Aprilia ditech lampen blijven doorbranden

Ik heb met wisselspanning 27 volt gemeten (veeeel te veel dus)
Dit was in post#2 en #3 al duidelijk. ;)
Dus, of je spanningsregelaar is defect of heeft niet de goeie pinout of het stukje draad, wat ik hieronder in jouw schema paars omlijnd heb, is onderbroken of maakt een slecht contact.
Als er iets scheelt met dat specifieke stukje groene draad, gaat de wisselspanning van de stator rechtstreeks naar je verlichting en kan de spanningsregelaar de spanning niet afkappen boven de 12 a 13 Volt.

Meet eens of je die 27 Volt ook meet op de groene draad bij de spanningsregelaar.
Zo ja, is dat stukje groene draad in orde en moet je toch denken aan een defecte of verkeerde spanningsregelaar (verkeerde is dus andere pin-out)

1719601520108.png
 
Dit was in post#2 en #3 al duidelijk. ;)
Dus, of je spanningsregelaar is defect of heeft niet de goeie pinout of het stukje draad, wat ik hieronder in jouw schema paars omlijnd heb, is onderbroken of maakt een slecht contact.
Als er iets scheelt met dat specifieke stukje groene draad, gaat de wisselspanning van de stator rechtstreeks naar je verlichting en kan de spanningsregelaar de spanning niet afkappen boven de 12 a 13 Volt.

Meet eens of je die 27 Volt ook meet op de groene draad bij de spanningsregelaar.
Zo ja, is dat stukje groene draad in orde en moet je toch denken aan een defecte of verkeerde spanningsregelaar (verkeerde is dus andere pin-out)

View attachment 76528
Ik meet de 27 volt ook op de groene draad. Ik heb 3 originele ditech spannings regelaars dus de pinout zou dan niet het probleem moeten zijn. Ik heb de connector maar die ziet er ook nog goed uit. Heb hem voor de zekerheid nog wat uitgekrabt maar nogsteeds geen verschil.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    118.9 KB · Views: 8
Dan is waarschijnlijk de groene draad tussen stator en spanningsregelaar onderbroken of vertoont onderweg een slecht contact.

Meet het volgende eens:
  • Trek de connector van de stator los.
  • Trek de connector van de spanningsregelaar los.
  • Meet met de multimeter, op het laagste Ohm-bereik, op de groene draad tussen deze twee losgetrokken connectoren, de weerstand moet 0 Ohm zijn.
 
Dan is waarschijnlijk de groene draad tussen stator en spanningsregelaar onderbroken of vertoont onderweg een slecht contact.

Meet het volgende eens:
  • Trek de connector van de stator los.
  • Trek de connector van de spanningsregelaar los.
  • Meet met de multimeter, op het laagste Ohm-bereik, op de groene draad tussen deze twee losgetrokken connectoren, de weerstand moet 0 Ohm zijn.
Sorry voor de late reactie ik was op vakantie en had het erg druk met werk. Maar ik heb gedaan wat je zei en ik meet gewoon 0 Ohm. Wat o wat kan het nu zijn?
 
Ik zie alleen op de foto de groene draad in de regelaar , (die op het frame zit) niet , heb je die uit de connector gehaald om te meten ?
 
Maar het is mij nou wel opgevallen dat mijn accu ook niet oplaad.
Denk dat dit je probleem ook niet oplost , i.v.m het opladen , ergens bij de regelaar gaat het fout . Als je de meet pennen , van de multimeter tegen elkaar houd , heb je dan ook 0 ohm ? Of piept hij dan ?
 
Als alle draden heel , en goed in de connectors contact maken , moet je het toch in de regelaar , of aansluiting daarvan zoeken . deze moet de spanning in toom houden tot 12v voor het licht , wat hij nu dus niet doet , en hij tevens de accu niet laadt .
 
Als alle draden heel , en goed in de connectors contact maken , moet je het toch in de regelaar , of aansluiting daarvan zoeken . deze moet de spanning in toom houden tot 12v voor het licht , wat hij nu dus niet doet , en hij tevens de accu niet laadt .
Ik haal vanavond nog een nieuwe spanningsregelaar op. Kijken of die het daarme doet
 
Wordt ok je accu nog steeds niet geladen , met de nieuwe regelaar ?
Ik meet geen hogere voltages als ik gas geef bij de accu maar hij is nu ook al een maand niet leeg gegaan terwijl dit eerst elke 2 weken was.

Heb inmiddels alle punten van de massa nog gecontroleerd, de groene kabel nog nagelopen en de stekker nog schoon gemaakt maar dit maakt nog steeds geen verschil. Wel zie ik op het elektrische schema dat er in de zekeringkast bij de accu een 15 ampere zekering moet zitten maar ik heb op dit moment een 10 zou dit nog verschil maken?
 

Attachments

Geen idee.

Als de spanningsregelaar goed is, en dat neem ik aan na de 4de nieuwe, en de verbinding tussen de stator en de spanningsregelaar is in orde zoals je beweert, mag de spanning over de lampen niet te hoog worden en kunnen deze ook niet iedere keer weer kapot gaan !

Tenzij de spanningsregelaars die je gekocht hebt geen originele zijn en de pin-out van deze aftermarket regelaars ianders is dan de originele.

Edit: misschien kun je nog eens opnieuw meten hoe hoog de wisselspanning spanning is/wordt op de groene draad bij de spanningsregelaar (met aangesloten connector) en wat de spanning is op de draden bij je koplampen (lichtblauwe en rode draad), dit ten opzichte van de blauwe bedrading (=massa) of de min-pool accu en met lopende motor uiteraard en wat gas geven.
 
Last edited:
Helemaal eens met @Sparky , zoals al eerder gemeld , heb ik dit ook met een nieuwe regelaar gehad , zag er precies zo uit , aansluiting ook hetzelfde ( 4 op een rij) ( niet dat spelletje) , aan gesloten , starten , een plofje , en regelaar hemelen . Ook een andere pin bezetting .
Heb toen een regelaar van een schade retro gemonteerd , en tot nog toe prima in orde .
Deze weerstand zit er om de belasting van de de lichtspoel op je stator redelijk constant te houden of het licht nu ingeschakeld is of uitgeschakeld is en beschermt hiermee bovendien de spanningsregelaar.
Misschien een schot in het duister , maar heb je de weerstand al eens door gemeten , en gemeten of hij goed massa maakt . En als de weerstand stuk zou zijn dit net het zetje voor de regelaar is , om stuk te gaan ?
Post automatically merged:

Ik heb toen ook ( welke ik nog als reserve heb liggen ) deze regelaar , met connector en bedrading besteld . Met de gedachte , als deze regelaar die ik nu heb , het begeeft monteer ik deze ertussen . https://nl.aliexpress.com/item/1005...uAH1P6qj&utparam-url=scene:search|query_from:
 
Last edited:
Nou ik heb het probleem gevonden hoor.
De ontsteking leverde 35 volt inplaats van 50 volt waardoor de spanningsregelaar dus eigenlijk niet aan ging. En deze 35 volt direct naar de lichten doorliet. Ontsteking van een andere ditech erop gedaan en alles werkt weer hoe het zou moeten werken.
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp en tijd
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    360.5 KB · Views: 1
Back
Top