Aprilia sxr 50 vraag over cilinder

techfora

New Member
Goede avond, ik ben nieuw op deze forum. Ik heb sinds een week een aprilia sxr 50, ik heb reeds malossi multi vario met witte drukveer en korte luchtbuis gemonteerd. Maar tegen over mijn oude 2 takt scooter vind ik deze aprilia nog steeds niet echt super optrekken. (Vooral omdat ik vaak met zijn 2e rijd. Top snelheid vind ik niet zo belangrijk, het gaat mij meer om trekkracht.

Zijn er voor deze blokjes inmiddels (60, 70, of 80cc) cilinders te krijgen?
Ik heb beetje rond zitten googlen maar kon het nog niet echt vinden.

Bedankt alvast!
 
Advertisement - register to remove this

Goede avond, ik ben nieuw op deze forum. Ik heb sinds een week een aprilia sxr 50, ik heb reeds malossi multi vario met witte drukveer en korte luchtbuis gemonteerd. Maar tegen over mijn oude 2 takt scooter vind ik deze aprilia nog steeds niet echt super optrekken. (Vooral omdat ik vaak met zijn 2e rijd. Top snelheid vind ik niet zo belangrijk, het gaat mij meer om trekkracht.

Zijn er voor deze blokjes inmiddels (60, 70, of 80cc) cilinders te krijgen?
Ik heb beetje rond zitten googlen maar kon het nog niet echt vinden.

Bedankt alvast!
neem aan Piaggio blok .... Ja . 80 CC
 
Van welke type moet ik deze dan hebben? Want onder sxr 50 vind ik niets kwa 80cc. Als ik het goed begrijp is het een piaggio e5 i-get motor die hier onder zit.

Naast de 80cc cilinder, kan ik de originele ECU en kop etc. etc behouden?
 
Last edited:
Voor nu is er gewoon nog even niks helaas. Het aprulia blok is hier en daar toch ff net wat anders. Je heb natuurlijk de 125cc versie en de 160cc versie vab dit model. Die zou gewoon hier op moeten passen het blok dan. Alleen de 125cc is in de eu niet te krijgen. En de 160cc is net gelijk een stao te hoog. Frame is gewoon voor alle 3 de modellen het zelfde.
 
Last edited:
Als je wilt rijden zoals een 50 2takt, heb je een 80 4takt nodig.

Dat gaat wel wat sneller dan een ontgrensde 2takt.

Met een 65cc GY6 zit je al op dat niveau ongeveer.

Die 80cc zal sneller accelereren dan een 50cc 2takt. En zelfs op een lager toerental.
Post automatically merged:

Voor nu is er gewoon nog even niks helaas. Het aprulia blok is hier en daar toch ff net wat anders. Je heb natuurlijk de 125cc versie en de 180cc versie vab dit model. Die zou gewoon hier op moeten passen het blok dan. Alleen de 125cc is in de eu niet te krijgen. En de 180cc is net gelijk een stao te hoog. Frame is gewoon voor alle 3 de modellen het zelfde.
125cc is dan geen stao te hoog?

Je mag het officieel niet eens onder je 50cc scooterje hebben. Hoe hoger je in CC gaat, hoe meer je opvalt.
 
Dat gaat wel wat sneller dan een ontgrensde 2takt.

Met een 65cc GY6 zit je al op dat niveau ongeveer.

Die 80cc zal sneller accelereren dan een 50cc 2takt. En zelfs op een lager toerental.
Post automatically merged:


125cc is dan geen stao te hoog?

Je mag het officieel niet eens onder je 50cc scooterje hebben. Hoe hoger je in CC gaat, hoe meer je opvalt.
Die mag je even uitleggen als je wil. Hoe hoger in je in CC gaat hoe meer je opvalt?
 
Dat is het hem nou juist. Vanwege deze nieuwe euro 5 4 takt zou je qua geluid etc veel minder opvallen. Hier zal niet veel verschil in zitten. Het ziet er allemaal het zelfde uit ook. Zelfde uitlaat etc. Ja je ben wat sneller... maar nu rijden de meeste scooters ook al te hard. Ik heb pas nog op de rollerbank gestaan met mijn sxr. Ze wouden me bijna laten gaan omdat ze dachten dat ik een motor scooter had. Maar ik reed op fietspad. Dus kreeg een boete daarvoor
 
Ja en nee over die uitlaat, het is inderdaad 125cc uitlaat. Maar als je goed kijkt bij de bocht waar de lambda zit, zie je dat dit stukje geknepen is.

Daarom vroeg ik dus ook af of het zou helpen om daar een andere bocht in te maken.
 
Die mag je even uitleggen als je wil. Hoe hoger in je in CC gaat hoe meer je opvalt?

Hoe meer CC je hebt hoe harder je van je plaatst komt en ook zwaarder je motor geluid is.
Als dat plaatje niet past op een 50cc scooter die niet zo hard vooruit komt en zo zwaar geluid maakt. Maak je je zelf al snel verdacht om aan de kant gezet te worden als je pech hebt.

En dan kan je ome agent gaan uitleggen waarom.. En dan zal die vast wel zeggen uit ervaring, zit vast en zeker een grotere cilinder onder.
Stja en dan word je scooter ingenome voor inspectie.. En dan hang je.
Post automatically merged:

Dat is het hem nou juist. Vanwege deze nieuwe euro 5 4 takt zou je qua geluid etc veel minder opvallen. Hier zal niet veel verschil in zitten. Het ziet er allemaal het zelfde uit ook. Zelfde uitlaat etc. Ja je ben wat sneller... maar nu rijden de meeste scooters ook al te hard. Ik heb pas nog op de rollerbank gestaan met mijn sxr. Ze wouden me bijna laten gaan omdat ze dachten dat ik een motor scooter had. Maar ik reed op fietspad. Dus kreeg een boete daarvoor

Hoor duidelijk wel verschil tussen een 63cc cilinder en een 80cc cilinder.. En 125cc is al heel duidelijk waarneembaar.

Hoe groter de zuiger word, hoe meer lucht in beweging word gebracht = trillingen in de lucht - geluid.

Motor klinkt zwaarder omdat de boring namelijk groter word.

50cc is gelijk aan een baby stemmetje
63cc gelijk aan een kinder stemmetje
boven de 72cc word het al een grote mensen stemmetje

(geluid vergelijkingen) beetje krom, maar hoop dat je snap waar ik ongeveer heen wil)


Hoe ik dit weet, ben zelf ook niet doof.. En onderweg naar me werk kom ik ook vaak kinderen op scooters tegen.. Die zwaar 80cc achtige klinken.
En dan denk ik vaak, ah al weer een kind met een 80cctje onder ze kont.

En je hoort het zelf nog beter als ze er een andere uitlaat eronder hebben hangen. Dan versterkt het geluid al helemaal.
Daarom zet ik er bij mij zelf geen andere uitlaat erop.. Zelfs met een tecnigas silent pro, was niet silent genoeg.
Opzicht is het geluid wel grappig wat er dan eruit komt.. Maar heb geen zin om mij zelf ermee te naaien en zelf de lul ben.
Dus rijd liever onopvallend als dat mogelijk is.
 
Last edited:
Die 80cc zal sneller accelereren dan een 50cc 2takt. En zelfs op een lager toerental.
Nee. Vergeet het maar. Als je het echt heel simpel wil zien, 50cc tweetakt, is vergelijkbaar met 100cc viertakt.
Waar een viertakt 1 arbeidsslag maakt, heeft een twee takt er 2 gemaakt.
De efficiëntie van een tweetakt is wat anders, (maar dat is op een 2 kleps 4 takt ook niet bepaald geweldig) en het ligt ook aan een miljoen andere factoren. Maar als je zo simpel wil kijken, heeft een tweetakt 2x zo veel vermogen, door het dubbele aantal arbeidsslagen.
 
Last edited:
Vind mijn kisbee met 63 cc toch anders wel erg in de buurt komen van een 2takt vivacity.

En dit meet ik echt op gevoel. Tuurlijk is de 2takt per slag wel ee stuk feller..

Maar kwa beleving scheelt het echt niet heel veel.


Als jou 100cc 4 takt pas als een 2takt werkt, dan heb je hem waarschijnlijk toch niet goed afgesteld.

Want dan zou ik uit een 63cc meer halen, dan jij uit de 100cc.
 
Weet iemand wat het verschil is tussen de sxr 50 cilinder en de iget cilinder? Waar zitten de verschillen in? Iemand die toevallig scooter monteur is en foto's van verschillen heeft?
 
Vind mijn kisbee met 63 cc toch anders wel erg in de buurt komen van een 2takt vivacity.

En dit meet ik echt op gevoel. Tuurlijk is de 2takt per slag wel ee stuk feller..

Maar kwa beleving scheelt het echt niet heel veel.


Als jou 100cc 4 takt pas als een 2takt werkt, dan heb je hem waarschijnlijk toch niet goed afgesteld.

Want dan zou ik uit een 63cc meer halen, dan jij uit de 100cc.
Een Vivacity 2 takt is langzaam. Die snuutjes hier in de buurt rijden een Viva met 70cc. Met mijn minarelli 50cc LC rijd ik hen moeiteloos voorbij.
 
Een Vivacity 2 takt is langzaam. Die snuutjes hier in de buurt rijden een Viva met 70cc. Met mijn minarelli 50cc LC rijd ik hen moeiteloos voorbij.

Moet er wel een beetje om lachen om dit.. Het is best wel grappig.

Een peugeot vivacity 2takt is een heel ander type motorblok dan een minarelli horizontaal.
Heb vroeger ook met minarelli horizontaal gereden dus weet waar ik over praat.

Vermogen zit bij minarelli op laag, midden en beetje hoog. Ander verschil is dat een horizontaal scooter blok nou eenmaal beter werkt. (zie ook peugeot horizontaal)
Spruitstuk zit op een ideale plaats. Timing van de cilinder is beter. Wellicht betere carter spoeling.

Een vivacity 2takt is ook geen sportscooter, maar een tour scooter, net als looxer, Elyseo, Elystar. Alleen meer voor een grotere doelgroep.
Blok geeft meer op lage toeren veel koppel.. Je hoeft bij dit blok eigenlijk niet heel veel te veranderen om toch aardig wat snelheid te pakken.

Een goede 80 / 85 km per uur op de teller is goed mogelijk..(dat met een originele snellere type uitlaat van fabriek af) Maar een AC cilinder voor dat ding (de originele) is best wel tam. De LC is wat beter. (vermogen ligt daar meer in het midden)
Als je er een top performance trophy 50cc erop zet ( op vivacity 2t), zal je zien dat het ding nog meer vermogen uit komt en zeker 90 / 95 op de teller mogelijk is.

Dat je met een minarelli een viva met 70cc voorbij rijd, kan ook komen dat die 70cc niet goed afgesteld is. (en ook nooit goed afgesteld zou krijgen) Reden dat ik op dat blok geen 70cc aanraad, omdat het gewoon weg de moeite niet waard is en de tijd die je erin hebt gestoken.
Maar ook de redenen die ik eerder al hebt aangegeven vanwege een ander blok type.
 
Misschien een stomme vraag, maar ij zie dat er 2 kabels lopen bij de gashendel. 1 ervan is voor de klep in de carburateur, waar is die andere voor?
 
Back
Top