en ik start maakt deze de eerste paar seconden (afhankelijk van de temperatuur) veel toeren. Dit is uiteraard de choke. Daarna zakt hij terug naar een normaal toerental. Wegrijden doet hij dan niet. Als ik gas geeft gaan alleen de toeren omhoog maar komt geen meter van zijn plaats. Als hij een poosje warm gedraaid heeft rijdt hij goed weg en blijft goed rijden zonder horten en dips. Dan gaat hij soepel door naar de 53 km/u.
Ik heb geen verstand van scooters, ik heb bijna 40 jaar alleen motor en auto gereden. (Ja, ik ben al oud).

Iemand enig idee waarom hij koud niet rijdt?
 
Advertisement - register to remove this

Maar de V-Snaar staat dan ook slap bij warme motor toch? Dan zou hij helemaal niet meer wegrijden.
Ik ga er in ieder geval naar kijken. Bedankt. De link naar manual doet het niet maar die kan ik wel ergens anders downloaden
 
Mijn scooter mag ik starten zonder carterdeksel.
Die van jou denk ik ook.
Dan kan je zien als hij op de steun staat met achterwiel wel van de grond af of de v-snaar word aangedreven bij koude motor.
 
Mijn scooter mag ik starten zonder carterdeksel.
Die van jou denk ik ook.

Indien er een bendix in zit zoals bijvoorbeeld, zie foto, zou ik niet eens proberen te starten zonder carter deksel. Mijn sym orbit 2 euro 4 heeft een ander type bendix. Maar het principe is hetzelfde.

Als die draait, draait die uit. Daar is de bendix het kwetsbaarst en zal uit het bendix busje worden geslingerd. Met gevolg dat die vast komt te zitten bij je starterkrans. Met mogelijk beschadiging tot gevolg.

Ja ik heb ook eens zonder nadenken gestart zonder carterklep. Gevolg? Zie bovenstaand. :)
 

Attachments

  • 0001057_bendix-agm-btc-turbho-lintex-killerbee-gy6_600.png
    0001057_bendix-agm-btc-turbho-lintex-killerbee-gy6_600.png
    140.4 KB · Views: 6