binnenrotor en licht over accu

5erveD

Active Member
Ja!

Binnenrotor enzo.

Ding moest er komen maar zonder lichtspoel want die is ruk!
Tenminste dat zeggen jullie, zelf geen ervaring mee. :p

Dus ik zo'n ding besteld en een bak met knaken op tafel geflikkerd.

Mooi! Maar nu ?
Ik wil licht hebben dus gaan we het op de accu aansluiten.
Hoe doen de meeste dit ?

De geschakelde plus achter het contact pakken en deze doorlussen naar de lichtschakelaar ?
Dus als je dan de sleutel in het contact steekt en omdraait heb je dus stroom op je lichtschakelaar en licht.
Mijne heeft nu altijd licht. Schakelaar is voor normaal en groot licht.
Dat zal dat aan of uit worden.

Zijn er mensen die ook het remlicht hebben door gelust ?
Ik zit er over te tobben om een extra accu in de buddybak te hangen.
En deze parallel te schakelen met de andere accu ( 2 nieuwe, dezelfde accu's dan ) en dan naar led lampen te gaan ipv de hallo geen licht ;-)

Hoor graag jullie ideeën en of eigen brouwsels.
Ook al zijn het gekke ideeën, beetje hobbyenis nooit verkeerd

De buddybak wordt al wat aan gemeubeld dus een extra accu moet er vast wel bij kunnen.
 

Attachments

  • IMG_20220120_201800.jpg
    IMG_20220120_201800.jpg
    206.4 KB · Views: 16
Advertisement - register to remove this

Als brommer/scooter ben je verplicht een rood remlicht te hebben , uitgezonderd de 25 km versie dus snor scooters. Dus moet je ook aansluiten. Maar deze werkt toch al op je accu , tenminste bij mij wel.
 
Om welke scooter gaat het hier?
Brandt je verlichting met de oude stator alleen als de motor draait dus op wisselspanning vanaf de stator achter je vliegwiel?
Zo ja, kun je bij de connector van je linkerhandvat de vermoedelijk gele draad afkoppelen (=wisselspanning vanaf de stator) en op deze plek de geschakelde plus van je contactslot aansluiten.
Deze geschakelde plus vanaf je contactslot vind je ook op de schakelaar van je claxon die vermoedelijk ook op je linker handvat zit, dus de spanning voor je verlichting kun je aftakken van de claxondraad die ook op connector zit van je linker handvat
Ik ga er dus van uit dat je groot- dimlichtschakelaar ook op je linker handvat zit.

Je zegt, je hebt geen aan- uitschakelaar voor je verlichting, doe je het op de hierboven beschreven manier, brandt je verlichting dus altijd als je het contactslot op "aan" zet.
Maw, je kunt je verlichting niet uit schakelen, een optie zou zijn je grootlicht te laten vervallen door de draad voor grootlicht in je koplamp af te koppelen, als je dan de groot- dimlichtschakelaar op de stand grootlicht zet brandt je koplamp niet.
Het nadeel is wel dat dan het blauwe controlelampje voor grootlicht in je cockpit brandt en je achterlicht ook altijd brandt.
Voor wat betreft je remlicht hoef je niks te veranderen, deze werkt mmers al op je accu.
In de koplamp zou je kunnen opteren voor led-verlichting dat scheelt in iedergeval 2/3 van de stroomsterkte zodat je accu langer mee gaat.

Je moet dus wel elke keer wanneer je thuis bent de scooter aan de elektrische infuus leggen om de accu geladen te houden. ;):)
Hiervoor is het handig als je een cigarettenaanstekerplug ergens monteert dan kun je de accu op spanning houden via deze plug en hoef je niet elke keer bij de accuklemmen te zijn.
 
Last edited:
Ga je je rotor op je contact aansluiten maat? Beter een killswitch pakken man, mocht er dan ooit iets misgaan zoals gas blijft hangen of je trekt hem ongeplant op het achterwiel en je flikkert eraf dan doe je dat koord om je pols. Val je eraf dan is je scooter meteen uit. Je wil niet dat ie er volgas zonder jou vandoor gaat. En tegenhouden doe je hem ook echt niet

En dan je licht een compleet eigen kabelboom geven via de accu. Denk dat je je over remlicht niet te veel zorgen hoeft te maken, als mensen je zien en horen rijden blijven ze wel op afstand
 
Als brommer/scooter ben je verplicht een rood remlicht te hebben , uitgezonderd de 25 km versie dus snor scooters. Dus moet je ook aansluiten. Maar deze werkt toch al op je accu , tenminste bij mij wel.
Mijn excuses.

Ik heb verzuimd aan te geven dat het een goed opgevoerde Aerox betreft.
Dit zullen de platte petten nooit accepteren.
Het niet voeren van remlicht zal dan van mindere zorg zijn.
Desalniettemin wil ik die wel aansluiten als deze al niet over de accu loopt
Harte dank voor uw inbreng vwb wetgeving.

@Sparky

Het gaat zoals hier boven aangegeven om een Aerox.
De koplamp doet het alleen tijdens draaiende motor. De tip vwb de claxon is een goede.
Zal de boel eens open trekken.
Ik vind alleen die ampies eruit peuteren zo'n gedoe. Er schijnen van die insteek lepels of lopers te zijn zodat je een draad gemakkelijk uit die connectors kan halen.
Weet jij toevallig wat ik bedoel of hoe die dingen heten ?

Aan en uit schakelen via groot en dimlicht is ook een goede tip net zoals de 12v aansluiting.

Ga je je rotor op je contact aansluiten maat? Beter een killswitch pakken man, mocht er dan ooit iets misgaan zoals gas blijft hangen of je trekt hem ongeplant op het achterwiel en je flikkert eraf dan doe je dat koord om je pols. Val je eraf dan is je scooter meteen uit. Je wil niet dat ie er volgas zonder jou vandoor gaat. En tegenhouden doe je hem ook echt niet

Dat is mij dus niet helemaal duidelijk.
Vervalt het contact slot in zo'n geval ?
Killswitch is wel beter, ja.
Had hier nog niet helemaal bij stil gestaan.
 
Startslot vervalt niet , je moet ook starten , een kill switch stopt alleen je motor , op de cdi , op het plaatje b.v is het aansluiting 5 , hier een draad erbij monteren , en naar de kill switch . De andere kant op massa en klaar is de switch. Dit is maar een voorbeeld , weet niet of je dezelfde cdi hebt.
Post automatically merged:

Let ook op totale stroom die je via je zekering uit de accu trekt , met de koplamp erbij . Dat de amp genoeg is , dus de zekering boven het totaal blijft
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 9
Het niet voeren van remlicht zal dan van mindere zorg zijn.
Maar dat kan wel een extra reden zijn om je aan de kant te zetten en dat wil je niet.
Verder hoef je, je geen zorgen te maken, het remlicht werkt gewoon zoals deze altijd gewerkt heeft.
Dat is mij dus niet helemaal duidelijk.
Vervalt het contact slot in zo'n geval ?
Killswitch is wel beter, ja.
Had hier nog niet helemaal bij stil gestaan.
Het contactslot vervalt helemaal niet, waarom???
Een kill-switch met een polsbandje, laat me niet lachen.....
Jullie doen alsof die binnenrotorontsteking ineens 100 pk extra gaat opleveren en je ineens moeite gaat hebben om je vast te klampen aan het stuur om er niet afgetrokken te worden.

Als de scooter momenteel goed is opgevoerd/afgesteld zul je wellicht wel verschil merken in de gasreactie, deze zal wat aggressiever zijn maar de mindere massa van het vliegwiel heeft ook nadelen als je de scooter gebruikt als gewone straatscooter.
Het goed afstellen van zo'n binnenrotor vraagt ook heel wat aandacht met de initiele afstelling, het gaat hier on tiende van milimeters dus een goeie micrometer is een must.

Er schijnen van die insteek lepels of lopers te zijn zodat je een draad gemakkelijk uit die connectors kan halen.
Weet jij toevallig wat ik bedoel of hoe die dingen heten ?
Klopt inderdaad, ik ken die dingen om DB9, DB15, DB25 connectoren te monteren en uit elkaar te halen.
In begin 80-er jaren heb ik zo'n tooltje ontzettend veel gebruikt om de toen nog seriele verbindingen tussen main-frames en workstations te bouwen.
Echter ik heb geen idee hoe zo'n ding heet helaas.

Edit: ik was toch even nieuwsgierig en vond deze, een hele set met alle soorten en mate maar wel wat prijzig als je de tooltjes niet regelmatig gebruikt.
https://www.hbm-machines.com/produc...MIqKv5qp3F9QIVWQOLCh2GwAcOEAQYASABEgKXVfD_BwE
 
Last edited:
Maar dat kan wel een extra reden zijn om je aan de kant te zetten en dat wil je niet.
Verder hoef je, je geen zorgen te maken, het remlicht werkt gewoon zoals deze altijd gewerkt heeft.

Het contactslot vervalt helemaal niet, waarom???
Een kill-switch met een polsbandje, laat me niet lachen.....
Jullie doen alsof die binnenrotorontsteking ineens 100 pk extra gaat opleveren en je ineens moeite gaat hebben om je vast te klampen aan het stuur om er niet afgetrokken te worden.
Nee eerder voor wanneer je zou vallen dat je scooter voor iedereen zijn veiligheid niet door blijft gassen of wat dan ook. Heeft niks met 100pk meer of minder te maken maar met veiligheid. En reken maar dat een rotor een stuk meer vermogen levert, een normale ontsteking houd het aantal toeren nooit bij.

Maar je kan je killswitch eventueel nog via je contact laten lopen, maar waarom zou je? Je gaat hem toch niet ergens parkeren en ff lekker shoppen. Dan is met contact alsnog zo weg hoor
 
Let ook op totale stroom die je via je zekering uit de accu trekt , met de koplamp erbij . Dat de amp genoeg is , dus de zekering boven het totaal blijft
Dit is een goed punt !
Moet sowieso het geheel nog uitdenken en uitwerken maar dit is zeker iets wat je snel over het hoofd ziet.

Het contactslot vervalt helemaal niet, waarom???
Een kill-switch met een polsbandje, laat me niet lachen.....
Jullie doen alsof die binnenrotorontsteking ineens 100 pk extra gaat opleveren en je ineens moeite gaat hebben om je vast te klampen aan het stuur om er niet afgetrokken te worden.

Als de scooter momenteel goed is opgevoerd/afgesteld zul je wellicht wel verschil merken in de gasreactie, deze zal wat aggressiever zijn maar de mindere massa van het vliegwiel heeft ook nadelen als je de scooter gebruikt als gewone straatscooter.
Het goed afstellen van zo'n binnenrotor vraagt ook heel wat aandacht met de initiele afstelling, het gaat hier on tiende van milimeters dus een goeie micrometer is een must.
Die stekker trekker is best aan de prijs.
Ik herinner mij een soort van sleutelbos met al die lopers eraan.

Seriële aansluitingen.... The Horror.....

Het zal vast geen 100 paarden extra geven. Dat verwacht ik ook niet.
Gas response verbetering ga ik wel vanuit maar dat gaan ik allemaal meemaken.

De killswitchs is ook meer zoals Bart ook al aangeeft meer voor de "veiligheid"
Een goede micrometer is altijd een must. Nog aanraders op dat gebied ?
Net zoals een goede schuifmaat en ander gereedschap.
Dat moet gewoon knap spul zijn.

Ah, gewoon met de dieptemeter van de schuifmaat, joh ;-)

Maar je kan je killswitch eventueel nog via je contact laten lopen, maar waarom zou je? Je gaat hem toch niet ergens parkeren en ff lekker shoppen. Dan is met contact alsnog zo weg hoor

Het valt hier nog wel mee qua diefstal. (afkloppen)
Meer dat de jeugd met kwijl uit de bakkus komt aanlopen en vragen wat er onder zit en hoe hard het kan.
Hahaha.
 
Dit is een goed punt !
Moet sowieso het geheel nog uitdenken en uitwerken maar dit is zeker iets wat je snel over het hoofd ziet.


Die stekker trekker is best aan de prijs.
Ik herinner mij een soort van sleutelbos met al die lopers eraan.

Seriële aansluitingen.... The Horror.....

Het zal vast geen 100 paarden extra geven. Dat verwacht ik ook niet.
Gas response verbetering ga ik wel vanuit maar dat gaan ik allemaal meemaken.

De killswitchs is ook meer zoals Bart ook al aangeeft meer voor de "veiligheid"
Een goede micrometer is altijd een must. Nog aanraders op dat gebied ?
Net zoals een goede schuifmaat en ander gereedschap.
Dat moet gewoon knap spul zijn.

Ah, gewoon met de dieptemeter van de schuifmaat, joh ;-)



Het valt hier nog wel mee qua diefstal. (afkloppen)
Meer dat de jeugd met kwijl uit de bakkus komt aanlopen en vragen wat er onder zit en hoe hard het kan.
Hahaha.
En vervolgens nemen ze hem alsnog mee
geloof me maar dat er mensen zijn die rondrijden om makkelijk scooters te spotten en in busje te tillen, dus zou hem echt nooit onbewaakt achter laten.
Voor die klaar is ben je zo een paar rooitjes kwijt en toch zonde als.die dan bij iemand anders staat weg te rotten
 
Back
Top