Brom scooter rijdt niet met koud blok

fendo

SYM Symphony ST 50
Hallo, ik heb een Peugeot Silversport Vivacity uit 2005 kunnen kopen (goedkoop). 18000 km op de teller
Maar als het blok koud is en ik start maakt deze de eerste paar seconden (afhankelijk van de temperatuur) veel toeren. Dit is uiteraard de choke. Daarna zakt hij terug naar een normaal toerental. Wegrijden doet hij dan niet. Als ik gas geeft gaan alleen de toeren omhoog maar komt geen meter van zijn plaats. Als hij een poosje warm gedraaid heeft rijdt hij goed weg en blijft goed rijden zonder horten en dips. Dan gaat hij soepel door naar de 53 km/u.
Ik heb geen verstand van scooters, ik heb bijna 40 jaar alleen motor en auto gereden. (Ja, ik ben al oud).

Iemand enig idee waarom hij koud niet rijdt?
 
Advertisement - register to remove this

Maar de V-Snaar staat dan ook slap bij warme motor toch? Dan zou hij helemaal niet meer wegrijden.
Ik ga er in ieder geval naar kijken. Bedankt. De link naar manual doet het niet maar die kan ik wel ergens anders downloaden
 
Mijn scooter mag ik starten zonder carterdeksel.
Die van jou denk ik ook.
Dan kan je zien als hij op de steun staat met achterwiel wel van de grond af of de v-snaar word aangedreven bij koude motor.
 
Mijn scooter mag ik starten zonder carterdeksel.
Die van jou denk ik ook.

Indien er een bendix in zit zoals bijvoorbeeld, zie foto, zou ik niet eens proberen te starten zonder carter deksel. Mijn sym orbit 2 euro 4 heeft een ander type bendix. Maar het principe is hetzelfde.

Als die draait, draait die uit. Daar is de bendix het kwetsbaarst en zal uit het bendix busje worden geslingerd. Met gevolg dat die vast komt te zitten bij je starterkrans. Met mogelijk beschadiging tot gevolg.

Ja ik heb ook eens zonder nadenken gestart zonder carterklep. Gevolg? Zie bovenstaand. :)
 

Attachments

  • 0001057_bendix-agm-btc-turbho-lintex-killerbee-gy6_600.png
    0001057_bendix-agm-btc-turbho-lintex-killerbee-gy6_600.png
    140.4 KB · Views: 6
Hij geeft toch aan dat hij start en de toeren gaan omhoog bij gas geven, dan is het volgens mij niet het start gedeelte.
Of denk ik verkeerd?

Ik ga uit van de manual.
Daar zit die bendix volgens mij niet achter de carteldeksel.
 
Ik heb zelf geen verstand van scooters maar zou het iets met de koppeling zijn die met koud blok gek doet?
 
Je had het over starten zonder carter klep. Daar heb ik op ingesprongen.
Laat ook maar.
Bij sommige scooters zit die bendix achter de carteldeksel ja.
Bij mijne niet, bij @fendo zijn scooter weet ik niet.
Volgens de manual wat ik gepost heb namelijk niet.

@fendo maak eens een foto met de carterdeksel eraf, dan weten we of die bendix daar zit.

Uit mijn geposte manual gehaalt.
vario.jpg
Zit er toch 1 in geloof ik zo te zien. ( tenminste als @fendo hetzelfde blok eronder heeft)
Maar je mag hem zonder probleem starten zonder carterdeksel, moet geen problemen geven, als je het blok eronder hebt in de manual.
 
Last edited:
Bij sommige scooters zit die bendix achter de carteldeksel ja.
Bij mijne niet, bij @fendo zijn scooter weet ik niet.
Volgens de manual wat ik gepost heb namelijk niet.

@fendo maak eens een foto met de carterdeksel eraf, dan weten we of die bendix daar zit.

Uit mijn geposte manual gehaalt.
View attachment 52952
Zit er toch 1 in geloof ik zo te zien. ( tenminste als @fendo hetzelfde blok eronder heeft)
Maar je mag hem zonder probleem starten zonder carterdeksel, moet geen problemen geven, als je het blok eronder hebt in de manual.


Dat blok is peugeot horizontaal.. De TS heeft een scooter met een peugeot vertikale moter. Dus dat oude ding.
 
Ik heb nog niet gekeken. Ik heb wel aan de lokale scooterboer gevraagd of hij enig idee heeft. Hij heeft zelf ook zo'n oud ding, dezelfde als ik heb. Hij zei dat die oude Vivacity's dat allemaal hebben. Ze moeten eerst een tijd warm draaien en dan gaan ze pas rijden. Die van hem ook.
Ik laat tzt alles wel een keer nakijken door hem: V-snaar, trekveertjes, etc. Het roken bij koude motor (dat had ik hier nog niet genoemd) komt door een ruim afgestelde choke. Dat krijgen deze modellen vaak na een aantal jaren. Afstellen kan wel maar dan knijp je ook de normale afstelling.
 
Bij sommige scooters zit die bendix achter de carteldeksel ja.
Bij mijne niet, bij @fendo zijn scooter weet ik niet.
Volgens de manual wat ik gepost heb namelijk niet.

@fendo maak eens een foto met de carterdeksel eraf, dan weten we of die bendix daar zit.

Uit mijn geposte manual gehaalt.
View attachment 52952
Zit er toch 1 in geloof ik zo te zien. ( tenminste als @fendo hetzelfde blok eronder heeft)
Maar je mag hem zonder probleem starten zonder carterdeksel, moet geen problemen geven, als je het blok eronder hebt in de manual.
Hier een foto van de bendix. Deze zit vóór de starterkrans. (links dus)
Ik heb nieuwe rolletjes erin gezet van 9 gr. De oude waren 5 gr. en een beetje vlak afgesleten.
V-snaar zag er nog goed uit. Geen rafeltje, scheurtje ofzo. Varioplaat heb ik eruit gelaten.
De koppeling (ik heb een hele nieuwe gekregen van iemand) zit zo te zien het koppelingshuis op de as vastgekit ofzo. (foto) Het huis en de as kunnen ook niet onafhankelijk van elkaar draaien. Zitten dus goed vast ofzo.
Die is met geen mogelijkheid eraf te krijgen. Ik dacht die te vervangen voor een nieuwe met standaard trekveertjes, maar gaat dus niet door.
Bougie, brandstoffilter en luchtfilterelement had ik al vervangen.
Hij pakt nu vanaf stilstand nagenoeg gelijk op. Gaat ietsje minder snel naar topsnelheid maar is niet erg waarneembaar. De top ligt nu op 65 km/u op de teller, ipv 53 ervoor. De laatste 5 km van 60 naar 65 gaat langzaam. Ik moet nog ff een keer kijken naar de echte kms op GPS.
De scooter rijdt wat lagere toeren en dus rustiger. Ik ben er dus wel op vooruit gegaan.
Kreeg alleen het idee dat hij net iets teveel lucht krijgt (of te weinig benzine). Maar dan moet ik hem eerst even goed warm rijden. Ik zal volgende week ff naar de sproeiermaat kijken. Ik wil de carb toch nog schoonmaken.
 

Attachments

  • IMG_20200504_104947_1.jpg
    IMG_20200504_104947_1.jpg
    96.6 KB · Views: 5
  • IMG_20200504_103119_1.jpg
    IMG_20200504_103119_1.jpg
    231.9 KB · Views: 5
Roken van koude motor kan ook komen als je er bagger 2t olie erin doen.. Olie dat slecht verbrand zal altijd na walmen.

Betreft dat hoge stationaire lopen is niet normaal.. Zou eerder denken dat de afstelling van de carburateur niet goed staat.

Een choke dat rijk mengt bestaat niet.. Want onder de naald zit geen afstelbare sproeier in. Dus de hoeveelheid wat eruit komt is altijd het zelfde.
Misschien dat je hem nog kan verstellen door de naald hoger te plaatsen, mits dit mogelijk is.


Betreft dat hoge toeren en weg rijden probleem.

Kan veroorzaakt worden door:

* Slechte afstelling van vario en koppeling.
* Te lichte of te versleten rolletjes.
* Variateur die versleten is.
* Riem dat versleten is
* Koppelings veertjes die te strak zijn voor de afstelling
* Versleten drukveer (Heeft niet meer de standaard spanning dan wat die eerder had
 
Back
Top