Borging bouten @ Sprints *lelystad*

stealthaerox

Well-Known Member
Ik snap dit even niet. Ik rij in de klasse scooters 70cc en nu is er in het regelement iets erg tegenstrijdig.

Artikel 3 - Algemene motorisch reglement

3.1 Onder borgen wordt vestaan: het voorkomen van loslopen door gebruikmaking van metalen draad met een dikte van minimaal 0,7mm. Het gebruik van splitpennen wordt beschouwd als borgen. Het gebruik van zelfborgende moeren en van producten zoals Loctite wordt niet beschouwd als borgen omdat de goede werking daarvan niet zonder demontage kan worden vastgesteld bij de technische keuring. Alle vuldoppen, pluggen, bouten en moeren die bij het loslopen olielekkage kunnen veroorzaken moeten worden geborgd. Bouten en moeren waarmee wielassen, remklauwen en remverankeringen zijn bevestigd, moeten worden geborgd. Moeren waarmee wielen zijn bevestigd, moeten zijn geborgd.


En in technischregelement scooters staat:

Artikel 1 - Specificaties Technisch Reglement Scooter 50/70

1.5 Borging van remklauwen en brackets (bijv. oversized), olievuldoppen van het carter en wielbouten gewenst.


Kan iemand van ST.net crew mij dit uitleggen.
 
Advertisement - register to remove this

Sibo said:
Met boortol dnek :)

Effe een vraagje? weet iemand waar je van dei borgkapje's kan kopen in kleiner maten m10/13, ik bedoel van die kapjes waar een zip achterwiel mee wordt geborgt :)

Ken ik deze kapjes? Geloof het niet ik kan ze ook niet vinden op easyparts...
 
stealthaerox said:
Ken ik deze kapjes? Geloof het niet ik kan ze ook niet vinden op easyparts...


hij bedoelt de kapjes die je over de achteras (piaggio)schuift over de moer en daar vervolgens een splitpen doorheen doet , alleen dan in M10
 
melf #50 said:
hij bedoelt de kapjes die je over de achteras (piaggio)schuift over de moer en daar vervolgens een splitpen doorheen doet , alleen dan in M10

Naja niet alleen m10 gewoon meerde maten,maar is voor mijn nieuwe sprinter daar doe ik alles meteen goed en borg dan blokbouten,veerbouten etc...

En wil het netje doen en dat het er knap uit ziet dus wil ik dit met dit soort kapjes doen,maar heb al wat gevonde
 
cosworthpower21 said:
zoals je wiellen en borg moer op zit zoals je achter as moet het dan ook lijkt me beetje onzin boren in je spullen is zeker niet altijd goed metaal wordt ook niet beter op.


de moleculen van het metaal veranderen niet omdat je er een gaatje in boort hoor , het word niet opeens aluminuim ofzo hoor :p

je kunt gerust een gaatje van 2 a 3 mm boren in je as zonder problemen , wel zorgen dat er geen braampjes meer op zitten anders heb je kans dat als je de moer eraf draait dat het draad daarvan beschadigd.


@ cosworthpower : een borgmoer geld niet als geborgd over het algemeen...
 
Back
Top