Aprilia SR50 Stotter probleem

MarioBros

New Member
Hallo Allemaal,

Om te beginnen ik ben nieuw op dit forum en ik weet niet zeker of ik dit in de juiste afdeling plaats. Sorry daarvoor alvast.

Ik heb een Aprilia SR50 LC (Piaggio motor+Carburateur) uit 2010.

Setup:
Standard Originele cilinder en zuiger 50cc
Malossi Multivar 2000 met 5,6g rollen
Witte drukveer met standard koppeling
Carburateur 17,5mm met 75sproeier.
Malossi Flip uitlaat.

De scooter kocht ik met de normale uitlaat en heb zelf de malossi vario, drukveer en uitlaat geplaatst. Hij werkte perfect en heb hem met de kou van de afgelopen weken niet gebruikt. Hij stond stil en toen wilde ik ermee gaan rijden en deed hij niks meer. Starten ook niet. Ik heb toen de bougie vervangen (dom genoeg de verkeerde, was te kort) toen startte hij en reedt die de eerste 10km goed. Toen begon het gestotter enzovoort bij de 40/50km. Hij kwam niet verder dan 50 terwijl die normaal makkelijk de 85/90 aan kon tikken. Ook de trekkracht was verminderd en er ontstond snaar slip. Vandaag heb ik weer een nieuwe bougie erin gedaan maar deze keer de goeie. De bougie die oorspronkelijk erin zat voordat ik de verkeerde erin deed was een piaggio champion p2m. Met deze combinatie (setup+ alles wat erop zit) heeft die altijd goed gereden. Vandaag de ngk b9es erin gedaan(dit is hetzelfde als de p2m stond op de site aangegeven). Trekkracht was al veeel beter en topsnelheid was echt perfect. Hij leek weer de oude. Alleen na 10km hetzelfde probleem. Stotter bij de 30-40-50km en komt niet verder dan 50. Trekkracht is wel nog steeds perfect en snaar slip hoor ik niet meer en voel ik niet meer (wat die met de korte bougie wel deed).

Ik heb vandaag ook een champion p2m binnengekregen maar voordat ik hem erin doe zou ik willen vragen of iemand tips en adviezen heeft om dit op te lossen of checken. Setup is nog precies dezelfde als toen die goed reedt. Ik heb niks eraan veranderd.

De uitlaat knettert bij het stotteren en met een nieuwe bougie rijdt die weer goed.( heb er 5 gekocht om te testen). Maar elke 10km zou me eigenlijk een nieuwe bougie kosten.

Kan het zijn dat misschien de cdi/bobine of iets met de ontsteking kapot is gegaan met de kou? Zoals boven vermeld met een nieuwe bougie werkt die goed en na 10km is die kapot. Ik heb zowel een nieuwe piaggio p2m bougie liggen als 4 stuks ngk b9es.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en ik hoop dat ik een duidelijke verhaaltje heb geschreven.

P.s. Ik wacht nu dat de scooter afkoeld om de kleur af te lezen van de goede bougie. De korte bougie was niet zwart zwart maar ook niet koffiebruin. Lijkt net daar tussenin.
 
Advertisement - register to remove this

Is de bougie niet gewoon zwart geslagen?

Had met mijn Tuareg en 2009 sr50 hetzelfde probleem. Pitje sloeg zwart en na de bougie schoonmaken/vervangen deed alles t beter en sloeg t weer uit.

Hij reed met te veel olie in de mengsmering en moest de uitlaat ook nog schoonbranden omdat die dicht was geslagen.
 
Is de bougie niet gewoon zwart geslagen?

Had met mijn Tuareg en 2009 sr50 hetzelfde probleem. Pitje sloeg zwart en na de bougie schoonmaken/vervangen deed alles t beter en sloeg t weer uit.

Hij reed met te veel olie in de mengsmering en moest de uitlaat ook nog schoonbranden omdat die dicht was geslagen.
Het lijkt wel alsof alleen dat puntje zwart is waar die vonkt. Nu je het zegt kan het best want ik heb gemerkt dat de rook wat aan de blauwe kant is. Ik heb een aparte olie reservoir met nieuw vervangen oliepomp door de vorige eigenaar. Die heeft ook alles door DDL tuning laten afstellen met facturen aanwezig. Lijkt mij sterk dat er iets is veranderd in de afstelling want ik heb niets veranderd op de uitlaat, vario etc na. Maar zoals vermeld na mijn aanpassingen reedt die juist lekkerder dan voorheen alleen echt na het lang stilstaan is die slecht gaan rijden. Kan het iets met de carburateur zijn? Ik heb hem schoongemaakt want ik dacht dat die bevroren was na de winter wat achteraf bleek te bougie te zijn de reden dat die niet startte. Ik zal denk ik door de monteur alles laten checken en vertellen wat ik zelf heb gedaan. Persoonlijk dacht ik dat het iets met de mengsmering te maken zou hebben of iets in de richting van de carb.
 
Het lijkt wel alsof alleen dat puntje zwart is waar die vonkt. Nu je het zegt kan het best want ik heb gemerkt dat de rook wat aan de blauwe kant is. Ik heb een aparte olie reservoir met nieuw vervangen oliepomp door de vorige eigenaar. Die heeft ook alles door DDL tuning laten afstellen met facturen aanwezig. Lijkt mij sterk dat er iets is veranderd in de afstelling want ik heb niets veranderd op de uitlaat, vario etc na. Maar zoals vermeld na mijn aanpassingen reedt die juist lekkerder dan voorheen alleen echt na het lang stilstaan is die slecht gaan rijden. Kan het iets met de carburateur zijn? Ik heb hem schoongemaakt want ik dacht dat die bevroren was na de winter wat achteraf bleek te bougie te zijn de reden dat die niet startte. Ik zal denk ik door de monteur alles laten checken en vertellen wat ik zelf heb gedaan. Persoonlijk dacht ik dat het iets met de mengsmering te maken zou hebben of iets in de richting van de carb.
Hm, carb klinkt logisch maar als ie’ goed schoon is dat het uiteraard niet dan.

Probeer misschien de oliepomp af te koppelen en minder olie te pre mixen of als je eerst en de uitlaat schoon te maken.
Ik zal 1:50 proberen, dat fixte t voor mij iig aangezien ik daarvoor 1:40 mixte.

En ook sws de uitlaat uitbranden en verder schoonmaken, vooral in de expansie kamer en bochten van de uitlaat, want daar bouwt de meeste rotzooi op.

Gasbander erachter voor een kwartiertje werkte bij mij.
Sws even een youtubje kijken als je het probeert
 
Hm, carb klinkt logisch maar als ie’ goed schoon is dat het uiteraard niet dan.

Probeer misschien de oliepomp af te koppelen en minder olie te pre mixen of als je eerst en de uitlaat schoon te maken.
Ik zal 1:50 proberen, dat fixte t voor mij iig aangezien ik daarvoor 1:40 mixte.

En ook sws de uitlaat uitbranden en verder schoonmaken, vooral in de expansie kamer en bochten van de uitlaat, want daar bouwt de meeste rotzooi op.

Gasbander erachter voor een kwartiertje werkte bij mij.
Sws even een youtubje kijken als je het probeert
Ik zal het proberen. Alleen de uitlaat is echt bijna nieuw had hem in september nieuw gekocht en vanaf dat moment maximaal 5-7 keer ermee gereden. Ik ben bang dat ik tijdens het schoonmaken perongeluk de luchtschroef heb aangeraakt met mijn handen en dat die misschien anders is gaan staan? Alleen durf ik niet eraan te zitten want heb gehoord dat als die niet goed afgesteld staat dat het voor een warmloper kan zorgen. Cilinder is ook pas paar maanden oud is ook door ddl tuning veranderd.

Bedankt voor de reactie.
Post automatically merged:

Hm, carb klinkt logisch maar als ie’ goed schoon is dat het uiteraard niet dan.

Probeer misschien de oliepomp af te koppelen en minder olie te pre mixen of als je eerst en de uitlaat schoon te maken.
Ik zal 1:50 proberen, dat fixte t voor mij iig aangezien ik daarvoor 1:40 mixte.

En ook sws de uitlaat uitbranden en verder schoonmaken, vooral in de expansie kamer en bochten van de uitlaat, want daar bouwt de meeste rotzooi op.

Gasbander erachter voor een kwartiertje werkte bij mij.
Sws even een youtubje kijken als je het probeert
Wat ik wel heb gemerkt tijdens het terug monteren van de carb is dat de benzine door bleef stromen uit de benzine slang terwijl de vacuumslang en de benzine slang aangesloten waren. Er lekte dus benzine bij de aansluiting waar die slang aangesloten zit op de carb. Ik had een positie gevonden waarmee die niet lekte en heb hem toen vast gezet. Kan het daaraan liggen? Zo ja wat kan ik het beste vervangen?
 
Last edited:
Ik zal het proberen. Alleen de uitlaat is echt bijna nieuw had hem in september nieuw gekocht en vanaf dat moment maximaal 5-7 keer ermee gereden. Ik ben bang dat ik tijdens het schoonmaken perongeluk de luchtschroef heb aangeraakt met mijn handen en dat die misschien anders is gaan staan? Alleen durf ik niet eraan te zitten want heb gehoord dat als die niet goed afgesteld staat dat het voor een warmloper kan zorgen. Cilinder is ook pas paar maanden oud is ook door ddl tuning veranderd.

Bedankt voor de reactie.
Post automatically merged:


Wat ik wel heb gemerkt tijdens het terug monteren van de carb is dat de benzine door bleef stromen uit de benzine slang terwijl de vacuumslang en de benzine slang aangesloten waren. Er lekte dus benzine bij de aansluiting waar die slang aangesloten zit op de carb. Ik had een positie gevonden waarmee die niet lekte en heb hem toen vast gezet. Kan het daaraan liggen? Zo ja wat kan ik het beste vervangen?
De uitlaat gebeurt echt snel hoor, gebeurde bij mij na een maandje van 25km rijden.

En de benzine slang vindt ik raar, je kan kijken of alle slangen goed zitten en misschien een andere positie plaatsen als dat helpt als een tijdelijke fix.

Laat me weten of het werkt!
 
Bedankt voor de reactie. In tussentijd met een 2takt ‘knutselaar gesproken en net als meerdere mensen zegt hij teveel olie. Olie pomp is allemaal automatisch en gereviseerd. Wat ik denk is dat door de benzine lek de benzine eigenlijk minder is terwijl de hele afstelling als het ware denkt dat deze klopt. Dus ik denk omdat een deel van de benzine bij de carb verdwijnt dat er teveel olie is in vergelijking met de benzine waardoor die vet slaat. Ik moet er alleen even achter komen hoe ik deze lek kan verhelpen. Heb iets gelezen over vacuum en dat de benzine kraan met slangetjes vervangen moet worden om dit te verhelpen. Ik denk dat ik daar zal beginnen.

Bedankt voor de adviezen
De uitlaat gebeurt echt snel hoor, gebeurde bij mij na een maandje van 25km rijden.

En de benzine slang vindt ik raar, je kan kijken of alle slangen goed zitten en misschien een andere positie plaatsen als dat helpt als een tijdelijke fix.

Laat me weten of het werkt!
 
Bedankt voor de reactie. In tussentijd met een 2takt ‘knutselaar gesproken en net als meerdere mensen zegt hij teveel olie. Olie pomp is allemaal automatisch en gereviseerd. Wat ik denk is dat door de benzine lek de benzine eigenlijk minder is terwijl de hele afstelling als het ware denkt dat deze klopt. Dus ik denk omdat een deel van de benzine bij de carb verdwijnt dat er teveel olie is in vergelijking met de benzine waardoor die vet slaat. Ik moet er alleen even achter komen hoe ik deze lek kan verhelpen. Heb iets gelezen over vacuum en dat de benzine kraan met slangetjes vervangen moet worden om dit te verhelpen. Ik denk dat ik daar zal beginnen.

Bedankt voor de adviezen
Gewoon proberen, voor mij werkte precies hetzelfde. Olietankje gewoon verwijderd en zelf mengsmering maken.
 
Wat was uiteindelijk jouw oplossing? Lijkt alsof mijn SR50 t zelfde probleem begint te krijgen xD
Ik heb hem gewoon naar scooterzaak gebracht. Mijn aanzuigrubber die van de luchtfilterbox naar de carburateur gaat was kapot en kwam steeds een “stuk rubber” in de carb. Daarnaast was die te rijk afgesteld (plotseling want afstelling reed die altijd perfect) en ze zeiden ook dat er iets niet goed was afgesteld met de gaskabel of iets dergelijks.
 
Back
Top