Borgen, hoe en wat?

Bij minarelli om de naaf vast te houden,is toch niet te borgen daar is totaal geen ruimte voor,en om nou door hoekje van een moer te boren lijkt me ook niet alles daar wordt die alleen maar zwakker van lijkt mij.

ik heb in 2 assen toch zeer zeker een gaatje zitten , alleen heb ik er een splipen door zoals bij Piaggio , alleen dan zonder het borgkapje , maar de borgring houd de moer toch al tegen.

er is wel ruimte , het wil iig wel prima.
 
,en om nou door hoekje van een moer te boren lijkt me ook niet alles daar wordt die alleen maar zwakker van lijkt mij.

Neej , dat zeg je alleen maar omdat je het teveel moeite vind :p
Je komt er echt niet onder uit. Er MOET gewoon geborgt worden.

Of ga je nu echt menen dat je denkt dat een moer daar slechter op word/dan niet meer veilig is?

In dat hoekje boren maakt echt 100% niks uit.
Dat is het punt waar je m met een sleutel op pakt.
Je kan de sleutel gewoon nog op het hoekje zetten waar een gaatje inzit, daar gebeurd echt niks mee, want van dat hoekje blijft 99% nog intact.

De hoekjes zijn dus alleen maar om de moer of bout los te halen.
Verder dienen die hoekjes helemaal nergens voor.
 
Bij mij is er ook geen ruimte over voor een splitpen op de achteras hoor, of jij gebruikt plattere moeren?

het zou btw wel kunnen zijn dat ik mijn moer iets heb afgedraait zodat er een splitpen in past ,maar zonder afdraaien past alleen draad van 1 mm iig wel.
 
Hoe the hel moet ik me 8erwiel borgen? want heb er echt geen ruimte en hijs zelfborgerd maar dat schijnt hier niet zoveel uit te halen
 
Neej , dat zeg je alleen maar omdat je het teveel moeite vind :p
Je komt er echt niet onder uit. Er MOET gewoon geborgt worden.

Of ga je nu echt menen dat je denkt dat een moer daar slechter op word/dan niet meer veilig is?

In dat hoekje boren maakt echt 100% niks uit.
Dat is het punt waar je m met een sleutel op pakt.
Je kan de sleutel gewoon nog op het hoekje zetten waar een gaatje inzit, daar gebeurd echt niks mee, want van dat hoekje blijft 99% nog intact.

De hoekjes zijn dus alleen maar om de moer of bout los te halen.
Verder dienen die hoekjes helemaal nergens voor.



De moer wordt er inderdaad slechter van ja ,ik werk bij een autobanden service,we hebben het een keer gehad bij eeen motor as achter daar zat dat ook zo door een hoekje gedaan,en daar was een heel stuk van de hoek afgebroken,en was daarna heel moeilijk los te krijgen.
 
ik heb mijn achterassen geborgd met een borgpennetje , zo'n 1 tje die er door gaat en je dan moet ombuigen.

ik heb gewoon een gat in de as geboord , eerst even met een centerpoint even inslaan en dan met een 2mm boortje rustig aan boren. dan met wat groter eventueel.

mag je ook b.v. een gaatje door je as boren en dan ijzerdraadje door je as heen en weer ombuigen naar de andere kant en dan weer aan mekaar draaien?
 
wordt een teflon moer ook goed gekeurd? want, als je altijd nieuwe moeren gebruik borgen ze zelf toch ook? of dubbelen moeren das toch het zelfde als borgen? eigelijk vindt ik een beetje raar want volgens mij kijk iedereen wel een x per meeting ofdat ze bouten vast staan atans ik toch:W
 
dei speciale manier die hier boven staat die tekening moet je zo ook borgen nee toch ...

en je achterveer hoeft dus ook niet mjah das dan duidelijk zo !

heb me klauw zo geborgt ..

ik weet dat de andere 2 ook nog moeten .. maar even voor het idee...

DSC02292.jpg
 
De moer wordt er inderdaad slechter van ja ,ik werk bij een autobanden service,we hebben het een keer gehad bij eeen motor as achter daar zat dat ook zo door een hoekje gedaan,en daar was een heel stuk van de hoek afgebroken,en was daarna heel moeilijk los te krijgen.

Dat komt dan echt door andere redenen.
Als je de zijkant van de moer bekijkt, kan je zien hoeveel grip je aan beide kanten alleen al hebt om het punt heen waar het gaatje zit. (groen)

attachment.php



Als je dan fatsoenlijk gereedschap gebruikt , kan het gewoon niet kapot gaan.
 
Last edited:
moet je schijf zelf ook nog geborgt? Dat heb ik nooit gezien eigenlijk, maar er staat wel remverankering in het reglement, en daar valt een schijf toch ook onder?
 
voor je eigen veiligheid alleen al zou ik het wel doen als het makkelijk kan.

@ iceman , waarschijnlijk is er dan wat anders met de moer gebeurd of gewoon slecht geboord of te groot oid , een moer kun je echt wel in boren , zelfs m8 wil nog wel...
 
ff wat voorbeelden btw:

olievul plug :




aftapplug (beetje slechte foto , en op de kop :p )



vooras + remklauw (ik weet het , roest op de schijf :()



hoe ik mijn achteras heb geborgd , zo kan het niet loslopen , of deze manier mag bij de sbo weet ik niet.

 
Last edited:
Laatste foto kan wel melf :)

Zo kom je door de keuring. De moer komt echt niet los nu.
Desnoods doe je er nog wat ringen achter zodat de splitpen tegen de moer zit.
Dan kan ie geen mm los lopen :)
 
komt eigenlijk ook omdat ik dat op het circuit nog moest doen , er zit dus ook maar 1 gat in.

hij zit btw vrijwel strak tegen de moer aan , en zou die loslopen merk je dat ook wel.
 
Bij minarelli om de naaf vast te houden,is toch niet te borgen daar is totaal geen ruimte voor,en om nou door hoekje van een moer te boren lijkt me ook niet alles daar wordt die alleen maar zwakker van lijkt mij.

Het is wel mogelijk hoor, ik heb het gedaan met van buiten naar binnen een klein gaatje te boren, op een schuine manier natuurlijk. Wanneer je het schuin doet, dan is het geborgd en heb je dus geen enkel probleem om je moer er nog over te laten gaan.

Ik heb persoonlijk men moer gewoon erover gezet en dan heb'k men gaatje geboord; doe het natuurlijk wel op een rustige manier en geen te groot boortje nemen!

alee grtz!
 
ff wat voorbeelden btw:

olievul plug :




aftapplug (beetje slechte foto , en op de kop :p )



vooras + remklauw (ik weet het , roest op de schijf :()



hoe ik mijn achteras heb geborgd , zo kan het niet loslopen , of deze manier mag bij de sbo weet ik niet.



Foto's doen het niet :(
Wou ze graag zien omdat ik ook moet gaan borgen en wil het wel goed doen :D
 
Back
Top