Bar end spiegels rdw goedgekeurd?

Achtyyyy

New Member
Hoi mensen van het forum,

Ik had een aantal maanden geleden een wok gekregen voor mijn snelheid. Nu zou ik graag mijn zip weer willen goed keuren om op de weg te rijden. Mijn vraag was daarbij of Bar end spiegels ook legaal zijn en door de keuring gaan?
 
Advertisement - register to remove this

Mijn vraag was daarbij of Bar end spiegels ook legaal zijn en door de keuring gaan?
Ja dat mag en zijn dus legaal.
In de regelgeving staat dat er een achteruitkijkspiegel aanwezig moet zijn.
Er staat niets beschreven waar deze geplaats dient te worden.
Voorheen stond er dat deze aan de linkerzijde moest zitten.
Heb zojuist nog gekeken en kan er niets anders van maken...
Lees onderstaande link even door. Kost je nog geen 2 minuten.

Mocht de RDW hier moeilijk over gaan doen, dan zou ik ze de link tonen en ze wijzen op deze officiële regelgeving van de overheid.

Succes en we horen graag hoe e.e.a. afgelopen is... :)
 
Ik denk dat uitstekende delen niet mogen. Want dat zijn het natuurlijk. Heb nu even geen tijd om er uitgebreid in te duiken.

Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen, ze er even af schroeven, en er normale spiegels op zetten. Anders kost het je straks nog een keuring omdat je er die spiegels op hebt zitten.
 
Ik denk dat uitstekende delen niet mogen. Want dat zijn het natuurlijk. Heb nu even geen tijd om er uitgebreid in te duiken.

Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen, ze er even af schroeven, en er normale spiegels op zetten. Anders kost het je straks nog een keuring omdat je er die spiegels op hebt zitten.
Je hebt mij aan het denken gezet.
Heb het volgende gevonden: een brommer/scooter in gebruik genomen na 31-10-1997, mag maximaal 2 meter breed zijn.
Dus wanneer het stuur inclusief spiegel(s) hier binnen blijft, dan is er geen enkel probleem.
Zie link en bijgeleverde foto.
Brommer breed regelgeving.png
 
Mijn nieuwe Vespa Sprint had van fabriek af uitstekende spiegels. Een stuk breder dan het stuur. Erg breed en daarom heb ik er smallere opgezet die binnen het stuur vallen. De wet schrijft voor dat een bromfiets niet breder mag zijn dan 1 meter. Dus als je stuur 80 cm is dan zouden de spiegels ieder maximaal 10 cm mogen uitsteken. Hoe die gemonteerd zijn doet er niet toe zolang ze maar functioneel zijn. In Duitsland zouden ze dan nog een E-keur moeten hebben en een minimaal oppervlak, maar daar kan ik voor Nederland niks van vinden.
Post automatically merged:

gsc100, je vergist je, 2 meter is voor een bromfiets op meer dan 2 wielen.
 
gsc100, je vergist je, 2 meter is voor een bromfiets op meer dan 2 wielen.
Nee hoor, ik vergis mij zeker niet.
Zie de bijgewerkte foto.
Hier staat duidelijk vermeld dat het om motorfietsen/brommers op 2 en 3 wielen gaat. Rood omlijnd.
De 1 meter geldt voor aanhangers achter een motor/brommer. Groen omlijnd.
Kan er niets anders van maken...
Brommer breed regelgeving.png
 
Ik ben bang dat je toch echt geen gelijk hebt.
Om te beginnen, lees helemaal bovenin van het artikel waarnaar je verwijst de volgende tekst: [Regeling vervallen per 01-01-2010.] Dus je verwijst naar iets dat al 13 jaar niet meer geldig is.

Een bromfiets op 2 wielen mag hooguit 1 meter breed zijn. Lees het volgende stuk maar eens door.

Nr. 886
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Ik zet hier het deel neer waar het om gaat.

Eisen voor toelating tot de weg

Maximale afmetingen

Op basis van de huidige regelgeving mogen (e-)fietsen op meer dan twee wielen (met of zonder trapondersteuning) maximaal 1,5 meter breed zijn. Voor snor- en bromfietsen geldt een maximale breedte van 1,0 meter. De bijzondere bromfietsen mogen op basis van de beleidsregel een maximumbreedte van 1,15 meter hebben. In de tabel op de volgende pagina zijn maximale breedtes weergegeven uit nationale en Europese regelgeving van verschillende voertuigcategorieën vergelijkbaar met LEVs. Dit laat zien dat bredere voertuigen nog steeds toegelaten kunnen worden.
 
Last edited:
@Rob105
Mijn beweringen heb ik gebaseerd op de gegevens die ik op de site van de overheid kon vinden.
Niet wetende dat deze ondertussen verlopen/achterhaald zijn.
Heb ondertussen jouw link bekeken en gelezen.
Conclusie: je hebt helemaal gelijk en ik moet dus beter lezen...!!!
;) ;);)
 
Ik moet je eerlijk zeggen dat het ook allemaal niet gemakkelijk te vinden is en er een hoop tegenstrijdige cq verlopen berichten op het internet staan. Dus het is echt niet verwonderlijk als je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Ik had het zelf net zo gemakkelijk fout geconcludeerd.
 
Ik moet je eerlijk zeggen dat het ook allemaal niet gemakkelijk te vinden is en er een hoop tegenstrijdige cq verlopen berichten op het internet staan. Dus het is echt niet verwonderlijk als je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Ik had het zelf net zo gemakkelijk fout geconcludeerd.
Ik zeg: alle regels/wetten verwijderen met de ingewikkelde taal.
Opnieuw beginnen en in Jip & Janneke taal neerzetten.................... :p
 
Back
Top