ja dat hij stottert bij 7000 rpm is een software kwaaltje.
Heeft hij eerst nooit gedaan, ligt dus aan de ecu? Want geeft geen storing aan
Het lijkt me nogal sterk dat dit aan de software ligt. Waarom?
De aanwezige software controleert alleen de algehele operatie van het systeem.
Zoals de gaskleppositiesensor, lucht(druk)sensor en de (lucht)temperatuursensor.
De ECU verkrijgt namelijk zijn informatie van 3 sensoren. Deze sensoren zijn de temperatuursensor, de
toerentalsensor en de gasklepsensor.
De temperatuursensor is gemonteerd in de cilinderkop. Deze sensor neemt de temperatuur waar van de koelvloeistof.
De weerstandswaarde van deze sensor daalt naarmate de motor warmer wordt. De waarde wordt meegedeeld aan de ECU.
Op die manier weet de ECU of de motor warm of koud is.
De toerentalsensor of pick-upsensor zit naast het vliegwiel van de stator.
Het signaal wordt doorgestuurd naar de ECU. Zo weet deze stuurdoos het exacte toerental van de motor.
De gasklepsensor of TPS (Throttle Positioning Sensor) zit bevestigd in het gasklephuis.
Het is een potentiometer die een bepaalde weerstandswaarde doorgeeft aan de ECU die overeenstemt met de opening van de gasklep.
Zo weet de ECU op welke belasting de motor draait.
Dan heb je nog de aanwezige actuatoren binnen het systeem...
De ECU gebruikt de verkregen informatie van de sensoren om een aantal actuatoren aan te sturen.
Is verder (vooralsnog) niet belangrijk voor jouw euvel.
Maar om nog even terug te komen op de KVS. temperatuursensor kan het wel is zo zijn dat hier toch het probleem zit zonder een foutcode en/of melding. Deze werkt namelijk ook als een elektrische/automatische choke.
Deze sensor geeft spanning door aan de ECU, deze laatste weet op zijn beurt de temperatuur van de motor.
De injectortijd wordt tot 40° C aangepast, dit is vergelijkbaar met de werking van een choke.
De motor krijgt dan tijdelijk een mengsel van meer lucht en brandstof aangevoerd.
Het toegepaste weerstand in de temperatuursensor is een NTC. Negatieve temperatuur coëfficiënt houdt in, dat de weerstand daalt bij stijgende temperatuur.
Het is dus mogelijk dat er (momenteel) een teveel aan brandstofmengsel word ingespoten waardoor de motor kan gaan stotteren.
Hoe zag de oude bougie eruit op de electrode?
Nieuwe bougie is van hetzelfde type?
En heb je bij het vervangen van de luchtpomp ook alle slangen vervangen en/of schoongemaakt?
De welbekende witte sludge (mengsel van olie & vocht) aangetroffen binnen het (algehele) afvoersysteem?
In de praktijk kan dit een storinggevoelig onderdeel zijn m.b.t. lekkage en vervuiling met sludge.
Sludge is een witte zeepachtige substantie die voor verstoppingen en dichtvriezen kan zorgen.
Lekkage kan optreden bij de slang, maar let ook goed op bevestiging bij de klemmen!
Edit: Ik heb nog even gezocht naar aanbieders v.w.b. het A.S.D.I. systeem.
Dit staat voor air-Assisted Synerject Direct Injection.
De enige die dit aanbood is/was:
https://www.ultimateparts.net/aprilia/c.php?id=17147
Hier was toen der tijd vrijwel alles verkrijgbaar, ook voor de Peugeot T.S.D.I. 2 takt scooters uit die betreffende periode.
Anno nu niks meer te vinden!!
Let wel! Het was toen der tijd al erg prijzig v.w.b. de juiste cartridge voor de ECU.
Kost nu (als je dit al überhaupt kunt vinden) een godsvermogen!