Martijntje
New Member
Hallo,
ik heb een aprilia sr 50 r uit 2008. betreft een carb. versie. Km stand 11.000.
Probleem
langere tijd last van accu problemen met wisselende voltages meetbaar op het dashboard. Bij koude temp, geen functioneel dashboard, ging pas weer aan na starten van scooter. Accu leek verzwakt en is vervangen door een goede nieuwe accu(met accuzuur). Accu deed het perfect, problemen leken opgelost.
Volgende dag
Scooter start niet, nergens spanning op. alleen kickstart werkt. Accu uit de scooter gehaald en doorgemeten. 0.1 volt over in de accu. Accu dus kapot. Daarna de plus en de min van de accu gemeten waar dus geen spanning opstaat bij een lopende scooter. Vervolgens vrijwel alle kabels doorgemeten, nergens spanning. uren gezocht naar het probleem en kwamen uit op mogelijk spanningsregulator defect. Wij de spanning meten in de kabels voor de spanningsregulator, zoals gedacht stond er wel spanning op de regulator in maar ging er geen spanning uit. Nieuwe spanningsregulator aangekoppeld en oude accu (omdat de accu dus het waarschijnlijk niet goed deed omdat hij geen oplaadspanning kreeg) op de acculader gezet. De plus en de min van de scooter geeft weer spanning aan die toeneemt bij het geven van gas (ongv rond de 20 volt-25volt). leek allemaal prima. Oude accu er weer ingezet en scooter gestart. Nu blijkt dat mijn verlichting niet werkt. Kabels op de accu doorgemeten, stond nog spanning op de kleine rode draad (je hebt 2 rode draden), zekeringen doorgemeten maar zijn niet defect. Dashboard werkt wel, verlichting (knipperlicht, dim en achterlicht niet, remlicht en toeter wel?). elektrische start doet het, maar heel matig. Vervolgens weer gekeken naar de spanningsregulator en doorgemeten en eraf gehaald en opnieuw erop gezet (alle aansluitingen zijn behandeld met contactspray). Vervolgens de spanningsregulator erop gezet en weer getest. Alle verlichting doet het, dashboard doet niks. elektrische start doet het nu inneens wel goed? Oude spanningsregulator erop gezet, maar zelfde verhaal. Alles doet het behalve mijn dashboard ??. vervolgens accuspanning gemeten, maar komt (waarschijnlijk door ouderdom) niet verder dan 10,1 volt ( ondanks hele nacht opladen en langer). nu vandaag een stuk mee gereden( is mooi weer ) en nu is mijn dimlicht doorgebrand?. Ondanks een stuk rijden ook geen functionerende dashboard. Wel wat vocht achter het glas van het dashboard. Dashboard kap losgehaald en dashboard stekker nagekeken, maar niks vreemds gezien. Ook geen mogelijke kabelbreuk. NB: relais gecontroleerd, zag er allemaal prima uit.
Wat denken jullie? zou dit probleem komen door een te lage spanning van de accu? en is het simpelweg weer een gloednieuwe accu erin zetten mogelijk de oplossing? of is mijn elektra echt op zijn gat. Mogelijk defect dashboard? wat wel bijzonder is want het dashboard deed het gewoon prima en toen in een keer niet na opnieuw aansluiten van de spanningsregulator. ?
ik ben echt ten einde raad, de hele scooter is uit elkaar geweest, alles is doorgemeten snap nu echt niet meer wat ik hier nog aan kan doen.
ik heb een aprilia sr 50 r uit 2008. betreft een carb. versie. Km stand 11.000.
Probleem
langere tijd last van accu problemen met wisselende voltages meetbaar op het dashboard. Bij koude temp, geen functioneel dashboard, ging pas weer aan na starten van scooter. Accu leek verzwakt en is vervangen door een goede nieuwe accu(met accuzuur). Accu deed het perfect, problemen leken opgelost.
Volgende dag
Scooter start niet, nergens spanning op. alleen kickstart werkt. Accu uit de scooter gehaald en doorgemeten. 0.1 volt over in de accu. Accu dus kapot. Daarna de plus en de min van de accu gemeten waar dus geen spanning opstaat bij een lopende scooter. Vervolgens vrijwel alle kabels doorgemeten, nergens spanning. uren gezocht naar het probleem en kwamen uit op mogelijk spanningsregulator defect. Wij de spanning meten in de kabels voor de spanningsregulator, zoals gedacht stond er wel spanning op de regulator in maar ging er geen spanning uit. Nieuwe spanningsregulator aangekoppeld en oude accu (omdat de accu dus het waarschijnlijk niet goed deed omdat hij geen oplaadspanning kreeg) op de acculader gezet. De plus en de min van de scooter geeft weer spanning aan die toeneemt bij het geven van gas (ongv rond de 20 volt-25volt). leek allemaal prima. Oude accu er weer ingezet en scooter gestart. Nu blijkt dat mijn verlichting niet werkt. Kabels op de accu doorgemeten, stond nog spanning op de kleine rode draad (je hebt 2 rode draden), zekeringen doorgemeten maar zijn niet defect. Dashboard werkt wel, verlichting (knipperlicht, dim en achterlicht niet, remlicht en toeter wel?). elektrische start doet het, maar heel matig. Vervolgens weer gekeken naar de spanningsregulator en doorgemeten en eraf gehaald en opnieuw erop gezet (alle aansluitingen zijn behandeld met contactspray). Vervolgens de spanningsregulator erop gezet en weer getest. Alle verlichting doet het, dashboard doet niks. elektrische start doet het nu inneens wel goed? Oude spanningsregulator erop gezet, maar zelfde verhaal. Alles doet het behalve mijn dashboard ??. vervolgens accuspanning gemeten, maar komt (waarschijnlijk door ouderdom) niet verder dan 10,1 volt ( ondanks hele nacht opladen en langer). nu vandaag een stuk mee gereden( is mooi weer ) en nu is mijn dimlicht doorgebrand?. Ondanks een stuk rijden ook geen functionerende dashboard. Wel wat vocht achter het glas van het dashboard. Dashboard kap losgehaald en dashboard stekker nagekeken, maar niks vreemds gezien. Ook geen mogelijke kabelbreuk. NB: relais gecontroleerd, zag er allemaal prima uit.
Wat denken jullie? zou dit probleem komen door een te lage spanning van de accu? en is het simpelweg weer een gloednieuwe accu erin zetten mogelijk de oplossing? of is mijn elektra echt op zijn gat. Mogelijk defect dashboard? wat wel bijzonder is want het dashboard deed het gewoon prima en toen in een keer niet na opnieuw aansluiten van de spanningsregulator. ?
ik ben echt ten einde raad, de hele scooter is uit elkaar geweest, alles is doorgemeten snap nu echt niet meer wat ik hier nog aan kan doen.