RubenBosma

New Member
Ik heb onlangs een Aprilia sr50 gekocht met het piaggio carburateur blok maar nu heb ik er 1 klein dingetje mee. De temperatuurmeter op het dashboard slaat niet uit. Wanneer ik de kabel direct op massa houdt, slaat deze volledig uit, dus de meter werkt nog wel. Ook de weerstand van de sensor veranderd wanneer deze warmer wordt. Weet iemand wat dit mogelijk kan zijn? Ook heb ik geprobeerd om erachter te komen bij welke weerstanden de teller uitslaat. Door er een draaiweerstand tussen te zetten kom ik op een waarde van 38 Ohm voor een waarde waarbij hij te heet aan gaf. Weet iemand of deze waarde enigszins klopt?
 
Advertisement - register to remove this

Er zijn meters met een naald en een lampje. Er zit verschil in de sensoren. Zou het kunnen zijn dat er een sensor in zit die voor een lampje bedoelt is, dus die alleen “aan” of “uit” gaat.
Ja zou het kunnen testen door de sensor uit de kop te halen en deze in een kopje heet water te leggen (aangesloten op de scooter en contact aan.)
Als je dan ziet dat de meter geheel uitslaat dan lijkt het mij de (verkeerde) sensor.
 
Is dit een 1 polige sensor of een 2-polige?
Indien de laatste, is de massa-verbinding wel in orde?
Er zit een enkelpolige sensor in. Massaprobleem lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien de rest van de elektra het wel doet, ook nooit stotteren door het niet vonken van de bougie (wat dus kan voorkomen bij een slechte massa). Ik ga zo die test doen met het water, dan zal het duidelijk worden of er een massaprobleem is. Ik geef straks even een update
Post automatically merged:

Ik heb net gemeten met het warme water, de sensor kwam niet onder de 200 Ohm. Met een draaiweerstand ertussen kwam ik op een waarde van ongeveer 85 Ohm om de naald in het midden te krijgen en vanaf de 46 Ohm zat deze in het rood. De meter slaat dus wel uit en het zal dus geen massaprobleem zijn(helaas). Ik denk dat het nu niet meer anders kan dan dat het de verkeerde sensor is. Weet iemand waar ik de juiste kan vinden? Er zit nu deze in: https://www.cityparts.nl/temperatuu...-dun-model.html?sqr=Temperatuursensor piaggio
 

Attachments

  • 20240112_220315.jpg
    20240112_220315.jpg
    287.2 KB · Views: 7
  • 20240112_220619.jpg
    20240112_220619.jpg
    134.1 KB · Views: 6
  • 20240112_220624.jpg
    20240112_220624.jpg
    185.1 KB · Views: 7
  • 20240112_221430.jpg
    20240112_221430.jpg
    242 KB · Views: 8
  • 20240112_221440.jpg
    20240112_221440.jpg
    421.7 KB · Views: 7
Last edited:
Er zit een enkelpolige sensor in. Massaprobleem lijkt me zeer onwaarschijnlijk
Klopt, deze maakt dan met het schroefdraad gedeelte massa tegen het blok. en als de blokmassa slecht zou zijn zou je problemen hebben met meerdere zaken.

Ik heb net gemeten met het warme water, de sensor kwam niet onder de 200 Ohm. Met een draaiweerstand ertussen kwam ik op een waarde van ongeveer 85 Ohm om de naald in het midden te krijgen en vanaf de 46 Ohm zat deze in het rood.
Dan zit er waarschijnlijk de verkeerde NTC weerstand in.
Helaas heb ik geen data van deze weerstand dus weet ook niet in welk weerstandsgebied deze zou moeten werken, een andere, misschien vergezochte oorzaak, zou een probleem met de meter zelf kunnen zijn echter deze reageert goed op de potentiometer truc dus dit is zeer onwaarschijnlijk.

Aprilia sr50 gekocht met het piaggio carburateur blok
Is dit het originele blok?
Is er geen Piaggio/Vespa/Aprillia dealer bij jouw in de buurt?
Deze kunnen je beter helpen dan een web-shop, je kunt eventueel de multimeter meenemen en de ntc op de toonbank meten.
Van te voren met de potmeter truc wel even meten hoe hoog de weerstand moet zijn wanneer de uitslag van de meter nagenoeg nul is, dan weet je ongeveer wat de weerstandswaarde moet zijn bij kamertemp.
 
Back
Top