This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

aquariumliefhebbers hier???

Heb niet echt zin in guppie's. En wat is koud water? komt sowieso verwarming in.

Wat ik bedoel met simpeler/goedkoper is om niet meteen te beginnen met een aquarium waar relatief veel onderhoud aan zit t.o.v. een aquarium met wat zoetwatervissen.

Aha omdat je zegt tropisch is super vet alleen dat je toch goedkoper/eenvoudiger wil beginnen. Daar haak ik op in
Een verwarmde bak = tropisch !

Ben net begonnen aan een nieuwe bak.

Even wat specs:
lxbxh: 200x53x43
inhoud: 455 liter

Staat nu een eheim pomp voor 600 liter op.
zuiveringsapparaat van philips voor 400 liter.
Led lampen erboven voor een realistischer daglicht.
Water is ook nog niet maximaal gevuld.
Moet nog een aantal dingen afwerken zoals de filter af en aanvoer in de bak.

Bedoeling is dat er een school van 30 kardinaaltetra's in komt samen met 5 discusvissen. Daarnaast wil ik er ook nog 8 stuks coridora's metae in hebben.

Aardig wat problemen gehad met mijn bak. In het begin veel pluisalg. Daarna flap. Ik wist dat er een vrij grote borstelworm in mijn bak zat. Heb van alles geprobeerd om deze te vangen. Helaas niet gelukt.

Was maar 1 oplossing het hele rif afbreken! Dit heb ik dus gedaan. En onder de laatste steen zat de borstelworm. Viel me gelijk op dat daar alle slakkenhuisjes van mijn verdwenen hermietkreeften lagen.

Heb een foto van de worm gemaakt. De lengte 70cm. Hij heeft me veel koralen en vissen gekost!

BTw, ik lees eigenlijk nergens dat ze schadelijk zijn.
Er zijn wel predatoren van..maar die kans is erg klein dat je die hebt.
Ze eten voornamelijk allerlei (vis)resten op in de/op de bodem.

Dus weet je zeker dat hij de dader is?

Deze is inderdaad met levendsteen meegekomen. Hij is gewoon in een jaar 70cm gegroeid. Dit is een Eunicid. Dit is dus zeker wel een predator! Dus had geen andere keus om hem eruit te vangen!

ja echt ranzig beest! Moest hem er gewoon uit hebben, vond het echt niet fijn om met mijn handen de bak in te gaan en wetende dat dat beest ergens in de bak zit.

iemand hier verstand van polyester en metselen

ik ben nu een vijver aan het metselen met kalkzandsteen dikte van de muur is 10 cm,
hier komen 3 lagen polyester overheen eventueel een vierde laag,
nu wou ik 70 cm boven het maaiveld zullen die kalkzand en poly sterk genoeg zijn?

Volgende week aquarium aanschaffen, word een Juwel Rio 125..

Dan maar eens kijke wat voor vissen/inrichting het word.

idd+ dat je veel buiten zit... en weinig zin hebt in onderhoud van een aqua..

althans als ik kijk naar mijn eigen situatie... ik had er 4 staan, staat nu nog maar 1 in de woonkamer, en daar doe ik amper wat aan.

Moet zeggen dat me woonkamer goed koel blijft, ondanks de hoge temperaturen. Sowieso komt het aquarium achterin de hoek te staan en komt de zon amper in me woonkamer.

En veel buiten tsja.. me wekker gaat elke ochtend vroeg dus laat maak ik het sowieso nooit...

Zit nu alleen te kijken naar soorten vissen alleen word er knettergek van... kunnen ze het niet gewoon bij 10 soorten houden ofzo :+

*edit* sowieso wil ik alles aanpassen aan corydoras, kan alleen nergens vinden welke vissen er precies bij kunnen. Ene site zegt weer geen cichliden bij corydoras, andere weer wel.

Biotoop word Zuid-Amerikaans.

Last edited:
hier nog een meervallen gek...ik ga waarschijnlijk een groep van 15x L134's kopen... (word special bak)

ik zou, als ik jou was...

10x corydoras panda doen leuke visjes, en breiden van zelf wel uit.
15x vuurgarnalen
2x chicliden apistogramma ramerezi bv
en dan nog een schooltje kardinaal tetra's ofzo..

Idd corydoras zijn wel leuke vissen! Zelf ook een tijd gehad, maar aten vaak de eitjes van m'n discusvissen op, dus helaas naar de Schuurbak moeten overplaatsen! Houden btw ook mooi je bak schoon