Bizarre problemen Aprilia sr50r bj 2008

Martijntje

New Member
Hallo,

ik heb een aprilia sr 50 r uit 2008. betreft een carb. versie. Km stand 11.000.

Probleem
langere tijd last van accu problemen met wisselende voltages meetbaar op het dashboard. Bij koude temp, geen functioneel dashboard, ging pas weer aan na starten van scooter. Accu leek verzwakt en is vervangen door een goede nieuwe accu(met accuzuur). Accu deed het perfect, problemen leken opgelost.

Volgende dag
Scooter start niet, nergens spanning op. alleen kickstart werkt. Accu uit de scooter gehaald en doorgemeten. 0.1 volt over in de accu. Accu dus kapot. Daarna de plus en de min van de accu gemeten waar dus geen spanning opstaat bij een lopende scooter. Vervolgens vrijwel alle kabels doorgemeten, nergens spanning. uren gezocht naar het probleem en kwamen uit op mogelijk spanningsregulator defect. Wij de spanning meten in de kabels voor de spanningsregulator, zoals gedacht stond er wel spanning op de regulator in maar ging er geen spanning uit. Nieuwe spanningsregulator aangekoppeld en oude accu (omdat de accu dus het waarschijnlijk niet goed deed omdat hij geen oplaadspanning kreeg) op de acculader gezet. De plus en de min van de scooter geeft weer spanning aan die toeneemt bij het geven van gas (ongv rond de 20 volt-25volt). leek allemaal prima. Oude accu er weer ingezet en scooter gestart. Nu blijkt dat mijn verlichting niet werkt. Kabels op de accu doorgemeten, stond nog spanning op de kleine rode draad (je hebt 2 rode draden), zekeringen doorgemeten maar zijn niet defect. Dashboard werkt wel, verlichting (knipperlicht, dim en achterlicht niet, remlicht en toeter wel?). elektrische start doet het, maar heel matig. Vervolgens weer gekeken naar de spanningsregulator en doorgemeten en eraf gehaald en opnieuw erop gezet (alle aansluitingen zijn behandeld met contactspray). Vervolgens de spanningsregulator erop gezet en weer getest. Alle verlichting doet het, dashboard doet niks. elektrische start doet het nu inneens wel goed? Oude spanningsregulator erop gezet, maar zelfde verhaal. Alles doet het behalve mijn dashboard ??. vervolgens accuspanning gemeten, maar komt (waarschijnlijk door ouderdom) niet verder dan 10,1 volt ( ondanks hele nacht opladen en langer). nu vandaag een stuk mee gereden( is mooi weer ) en nu is mijn dimlicht doorgebrand?. Ondanks een stuk rijden ook geen functionerende dashboard. Wel wat vocht achter het glas van het dashboard. Dashboard kap losgehaald en dashboard stekker nagekeken, maar niks vreemds gezien. Ook geen mogelijke kabelbreuk. NB: relais gecontroleerd, zag er allemaal prima uit.

Wat denken jullie? zou dit probleem komen door een te lage spanning van de accu? en is het simpelweg weer een gloednieuwe accu erin zetten mogelijk de oplossing? of is mijn elektra echt op zijn gat. Mogelijk defect dashboard? wat wel bijzonder is want het dashboard deed het gewoon prima en toen in een keer niet na opnieuw aansluiten van de spanningsregulator. ?

ik ben echt ten einde raad, de hele scooter is uit elkaar geweest, alles is doorgemeten snap nu echt niet meer wat ik hier nog aan kan doen.
 
Advertisement - register to remove this

Ik las in dit hele verhaal, wat ik op een gegeven moment niet meer kon volgen, dat de uitgangspanning op een gegeven moment 20 Volt bedroeg.
Dit is veel te hoog, de laadspanning bij volgas mag maximaal 15 Volt bedragen.
Zulke hoge spanning kan ervoor zorgen dat de elektronica in je cockpit de geest geeft.
Dus, die spanningsregelaar niet meer gebruiken!
Verder kan een defecte spanningsregelaar ook ervoor zorgen dat je accu leeggetrokken wordt, er loopt dan een lekstroom door de geregelde kant van de spanningsregelaar die de accu, afhankelijk van de grootte van de lekstroom snel of langzaam leegtrekt.
Wordt de lekstroom te groot kan er zelfs een zekering doorbranden.
 
Ik las in dit hele verhaal, wat ik op een gegeven moment niet meer kon volgen, dat de uitgangspanning op een gegeven moment 20 Volt bedroeg.
Dit is veel te hoog, de laadspanning bij volgas mag maximaal 15 Volt bedragen.
Zulke hoge spanning kan ervoor zorgen dat de elektronica in je cockpit de geest geeft.
Dus, die spanningsregelaar niet meer gebruiken!
Verder kan een defecte spanningsregelaar ook ervoor zorgen dat je accu leeggetrokken wordt, er loopt dan een lekstroom door de geregelde kant van de spanningsregelaar die de accu, afhankelijk van de grootte van de lekstroom snel of langzaam leegtrekt.
Wordt de lekstroom te groot kan er zelfs een zekering doorbranden.

Net zojuist voor de zekerheid nog een keer gemeten, nu kwam er ongeveer 13-14volt max door de polen. Dus een nieuwe accu gehaald om te kijken of het echt niet mijn oude accu is. Accu voor het plaatsen eerst net even doorgemeten, zit een mooie 13 volt in. Accu aangesloten en het dashboard doet niks. Tevens nu net bij het testen, nu beide lampen(zowel dim als groot licht) doorgebrand (zat LED in) en bij het omschakelen van dim naar groot licht valt bij groot licht mijn achterlamp uit, maar doet mijn remlicht het wel. Als ik vervolgens over ga weer op dimlicht dan doet mijn achterlamp het gewoon weer. heel vaag? zekeringen wederom prima.
 
Ik zou toch maar eens goed de spanning meten bij lopende motor.
Die lampen gaan niet zomaar stuk en vooral led kan niet tegen een te hoge spanning.

Als de spanning over een gewone gloeilamp stijgt, neemt de stroom door de gloeilamp groter, de gloeilamp wordt hij heter en de weerstand van de gloeidraad stijgt door de hitte, daardoor zakt de stroom weer en heeft de gloeilamp, in beperkte mate, een soort stroomregeling.

Bij led is dit heel anders, als je goedkope ledlampen hebt zonder driver zal bij een stijgen van de spanning de stroom toenemen, de weerstand van een led wordt dan juist lager en daardoor de stroom nog hoger.
Zo blaast zich de led zelf op bij een te hoge spanning.

De kans is dus ook groot dat de knipperlichten ook stuk zijn als dit led-lampen zijn.
 
Ik zou toch maar eens goed de spanning meten bij lopende motor.
Die lampen gaan niet zomaar stuk en vooral led kan niet tegen een te hoge spanning.

Als de spanning over een gewone gloeilamp stijgt, neemt de stroom door de gloeilamp groter, de gloeilamp wordt hij heter en de weerstand van de gloeidraad stijgt door de hitte, daardoor zakt de stroom weer en heeft de gloeilamp, in beperkte mate, een soort stroomregeling.

Bij led is dit heel anders, als je goedkope ledlampen hebt zonder driver zal bij een stijgen van de spanning de stroom toenemen, de weerstand van een led wordt dan juist lager en daardoor de stroom nog hoger.
Zo blaast zich de led zelf op bij een te hoge spanning.

De kans is dus ook groot dat de knipperlichten ook stuk zijn als dit led-lampen zijn.

Bij een lopende scooter haal ik nu ongeveer 14volt bij vol gas . Lampen beide doorgebrand mogelijk zoals jij ook zegt door slechte led lampen, dus heb goede led geprobeerd en die lijkt al mijn verlichtingsproblemen doen oplossen. Enige probleem die ik nu nog heb is dat mijn dashboard niet werkt, zoals ik al zei zit er veel vocht achter. Denk dat die gewoon gesneuveld is helaas:(. Scooter start overigens heel soepel, en alle spanning lijkt nu wel te kloppen. Maar ook ondanks het verhelpen van het probleem (met als verdenking van een kortsluiting) doet mijn dashboard 0.0
 
Back
Top