Borgen, hoe en wat?

Manta

Oldskool membert
Aangezien de SBO regels aardig scherp zijn komend seizoen en er aardig wat mensen scooterspecial en superspecial rijden wil ik dit topic ff openen over borgen.

Ikzelf loop namelijk met vragen als: Hoe pak je dit het beste aan, wat moet je precies allemaal borgen en wat zijn de tips en trics?

Om maar met een voorbeeldje te beginnen: Hoe hebben jullie je achteras geborgd? Daar kom je niet doorheen met een simpel boortje en hoe boor je zo precies mogelijk zodat de wielmoer op de juiste plek komt?
 
Advertisement - register to remove this

Mijn achterwiel zit vast met een dikke moer, en daarna komt er een soort aluminum dingentje en daardoor heen gaat een spie(door de as heen), spie daarna naarbuiten gebogen

gaat zeker nooit los
 
Dus jij hebt de moer zelf niet geborgd? Maar de borging alleen door de as gedaan? Zodat de borging vóór de moer zit?
 
Ik denk dat hij het over pia heeft.

Bij mina steekt de as niet ver buiten de moer uit toch?

Bij pia zit er std al borging. Er zit idd gewoon een gaatje in de as.
Mocht je bij mina wel ruimte over hebben zou ik daar een gaatje inmaken en niet door moer en as heen.

Als je op deze of een andere plek wel door moer en as heen wilt boren , moet je de moer eerst heel goed vast zetten en m dan doorboren terwijl alles gemonteerd zit.
Dit is alleen op veel punten vaak niet mogelijk omdat je er gewoon niet bij komt.

Je kan ook de moer los halen en er een gaatje schuin doorheen boren (in een hoekje).
Dan moet je eerst de moer even goed vast zetten op je as en een stipje met stif op het bovenste punt zetten.

Door dat gaatje doe je dan een ijzerdraadje naar boven ( bv aan een ander boutje van je wiel.
Als je dat draadje strak vast maakt , kan de moer ook niet los lopen.


Ik zal zo even een tekening maken van wat ik bedoel :)
 
Let niet op mijn teken kunsten :p

Ik weet niet precies hoe het bij elke scooter zit. Maar iedereen kan zelf wel iets verzinnen waaraan je het het beste vast kunt maken. :)
Roterende moeren wel even aan iets vast maken wat even hard mee draaid natuurlijk :p
Hier even een simpele indicatie.
 
Last edited:
Borgen met devcon? Weet je wel waar je het over hebt?

Iedereen wist al wel dat er ook speciale borgtangen bestaan? Werkt echt perfect zo'n ding.
 
borgtangen? Die dingen zijn toch gewoon om het draad er netjes doorheen te krijgen? Of doen ze nog iets anders?
 
Het is een tang waarmee je 2 ijzerdraadjes rond elkaar kan wikkelen. Je trekt aan het uiteinde van de tang, zodat de kop(waar je de 2 uiteindes in geklemd hebt) rond gaat draaien.
Zo kun je het netjes borgen etc.

Ik zal wel ff een foto zoeken van zo'n tang.

edit:

Zoiets is t geloof ik:

tang.jpg


nog een edit:

Basic Rules For The Installation of Lock Wire

Lock wiring is the securing together of two or more parts with a wire which shall be installed in such a manner that any tendency for a part to loosen will be counteracted by an additional tightening of the wire.

For general purpose lock wiring, use the preferred sizes in Table 1-1. Use smaller diameter wire where parts are too small to permit a hole diameter to accommodate the preferred sizes, or where space limitations preclude the use of the preferred sizes. The larger sizes are used where stronger wire is required. Wire diameter of .032 is the most commonly used.

The common method of installing lock wire shall consist of two strands of wire twisted together (so called "Double Twist" method). (One twist is defined as being produced by twisting the wires through an arc of 180 degrees and is equivalent to half of a complete turn.) The single strand method of lock wiring may be used for some applications, such as in a closely spaced, closed geometrical pattern (triangle, square, rectangle, circle, etc.). parts in electrical system.

The maximum span of lock wire between points shall be six inches.

Where multiple groups are lock by either the double twist or the single strand method, the maximum number in a series shall be determined by the number of units that can be lock wired by a twenty-four inch length of wire.

Wire shall be pulled taut while being twisted. The number of twists per inch as recorded in Table 1-1, represents general practice and is given as guidance information only.

Caution must be exercised during the twisting operation to keep the wire tight without overstressing. Abrasions caused by commercially available wire twisting pliers shall be acceptable but nicks, kinks, and other damage to the wire are not.

Lock wire shall not be installed in such a manner as to cause the wire to be subjected to chafing, fatigue through vibration, or additional tension other than the tension imposed on the wire to prevent loosening. In the event that no wire hole is provided, wiring should be to a convenient neighboring part in a manner so as not to interfere with the function of the parts. Hose and electrical coupling nuts shall be wired in the same manner as tube coupling nuts.

Various examples of lock wiring are shown in Figures 1-1 through 1-12. Figure 1-12 shows the single-stranded method, while the other figures show the two-stranded or double twist method.

Detail Instructions For The Installation Of Lock Wire

Check the units to be lock wired to make sure that they have been correctly torqued. Under-torquing or over-torquing to obtain proper alignment of the holes is not advisable. If it is impossible to obtain a proper alignment within the specified torque limits, back off the unit and try it again or select another unit.

In adjacent units, it is desirable that the holes be in approximately the same relationship to each other as shown in Figures 1-1 through 1-4 (for right-handed threads), thus the lock wire will have a tendency to pull the unit clockwise. This should be reversed for left-handed threads.

Where lock wire is used to secure a castellated nut on a threaded item, selection of locking hole diameter for the item shall be based on cotter pin requirements.

Table 1-1

Lockwire and Lockwire Hold Data

Wire Diameter Twists per Inch Recommended Hole Diameter
0.020 9-12 0.037-0.057
0.025 9-12 0.060-0.080
0.032 7-10 0.060-0.080
"

Wiretie.gif



Bron:

http://www.lrrsracing.com/RuleBook/lockwire.htm
 
ik heb mijn achterassen geborgd met een borgpennetje , zo'n 1 tje die er door gaat en je dan moet ombuigen.

ik heb gewoon een gat in de as geboord , eerst even met een centerpoint even inslaan en dan met een 2mm boortje rustig aan boren. dan met wat groter eventueel.
 
Is dat op mina? Daar heb je niet zoveel ruimte namelijk... Al helemaal niet om een borgpen vóór de moer te plaatsen, daar is het draad niet lang genoeg voor..
 
Ik zou het toch doen zoals Andries zegt. Door een hoekje van de moer boren en die dan boren aan een ander deel van je wiel. Desnoods een spaak van je velg oid. :)

Zo had ik het ook @ speedfight.
 
nu weet ik nog niet wat er precies allemaal geborgt moet worden.

ik heb nu mijn vooras geborgt en er een splitpen door gedaan.
moet ik achter aan de ophanging ook alles borgen?
moeten de remklauwen ook geborgd worden?

groetjes franz
 
ik borg met rvs las draad ... werk priema .. geeft alleen niet eg mee :p

ik heb achter 1 dikke bout ik hbe toen mijn blok op de freestafel gezet en met boortje geboord ging prima los uit hadnje meot je neit doen ..en is ook niet te doen denk IK....

omdat ik ook niet presies weet wat er geborgd moet worden... tot zover kom ik ..

olie nippel op het blok
as die door blok gaat aan subframe
wiel moer
voor wiel as
remmen voor en achter ...
bout van achterveer..

tot zo ver kom ik ...

ooi hooi
 
Je moet :

Voorwiel
Achterwiel
Olie aftap boutje
Olie vul boutje
Voor en achter rem.

Thats it.

Verschrikkelijk duidelijk :

Regelement said:
Alle vuldoppen, pluggen, bouten en moeren die bij het loslopen olielekkage kunnen veroorzaken, moeten zijn geborgd.
Bouten en moeren waarmee wielassen, remklauwen en remverankeringen zijn bevestigd, moeten zijn geborgd. Moeren/bouten waarmee wielen zijn bevestigd, moeten zijn geborgd.
 
ik borg met rvs las draad ... werk priema .. geeft alleen niet eg mee :p

ik heb achter 1 dikke bout ik hbe toen mijn blok op de freestafel gezet en met boortje geboord ging prima los uit hadnje meot je neit doen ..en is ook niet te doen denk IK....

omdat ik ook niet presies weet wat er geborgd moet worden... tot zover kom ik ..

olie nippel op het blok
as die door blok gaat aan subframe
wiel moer
voor wiel as
remmen voor en achter ...
bout van achterveer..

tot zo ver kom ik ...

ooi hooi

achterassen heb ik met de hand uitgeboord , gaat perfect :)

je kunt bij de Gamma of praxis bijv. gewoon draad ophalen , veel makkelijker met borgen ,ook kun je dit beter vlechten wat steviger is. is ook niet zo duur als lasdraad :*

ik gebruik zelf goudkleurig draad , die kost per rol zo'n 9 euro geloof ik , ik doe er nu al 4 jaar mee :)
 
Bij minarelli om de naaf vast te houden,is toch niet te borgen daar is totaal geen ruimte voor,en om nou door hoekje van een moer te boren lijkt me ook niet alles daar wordt die alleen maar zwakker van lijkt mij.
 
Back
Top