Aprilia sr 50 street (piaggio) vonkt niet

Ivar_vd

New Member
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over mijn aprilia sr 50 street, die plotseling niet meer vonkt. Ik heb de scooter 's avonds lopend uitgedaan en de volgende dag startte hij niet meer. Ik ben uiteindelijk de vonk gaan controleren en er komt niks van de bougie af, zelfs geen schokje als je hem aanraakt. Hierna heb ik meteen een nieuwe bougie gehaald, geen resultaat. Toen ben ik gaan kijken naar mijn bobine/cdi (één component), bougiesnoer en bougiedop. Ik heb alles doorgemeten en de waardes leken juist. Daarna ben ik opzoek gegaan naar eventuele kabelbreuken, maar heb optisch niks geks kunnen vinden. Heb toen toch voor de zekerheid een nieuwe bobine/cdi, bougiesnoer en bougiedop besteld. Nadat ik dit erop had gezet, nog steeds geen vonk. Ik weet op dit moment niet meer zo goed waar ik nog meer naar kan kijken, behalve de ontsteking zelf. Echter lijkt het mij stug dat die stukgaat, terwijl de brommer stilstaat. De enige oorzaak die ik kan bedenken is misschien het vochtige weer, de brommer stond namelijk die avond buiten, terwijl het regende. De brommer is verder vrij standaard, behalve dat hij ontgrenst is en een sito plus uitlaat heeft. Het gaat om een aprilia met een piaggio 2-takt blok en een 17,5 mm dellorto carburateur. Verder ziet de kabelboom er origineel en onverprutst uit.
De kilometerstand is trouwens 36.000 en de brommer komt uit 2011.

Ik hoop dat iemand mij er misschien mee kan helpen!

Groeten Ivar
 
Advertisement - register to remove this

Op mijn schema van de sr50 staat wel degelijk een killswitch getekend.

Maar goed, dan zal de Street-versie wel anders uitgevoerd zijn en kan ik je helaas ook niet verder helpen met de eventuele metingen.
Hier het schema (zonder kill-switch)
 

Attachments

  • Aprilia SR50 carb 04 Schema-Wiring Diagram.pdf
    80.3 KB · Views: 6
Inderdaad l of L betekent inderdaad ook dat de weerstand die je meet hoger is dan het ingestelde meetbereik, in jouw geval dus 200 Ohm.

De meting van punt 2 is oké, 0,3 Ohm is bijna niks van weerstand, dit is gewoon de afwijking van de meter of de weerstand van de meetdraden.
De meting van punt 1 is niet ok, dus nu moet je uitvinden waarom in de witte draad een te hoge weerstand zit.
Als je bij het vliegwiel kijkt, komt boven uit het blok een soort kous met een aantal draden erin.
Waaronder ook die witte draad, deze draden lopen naar een connector/connectoren die de stator bekabeling met de kabelboom van de scooter verbindt.
Kijk eens naar deze connector/connectoren of hier niet iets is losgeschoten of slecht contact maakt.
Post automatically merged:

@arkAC,

het schema waar je naar verwijst heeft wel degelijk een kill-switch dit is component nr11.
Component nr11 is de schakelaar-cluster bij het rechter handvat, bestaande uit startknop en kill-switch.

Maar TS heeft het schema van zijn scooter reeds gepubliceerd in post#15, hier staat inderdaad geen kill-switch op.
 
Last edited:
het schema waar je naar verwijst heeft wel degelijk een kill-switch dit is component nr11.
Oww oké :)
Weet in iedergeval wel dat destijds mijn SR50 (Street) er geen had. De SR50 wel maar alleen Street met Piaggio+Carb blok type niet. Dus het schema is bedoelt voor SR50 zonder én met switch, SR50 algemeen.
 
Inderdaad l of L betekent inderdaad ook dat de weerstand die je meet hoger is dan het ingestelde meetbereik, in jouw geval dus 200 Ohm.

De meting van punt 2 is oké, 0,3 Ohm is bijna niks van weerstand, dit is gewoon de afwijking van de meter of de weerstand van de meetdraden.
De meting van punt 1 is niet ok, dus nu moet je uitvinden waarom in de witte draad een te hoge weerstand zit.
Als je bij het vliegwiel kijkt, komt boven uit het blok een soort kous met een aantal draden erin.
Waaronder ook die witte draad, deze draden lopen naar een connector/connectoren die de stator bekabeling met de kabelboom van de scooter verbindt.
Kijk eens naar deze connector/connectoren of hier niet iets is losgeschoten of slecht contact maakt.
Post automatically merged:

@arkAC,

het schema waar je naar verwijst heeft wel degelijk een kill-switch dit is component nr11.
Component nr11 is de schakelaar-cluster bij het rechter handvat, bestaande uit startknop en kill-switch.

Maar TS heeft het schema van zijn scooter reeds gepubliceerd in post#15, hier staat inderdaad geen kill-switch op.
Ik heb een aantal foto's gemaakt van de stekkertjes tussen de bobine en de ontsteking. Tussen deze verbinding viel mij één ding op en dat is dat de stekkers vanaf de bobine een scherpe bocht maken, omdat er een lange kabelhoes om de bundel stekkers naar de ontsteking zit. Hierdoor zit er een klein deukje in de rode en witte stekker. Echter zag ik geen blote delen van het draadje en lijk het mij een klein deukje en dus niet de oorzaak. Heb de foto's hieronder bijgevoegd, misschien dat jij er wat anders van vindt?
 

Attachments

  • voorkant stekker ontsteking.jpg
    voorkant stekker ontsteking.jpg
    60.2 KB · Views: 7
  • achterkant stekker ontsteking.jpg
    achterkant stekker ontsteking.jpg
    40.8 KB · Views: 6
  • achterkant stekker bobine.jpg
    achterkant stekker bobine.jpg
    41.2 KB · Views: 5
  • voorkant stekker ontsteking.jpg
    voorkant stekker ontsteking.jpg
    60.2 KB · Views: 7
  • verbinding tussen bobine en ontsteking.jpg
    verbinding tussen bobine en ontsteking.jpg
    68.2 KB · Views: 7
Back
Top